Аналіз методів і алгоритмів керування положенням квадротора

Автор(и)

  • Микола Якович Островерхов Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна https://orcid.org/0000-0002-7322-8052
  • Ілля Сергійович Сацький Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна https://orcid.org/0009-0001-6420-2766

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.333833

Ключові слова:

керування квадротором, параметрична та структурна невизначеність, керування на основі енергетичних функціоналів, нелінійні MIMO-системи

Анотація

Об’єктом дослідження є система керування положенням безпілотного літального апарата (БПЛА) типу квадротор як нелінійної багатовхідної-багатовихідної (MIMO) системи з сильною взаємозалежністю каналів керування та високою чутливістю до параметричної та структурної невизначеності. Розглянута проблема полягає у відсутності робастних та обчислювально ефективних алгоритмів керування, які можуть забезпечити стабільність в умовах невизначеності та бути реалізованими на вбудованих платформах з обмеженими ресурсами.

У цьому дослідженні представлено аналітичний огляд сучасних методів керування стабілізацією положення квадротора. Проаналізовані методи включають класичні пропорційно-інтегрально-диференціальні (PID) регулятори, лінійні оптимальні, робастні, адаптивні та інтелектуальні системи (нейронні мережі, нечітку логіку). Аналіз зосереджено на структурі, чутливості до невизначеностей, обчислювальній складності та можливості реалізації на контролерах польоту на базі STM32.

У результаті огляду встановлено, що класичні PID-регулятори, хоча й широко використовуються, мають високу чутливість до змін моделі та шуму в сенсорах. Інтелектуальні системи демонструють кращу адаптивність, але перевищують обчислювальні можливості недорогих мікроконтролерів. Найперспективнішим напрямом визнано методи керування на основі енергетичних функціоналів, які мінімізують локальні функціонали миттєвих значень енергії. Ці методи дозволяють формувати замкнені аналітичні закони керування, уникати диференціювання сигналів та зберігати робастність при мінімальному навантаженні на процесор.

Порівняльна оцінка показує, що запропонований алгоритм має потенціал підвищити якість керування більш ніж на 7% та зменшити вплив параметричних збурень в середньому на 10% порівняно з традиційними системами на основі PID. Результати рекомендовано для систем керування БПЛА, що працюють в умовах обмежених обчислювальних ресурсів, відсутності GPS або за завад, таких як тактичні дрони, платформи FPV та автономні навігаційні системи.

Біографії авторів

Микола Якович Островерхов, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

Доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедра теоретичної електротехніки

Ілля Сергійович Сацький, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

Аспірант

Кафедра теоретичної електротехніки

Посилання

  1. Besnard, L., Shtessel, Y. B., Landrum, B. (2007). Control of a Quadrotor Vehicle Using Sliding Mode Disturbance Observer. 2007 American Control Conference. New York: IEEE, 5230–5235. https://doi.org/10.1109/acc.2007.4282421
  2. Dierks, T., Jagannathan, S. (2010). Output Feedback Control of a Quadrotor UAV Using Neural Networks. IEEE Transactions on Neural Networks, 21 (1), 50–66. https://doi.org/10.1109/tnn.2009.2034145
  3. Hedjar, R., Al Zuair, M. A. (2019). Robust Altitude Stabilization of VTOL-UAV for Payloads Delivery. IEEE Access, 7, 73583–73592. https://doi.org/10.1109/access.2019.2919701
  4. Barrón-Gómez, R. A., Ramos-Velasco, L. E., Espinoza Quesada, E. S., García Carrillo, L. R. (2017). Wavelet neural network PID controller for a UAS transporting a cable-suspended load. IFAC-PapersOnLine, 50 (1), 2335–2340. https://doi.org/10.1016/j.ifacol.2017.08.419
  5. Kayacan, E., Maslim, R. (2017). Type-2 Fuzzy Logic Trajectory Tracking Control of Quadrotor VTOL Aircraft with Elliptic Membership Functions. IEEE/ASME Transactions on Mechatronics, 22 (1), 339–348. https://doi.org/10.1109/tmech.2016.2614672
  6. Wang, H., Xiaoping Liu, P., Xie, X., Liu, X., Hayat, T., Alsaadi, F. E. (2021). Adaptive fuzzy asymptotical tracking control of nonlinear systems with unmodeled dynamics and quantized actuator. Information Sciences, 575, 779–792. https://doi.org/10.1016/j.ins.2018.04.011
  7. Li, S., Wang, Y., Tan, J., Zheng, Y. (2016). Adaptive RBFNNs/integral sliding mode control for a quadrotor aircraft. Neurocomputing, 216, 126–134. https://doi.org/10.1016/j.neucom.2016.07.033
  8. Lee, T. (2013). Robust Adaptive Attitude Tracking on SO (3) With an Application to a Quadrotor UAV. IEEE Transactions on Control Systems Technology, 21 (5), 1924–1930. https://doi.org/10.1109/tcst.2012.2209887
  9. Hedjar, R. (2015). Robust one-step-ahead model predictive control of VTOL-UAVs. The 27th Chinese Control and Decision Conference (2015 CCDC). Qingdao: IEEE, 3053–3058. https://doi.org/10.1109/ccdc.2015.7162445
  10. Ostroverkhov, M., Pyzhov, V., Korol, S. (2017). Control of the electric drive under conditions of parametric uncertainty and coordinates’ interrelation. 2017 International Conference on Modern Electrical and Energy Systems (MEES). Kremenchuk: IEEE, 64–67. https://doi.org/10.1109/mees.2017.8248953
  11. Ostroverkhov, M., Pyzhov, V. (2019). Control of the Electric Drive with Field Regulated Reluctance Machine. 2019 IEEE 6th International Conference on Energy Smart Systems (ESS). Kyiv: IEEE, 277–282. https://doi.org/10.1109/ess.2019.8764206
  12. ArduPilot. Available at: https://ardupilot.org/
  13. Copter Attitude Control. ArduPilot. Available at: https://ardupilot.org/dev/docs/apmcopter-programming-attitude-control-2.html
  14. Satskyi, I. S., Ostroverkhov, М. Ya. (2025). Improving the quality of unmanned aerial vehicle attitude control under conditions of parametric and structural uncertainty. Development priorities for technical sciences in the modern world. Riga, 54–57. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-542-6-14
Analysis of methods and algorithms for quadrotor position control

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-30

Як цитувати

Островерхов, М. Я., & Сацький, І. С. (2025). Аналіз методів і алгоритмів керування положенням квадротора. Technology Audit and Production Reserves, 4(1(84), 18–23. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.333833

Номер

Розділ

Електротехніка та промислова електроніка