Forming creative skills of future engineer-pedagogues

Authors

  • Олена Олександрівна Романовська Ukrainian Engineering Pedagogics Academy, Balakireva st., 46, fl. 95, Kharkiv, Ukraine, 61018, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2014.21706

Keywords:

creativity, creative skills, creative skill components, method of forming creative skills

Abstract

The problem of forming creative skills of future engineer-pedagogues is considered and some results in this field are given in the paper. The main objective of the research lies in substantiating theoretically the technique of forming creative skills of future engineer-pedagogues in the process of their professional training while studying a course of pedagogical disciplines. The important point is that creative works attract the attention of nearly all students; here they express themselves from a positive side. The concept of "creative skills" is defined in the paper. The structure of creative skills of an engineer-pedagogue, needed for developing methods of forming creative skills of an engineer-pedagogue is determined. The given method is based on the methods (heuristic conversation, heuristic tasks, business games, project-based learning, business games, trainings, etc.), which promote development of students’ creative thinking. The results can be used by teachers of the course of pedagogical disciplines.

Author Biography

Олена Олександрівна Романовська, Ukrainian Engineering Pedagogics Academy, Balakireva st., 46, fl. 95, Kharkiv, Ukraine, 61018

Candidate of Pedagogical Science, associate professor

Department of pedagogics and methods of professional training

References

  1. Андреев, В. И. Диалектика воспитания и самовоспитания творческой личности: основы педагогического творчества [Текст]/ В. И. Андреев. – Казань, КГУ, 1988. – 238 с.
  2. Андрієвська, В. В. Креативність [Текст]/ В. В. Андрієвська; відповід. ред. В. Г. Кремень // Енциклопедія освіти. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 432 с.
  3. Богоявленская, Д. Б. Психология творческих способностей [Текст]/ Д. Б. Богоявленская. – М.: Академия, 2002. – 320 с.
  4. Бриль, М. М. Психологічна готовність педагога вищої школи до активізації творчого потенціалу учнівської молоді [Текст]/ М. М. Бриль // Теоретичні і прикладні проблеми психології. – 2006. – №33(14). – С. 40-44.
  5. Васильев, И. Б. Профессиональная педагогика [Текст]: консп. лекц. для студ. инженерно-педаг. спец. / И. Б. Васильев. – Харьков, 2003. – Ч.2. – 175 с.
  6. Кравченко, Л. М. Стратегії інженерно-педагогічної освіти в контексті інтеграції в європейський простір [Текст]/ Л. М. Кравченко, Н. В. Кравченко // Зб. наук. праць БДПУ (Педагогічні науки). – 2010. – №2. – С. 113-118.
  7. Лазарєв, М. О. Основи педагогічної творчості [Текст]: навч. посіб. для пед. ін-тів / М. О. Лазарєв. – Суми: ВВП "Мрія–1". – ЛТД, 1995. – 212 с.
  8. Моляко, В. О. Творчий потенціал особистості [Текст]/ В. О. Моляко // Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова. Сер. № 12. Психологічні науки. – К.: НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2007. – Вип. 17. – С. 16-22.
  9. Сисоєва, С. О. Педагогічна творчість [Текст]: монографія / С. О. Сисоєва. – Х.– К.: Книжкове видавн. «Каравела», 1998. – 150 с.
  10. Рибалка, В. В. Психологія розвитку творчої особистості [Текст]: навч. посібник/ В. В. Рибалка. – К.: ІЗМН, 1996. – 236 с.
  11. Andreev, V. I. (1988). Dialectica vospitaniya i samovospitaniya tvorheskoi lihnosti: osnovu pedagogiheskogo tvorhestva. Kazan: KSU, 238.
  12. Andrіevska, V. V.; In: Kremen, V. G. (2008). Kreativnіst. Enzyklopediya osvіti. K.: Yurіnkom INTER, 432.
  13. Bogoyavlenskaya, D. B. (2002). Psychologyiya tvorcheskyh sposobnostey. Moskwa: Academiya, 320.
  14. Brul, M. M. (2006). Psihologіchna gotovnіs pedagoga vuchoi chkolu do aactuvizaciyi tvorchogo potencialu uchnivskoi molodi. Teoretuchni i prucladni problemu psyholohiyi, № 33(14), 40-44.
  15. Vasiliev, I. B. (2003). Profesionalnaya pedagogica. Vol. 2. Kharkov, 175.
  16. Kravchenko, L. M., Kravchenko, N. V. (2010). Strategіyi іnzhenerno - pedagogіchnoi osvіti in kontekstі іntegratciyi in yevropeysky prostir. Zb. nauk. prace BDPU (Pedagogichni nauki), № 2, 113-118.
  17. Lazarev, M. O. (1995). Osnovu pedagogіchnoyi tvorchostі. Sumi: VVP "Mriya -1" - LTD, 212.
  18. Moliako, V. O. (2007). Tvorhiy potentsіal osobistostі. Naukovuy chasopis NPU im. M. P. Drahomanova. Ser. № 12. Psihologіchnі nauku, Vup. 17, 16-22.
  19. Sisoieva, S. O. (1998). Pedagogіchna tvorchіst. H. - K.: Knizhkove vidavn. "Karavela", 150.
  20. Ribalka, V. V. (1996). Psihologіya rozvitku tvorchoy osobistostі. K.: ІZMN, 236.

Published

2014-02-06

How to Cite

Романовська, О. О. (2014). Forming creative skills of future engineer-pedagogues. Technology Audit and Production Reserves, 1(4(15), 45–47. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2014.21706