Порівняння привабливості електронної комерції України та Німеччини

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.325919

Ключові слова:

Україна, Німеччина, привабливість країн, е-комерція, шкали, експертні оцінки, інтегральний критерій, багатокритеріальна модель, «вагові» коефіцієнти, метод зваженого агрегування критеріїв, природна нормалізація, комплексна оцінка

Анотація

Обєктом дослідження є електронна комерція та умови її ведення у різних країнах. Одним з найбільш проблемних місць при цьому є відсутність інформації щодо ступеня привабливості країн стосовно зазначеної теми. Для усунення цього недоліку було використано власний досвід ведення е-комерції у Німеччині та Україні з аналізом основних чинників, що впливають на стан і розвиток електронної торгівлі. У ході дослідження використані: метод теоретичного узагальнення та класифікації, порівняльний аналіз, метод експертних оцінок, формалізація, багатокритеріальний аналіз. У результаті було запропоновано систему з 13 критеріїв для оцінки зручності та прибутковості ведення е-комерції: рівень зручності інфраструктури, медичне обслуговування, наявність власного житла та можливість його придбати, розвиненість малого бізнесу, кліматичні умови, розмір споживчого кошика, розмір податків і штрафів, якість і безпека автодоріг, якість Інтернету, кількість ступенів свободи, безпека життя, право на інформацію, ступінь розвиненості й швидкості доставки. За цією системою за допомогою експертів проведено порівняльний аналіз умов і перспектив електронної торгівлі у Німеччині та Україні. Отримано методику оцінювання ступеня привабливості е-комерції в Україні та Німеччині. Завдяки їй забезпечується можливість отримання аналогічних значень показників для будь-яких країн, чого не було відомо раніше, але бажано за наявності практичного досвіду дослідників, тобто їх тривалого життя та роботи у досліджуваних країнах для забезпечення точних результатів. У порівнянні з відомими системами визначення ступеня привабливості країн наведена у цьому дослідженні методика забезпечує такі переваги, як наявність конкретного механізму оцінювання цього показника у е-комерції за 13-тьма критеріями. Вона забезпечує також можливість залучення різних груп експертів для порівняння та корегування отриманих результатів, і побудову інтегрального критерія загальної оцінки привабливості тієї чи іншої країни. На практиці запропонована методика розрахунку ступеня зручності та привабливості ведення електронної торгівлі у різних країнах і отримані за нею результати були застосовані на прикладі е-комерції України та Німеччини.

Біографії авторів

Любов Анатолiївна Романчук, Фірма «Щитов Д.»

Кандидат фiлологiчних наук

Дмитро Миколайович Щитов, Університет митної справи та фінансів

Кандидат економічних наук

Кафедра підприємництва та економіки підприємств

Микола Федорович Мормуль, Університет митної справи та фінансів

Кандидат технічних наук

Кафедра комп’ютерних наук та інженерії програмного забезпечення

Посилання

  1. Hlushach, Yu. S. (2018). Ranking of Countries in the Global Economic World. Biznes-inform, 9, 13–19. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/reytinguvannya-krayin-u-globalnomu-ekonomichnomu-sviti/viewer
  2. Kyrychenko, K. I. (2017). International rankings and indexes in the system for evaluation of the level of social, economic and political transformations in Ukraine. Upravlinnia rozvytkom, 1-2, 18–25.
  3. HabroІ. (2024). International rankings and indices in forming the image of a state. Acta De Historia & Politica: Saeculum XXI, 8, 141–149. https://doi.org/10.26693/ahpsxxi2024.08.141
  4. Kytaichuk, T. (2023). Investment attractiveness: theoretical analysis and influential factors. Economy and Society, 54. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-54-65
  5. Matyushenko, I., Hlibko, S., Khanova, O., Kudlai, Y. (2022). Investment climate of the EU countries and Ukraine in the context of realization of “green” economy. Economics of Development, 21 (4), 19–36. https://doi.org/10.57111/econ.21(4).2022.19-36
  6. Slavkova, A., Kolisnyk, D. (2023). Investment attractiveness of ukraine: realities in the context of war and prospects for post-war reconstruction. Economy and Society, 56. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-138
  7. Iakushko, I. V. (2019). Rating approaches to estimating the investment attractiveness of the national economy. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, 23 (2), 152–159. Available at: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/23_2_2019ua/31.pdf
  8. Shchytov, D., Mormul, M., Shchytov, O., Romanchuk, L., Chupilko, T. (2022). IT services outsourcing in Ukraine. Information Technology and Computer Engineering, 55 (3), 85–90. https://doi.org/10.31649/1999-9941-2022-55-3-85-90
  9. Chaliuk, Y. (2020). International assessment of the socio-economic situation of Ukraine. Herald UNU. International Economic Relations and World Economy, 31, 138–145. https://doi.org/10.32782/2413-9971/2020-31-21
  10. Zayats, O., Roshko, S., Ivashkovich, V. (2021). Image of Ukraine in the global economic space. Herald UNU. International Economic Relations and World Economy, 39. https://doi.org/10.32782/2413-9971/2021-39-11
  11. Kirilina, M. (2022). Indexes and ratings as a marketing tool for determining the competitiveness of the management system. Economy and Society, 40. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-69
  12. Shchytov, D. M., Zhadko, K. S., Mormul, M. F. (2024). Status and trends of the development of electronic commerce potential by Ukrainian companies. Scientific innovations and advanced technologies, 8 (36), 1024–1036. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-8(36)-1024-1036
  13. Romanchuk, L. A., Shchytov, D. M., Mormul, M. F. (2024). Reitynhova systema kryteriiv pryvablyvosti krain (na prykladi Nimechchyny ta Ukrainy): porivnialnyi analiz. Modern aspects of science, 43, 68–97. Available at: http://perspectives.pp.ua/public/site/mono/mono-43.pdf
  14. Vlasne zhytlo: bilshist ukraintsiv zhyvut na svoikh kvadratnykh metrakh (infohrafika) (2020). Available at: https://news.finance.ua/ru/news/-/480368/sobstvennoe-zhile-bolshinstvo-ukraintsev-zhivut-na-svoih-kvadratnyh-metrah-infografika
  15. Mуkhailenko, D. (2024). Current trends in the development of small business in Ukraine. Economy and Society, 60. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-139
  16. Formy vedennia biznesu v Nimechchyni. Available at: https://europortal.biz.ua/evropa/nimechchyna/biznes/formy-oformlenyia-fyrm-u-hermanyy.html
  17. Ukraina ta Nimechchyna (2000). Kyiv: Derzhavnyi komitet statystyky Ukrainy; Federalne statystychne upravlinnia Nimechchyny, 40.
  18. Lipinskyi, V. M., Diachuk, V. A., Babichenko, V. M. (Eds.) (2003). Klimat Ukrainy. Kyiv: Vyd-vo Raievskoho, 343.
  19. Iaki tsiny v Nimechchyni? (2025). Migrant. Available at: https://migrant.biz.ua/nimechina/zhittya-de/tsiny-v-nimechyni.html
  20. Stepanova, T. (2024). Tsiny na produkty: skilky koshtuie skupytys do sviat v Ukraini, Polshchi ta Nimechchyni. RBK-Ukraina. Available at: https://www.rbc.ua/rus/news/tsini-produkti-skilki-koshtue-skupitis-svyat-1733235593.html
  21. Spozhyvchyi koshyk ukraintsia – 2024. Available at: https://www.buhoblik.org.ua/kadry-zarplata/vyplaty-kompensaczii-soczialnaya-zashhita/3363-spozhivchij-koshik.html
  22. Kurovtseva, N. (2024). Podatky v Nimechchyni. Monito. Available at: https://www.monito.com/uk/wiki/podatky-v-nimechchyni
  23. Aleksyk, A. (2024). Shtrafy za perevyshchennia shvydkosti v Nimechchyni: aktualna ta povna tablytsia shtrafiv na 2024 rik. Ukrainska hazeta. Available at: https://golooking.eu/korysno-znaty/shtrafi-za-perevishhennya-shvidkosti-v-nimechchini-povna-tabliczya-shtrafiv-na-2024-rik/
  24. Dlia vyzhyvannia u viini z RF Ukraina povynna znykhyty tsinnist liudskoho zhyttia, – Portnykov (2025). Available at: https://antikor.com.ua/articles/746958-dlja_vyhivanija_v_vojne_s_rf_ukraina_dolhna_snizitj_tsennostj_chelovecheskoj_hizni_-_portnikov
  25. Mormul, M., Shchytov, D., Shchytov, O., Rudianova, T. (2023). Aspects of multi-criterion selection of administrative decisions. SWorldJournal, 1 (19-01), 64–76. https://doi.org/10.30888/2663-5712.2023-19-01-018
  26. Azizova, M. (2024). Svitovyi reitynh shchastia 2024: khto ocholyv i na yakomu mistsi Ukraina. TSN. Available at: https://tsn.ua/svit/svitoviy-reyting-schastya-2024-hto-ocholiv-i-na-yakomu-misci-ukrayina-2539393.html
  27. E-commerce worldwide. Statista. Available at: https://www.statista.com/topics/871/online-shopping/ #topicOverview
Comparing the e-commerce appeal of Ukraine and Germany

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-03

Як цитувати

Романчук, Л. А., Щитов, Д. М., & Мормуль, М. Ф. (2025). Порівняння привабливості електронної комерції України та Німеччини. Technology Audit and Production Reserves, 2(4(82), 56–64. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.325919

Номер

Розділ

Економічна кібернетика