Збурення першої форми коливань рідкого металургійного шлаку у чаші шлаковозу в перехідних режимах експлуатації

Автор(и)

  • Віктор Володимирович Поворотній Український державний університет науки та технологій, Україна https://orcid.org/0009-0000-9128-902X
  • Олександр Олексійович Яйчук Український державний університет науки та технологій, Україна https://orcid.org/0009-0009-4034-4266
  • Наталья Василівна Каряченко Український державний університет науки та технологій, Україна https://orcid.org/0000-0002-3396-7221
  • Ірина Володимирівна Щербина Дніпровський державний аграрно-економічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0003-3968-4326
  • Родіон Петрович Погребняк Дніпровський державний аграрно-економічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-4685-1818
  • Сергій Володимирович Зданевич Дніпровський державний аграрно-економічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0001-8594-3806
  • Тетяна Володимирівна Кімстач Український державний університет науки і технологій, Україна https://orcid.org/0000-0002-8993-201X
  • Ніна Костянтинівна Дьяченко Дніпровський державний аграрно-економічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-8506-9204

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.325757

Ключові слова:

шлакова чаша, густина, в’язкість, транспортування, прискорення, чисельне моделювання, рідкий шлак

Анотація

Об’єктом даного дослідження є процес коливання рідкого металургійного шлаку в шлаковій чаші під впливом прискорення. У роботі розглядаються коливальні процеси в чашах, які використовуються на залізничних та автомобільних шлаковозах, що відрізняються конструкцією та умовами експлуатації. Однією з ключових проблем, пов'язаних з транспортуванням рідкого шлаку, є динамічна нестійкість розплаву, що призводить до коливань та випліскування, що може створювати загрозу безпеці та знижувати ефективність процесу транспортування. У зв'язку з цим, дослідження динаміки рідкого шлаку в чашах різної конструкції є актуальною задачею, спрямованою на оптимізацію параметрів транспортування та розробку заходів щодо зниження ризику випліскування шлаку.

На основі результатів чисельного моделювання встановлено, що характер коливань рідкого шлаку в чаші суттєво залежить від величини пришвидшення, типу шлаку та конструкції чаші. Зокрема, визначено діапазони прискорень, при яких спостерігаються різні режими коливань, від незначних збурень на поверхні до інтенсивного випліскування шлаку. При цьому, відмінності в характері коливань для різних типів шлаку та конструкцій чаш лежать в межах, що визначаються їх фізико-хімічними властивостями та геометричними параметрами.

Отримані результати дозволяють зробити висновок про можливість розробки заходів експлуатації шлакових чаш, а також їх конструкцій у напрямку зниження амплітуди коливань рідкого шлаку, що, в свою чергу, сприяє підвищенню безпеки транспортування та зменшенню динамічних навантажень на стінки чаші.

Отримані дані можуть бути використані при проєктуванні нових конструкцій чаш для оптимізації їх форми та внутрішніх елементів з метою мінімізації коливань шлаку. Крім того, подана інформація може бути корисною для металургійних підприємств для розробки ефективних методів контролю та моніторингу стійкості шлаку при транспортуванні.

Біографії авторів

Віктор Володимирович Поворотній, Український державний університет науки та технологій

Кандидат технічних наук

Кафедра галузевого машинобудування

Олександр Олексійович Яйчук, Український державний університет науки та технологій

Аспірант

Кафедра галузевого машинобудування

Наталья Василівна Каряченко, Український державний університет науки та технологій

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра технічної механіки

Ірина Володимирівна Щербина, Дніпровський державний аграрно-економічний університет

Кандидат фізико-математичних наук, доцент

Кафедра вищої математики, фізики та загально інженерних дисциплін

Родіон Петрович Погребняк, Дніпровський державний аграрно-економічний університет

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра вищої математики, фізики та загально інженерних дисциплін

Сергій Володимирович Зданевич, Дніпровський державний аграрно-економічний університет

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра вищої математики, фізики та загальноінженерних дисциплін

Тетяна Володимирівна Кімстач, Український державний університет науки і технологій

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра матеріалознавства та термічної обробки металів

Ніна Костянтинівна Дьяченко, Дніпровський державний аграрно-економічний університет

Викладач

Кафедра вищої математики, фізики та загально інженерних дисциплін

Посилання

  1. Hasheminejad, S. M., Soleimani, H. (2017). An analytical solution for free liquid sloshing in a finite-length horizontal cylindrical container filled to an arbitrary depth. Applied Mathematical Modelling, 48, 338–352. https://doi.org/10.1016/j.apm.2017.03.060
  2. Dai, H. L., Wang, L., Qian, Q., Ni, Q. (2013). Vortex-induced vibrations of pipes conveying fluid in the subcritical and supercritical regimes. Journal of Fluids and Structures, 39, 322–334. https://doi.org/10.1016/j.jfluidstructs.2013.02.015
  3. Disimile, P. J., Toy, N. (2019). The imaging of fluid sloshing within a closed tank undergoing oscillations. Results in Engineering, 2, 100014. https://doi.org/10.1016/j.rineng.2019.100014
  4. Guo, C. Q., Zhang, C. H., Païdoussis, M. P. (2010). Modification of equation of motion of fluid-conveying pipe for laminar and turbulent flow profiles. Journal of Fluids and Structures, 26 (5), 793–803. https://doi.org/10.1016/j.jfluidstructs.2010.04.005
  5. Busciglio, A., Scargiali, F., Grisafi, F., Brucato, A. (2016). Oscillation dynamics of free vortex surface in uncovered unbaffled stirred vessels. Chemical Engineering Journal, 285, 477–486. https://doi.org/10.1016/j.cej.2015.10.015
  6. Cao, W., Li, X., Gao, Y., Li, X., Liu, Z. (2023). A numerical analysis of sloshing dynamics of two-layer liquid with a free surface. Ocean Engineering, 268, 113295. https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2022.113295
  7. Chen, J., Sun, H. F., Lin, W. M., Shi, Y. L., Yi, G. L. (2012). Gravitational segregation of liquid slag in large ladle. Metalurgija, 195, 74844. Available at: https://hrcak.srce.hr/74844
  8. Rothenbuchner, L., Neudorfer, C., Fallmann, M., Toth, F., Schirrer, A., Hametner, C., Jakubek, S. (2024). Efficient feedforward sloshing suppression strategy for liquid transport. Journal of Sound and Vibration, 590, 118542. https://doi.org/10.1016/j.jsv.2024.118542
  9. Iranmanesh, A., Nikbakhti, R. (2021). Numerical study on suppressing liquid sloshing of a rectangular tank using moving baffles linked to a spring system. Ocean Engineering, 229, 109002. https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2021.109002
  10. Chen, N.-Z., Zhang, J., Feng, A., Ma, Y. (2024). Experimental study on vibration responses of flexible riser transporting spiral flow in deep sea mining: Part I – Liquid single-phase transportation. Ocean Engineering, 298, 117068. https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2024.117068
  11. Prikhodko, E. V., Togobitckaia, D. N., Khamkhotko, A. F., Stepanenko, D. A. (2013). Prognozirovanie fiziko-khimicheskikh svoistv oksidnykh sistem. Dnepropetrovsk: Porogi, 344.
  12. Povorotnii, V., Shcherbyna, I., Zdanevych, S., Diachenko, N., Kimstach, T., Solonenko, L., Usenko, R. (2024). Determining the thermally-stressed state of motor-driven bowls for transporting liquid slag. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (7 (127)), 99–106. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.299180
Perturbation of the first form of oscillations of liquid metallurgical slag in the slag car bowl in transient operating modes

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-03

Як цитувати

Поворотній, В. В., Яйчук, О. О., Каряченко, Н. В., Щербина, І. В., Погребняк, Р. П., Зданевич, С. В., Кімстач, Т. В., & Дьяченко, Н. К. (2025). Збурення першої форми коливань рідкого металургійного шлаку у чаші шлаковозу в перехідних режимах експлуатації. Technology Audit and Production Reserves, 2(1(82), 13–18. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.325757