Концептуальні засади побудови збалансованого конкурентоспроможного портфелю розвитку диверсифікованого підприємства

Автор(и)

  • Христина Ярославівна Залуцька Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-4342-4925
  • Богдан Васильович Моркляник Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, Україна https://orcid.org/0009-0000-6564-6804
  • Юрій Вікторович Баланюк Національне агентство кваліфікацій, Україна https://orcid.org/0000-0003-3036-5804
  • Тетяна Олександрівна Маслак Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-9815-4387
  • Максим Васильович Малик Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0009-0004-6293-8982

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.336245

Ключові слова:

портфельний аналіз, матриця БКГ, збалансованість, портфель розвитку, товар «мрія», товар «скриня»

Анотація

Об’єктом дослідження є процес формування збалансованого конкурентоспроможного портфеля розвитку диверсифікованого підприємства в умовах обмеженості ресурсів і високої мінливості зовнішнього середовища. Визначено, що одним із найбільш проблемних місць є недостатність можливостей існуючих матриць врахувати специфіку товарів, що перебувають у тісній виробничій або ринковій взаємодії із наявними чи перспективно привабливими товарами підприємства.

У ході дослідження використовувалися методи: аналізу, синтезу, порівняння, абстрагування, аналогії, вимірювання, групування, графічний, картування стратегічних груп, експериментально-ігрові методи, галузевого аналізу.

У ході дослідження удосконалено модифіковану матрицю Бостонської консультаційної групи (БКГ) шляхом додання ще одного квадрату «скриня». Він відображає товари, що вже не знаходяться на ринку, однак, технологічно, або структурно пов’язані із наявним товарами різних бізнес одиниць підприємства. Доцільність виділення цього квадрату підтверджено результатами впровадження удосконаленої матриці БКГ на підприємстві – репрезентанті. Отримані результати дали змогу визначити синергію між товарами, оцінити перспективи їх розвитку та обґрунтувати доцільність перегрупування можливостей підприємства в межах портфеля. Вдале та вірно обґрунтоване підсилення діяльності одних бізнес одиниць за рахунок інших, дозволило досліджуваному підприємству збільшити обсяг реалізації на 320 тис. грн. (8,45 тис. дол.), розміру прибутку на 175,2 тис. грн. (4,63 тис. дол.), зменшивши величину збитку, а також скоротити коливання попиту протягом року. На основі розроблених концептуальних засад запропонована модель, яка враховує не лише ринкові показники, а й інноваційний потенціал, сумісність і можливості розвитку товарних груп. Це підвищує точність стратегічних рішень. У порівнянні з відомими аналогами, пропонована модель забезпечує стратегічну збалансованість і конкурентоспроможність.

Біографії авторів

Христина Ярославівна Залуцька, Національний університет «Львівська політехніка»

Доктор економічних наук, професор

Кафедра економіки підприємства та інвестицій

Богдан Васильович Моркляник, Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти

Доктор технічних наук, професор, заступник голови

Юрій Вікторович Баланюк, Національне агентство кваліфікацій

Доктор технічних наук, Голова

Тетяна Олександрівна Маслак, Національний університет «Львівська політехніка»

Аспірант

Кафедра економіки підприємства та інвестицій

Максим Васильович Малик, Національний університет «Львівська політехніка»

Аспірант

Кафедра зовнішньоекономічної та митної діяльності

Посилання

  1. Ionescu, F. T., Curmei, C. V. (2011). Product portfolio analysis – Arthur D. Little matrix. Annals of the Faculty of Economics, 1 (1), 754–760. Available at: https://www.researchgate.net/publication/227462822_PRODUCT_PORTFOLIO_ANALYSIS__ARTHUR_D_LITTLE_MATRIX/fulltext/024ea98c0cf257003d2bc176/PRODUCT-PORTFOLIO-ANALYSIS-ARTHUR-D-LITTLE-MATRIX.pdf
  2. Zalutska, Kh. Ia. (2020). Upravlinnia rozvytkom pidpryiemstv na osnovi protsesiv dyversyfikatsii ta intehratsii: teoriia, metodolohiia ta praktyka. Kharkiv: Vyd-vo Ivanchenka I. S., 190. Available at: https://econmgmt.uepa.karazin.ua/wp-content/uploads/2021/02/Монографія-Залуцька-.pdf
  3. Udo‑Imeh, P. T., Edet, W. E., Anani, R. B. (2012). Portfolio analysis models: A review. European Journal of Business and Management, 4 (18), 101–120. Available at: https://iiste.org/Journals/index.php/EJBM/article/view/3228
  4. Sokol, P., Khitko, O. (2021). Features of portfolio analysis of the enterprise (on the example of “ENERGY GROUP”). Taurida Scientific Herald. Series: Economics, 7, 122–130. https://doi.org/10.32851/2708-0366/2021.7.15
  5. Zingaieva, N. (2015). The portfolio analysis as an instrument of development optimal strategy to the evolution agricultural enterprises. Naukovyi visnyk MNU imeni V. O. Sukhomlynskoho. Ekonomichni nauky, 2 (5), 53–57. Available at: http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/Economic-visnik-5-2015-11.pdf
  6. Lazorenko, L. V. (2017). Matrix methods of strategic planning of activity of enterprises of connection. Economy and Society, 8, 282–285. Available at: https://economyandsociety.in.ua/journals/8_ukr/50.pdf
  7. Žic, S., Hadžić, H., Ikonić, M. (2009). Portfolio analysis – a useful management tool. Tehnički vjesnik, 16 (4), 101–105. Available at: https://scispace.com/pdf/portfolio-analysis-a-useful-management-tool 4tco8ymhwd.pdf
  8. Goncharenko, T. P. (2018). Theoretical bases of portfolio analysis as strategic management tool of the banking institutions activities. Visnyk of Sumy State University. Economics Series, 1, 154–166. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/find_2019_2_18
  9. Kołodziejczyk, B., Mielcarz, P., Osiichuk, D. (2019). The concept of the real estate portfolio matrix and its application for structural analysis of the Polish commercial real estate market. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 32 (1), 301–320. https://doi.org/10.1080/1331677x.2018.1556110
  10. Ivanov, М., Iashkina, N. (2014). Drawing on complex of matrix methods of strategic analysis of activity of productive enterprises. Ekonomika ta derzhava, 6, 86–90. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecde_2014_6_20
  11. Hussey, D. E. (1978). Portfolio analysis: Practical experience with the Directional Policy Matrix. Long Range Planning, 11 (4), 2–8. https://doi.org/10.1016/0024-6301(78)90001-8
  12. Hersen, A., Silva, J. C. G. L. da, Timofeiczyk Junior, R. (2018). A critical approach to the use of the bcg matrix: portfolio analysis of brazilian pulp marketed in the international market. Revista Árvore, 42 (3). https://doi.org/10.1590/1806-90882018000300008
  13. Babets, Ye. K. (2014). Pobudova portfelnoi matrytsi BOSTON CONSULTING GROUP GROWTH SHARE dlia stratehichnoho analizu priorytetnykh napriamkiv zovnishno-ekonomichnoi diialnosti vertykalno-intehrovanoi struktury. Prometei, 3 (45), 97–104. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Prom_2014_3_20
  14. Ippolitova, I., Fedorchenko, A. (2019). Evaluation of the balance of the enterprise marketing strategies portfolio. Black Sea Economic Studies, 48-2, 46–51. https://doi.org/10.32843/bses.48-38
  15. Gorb, O., Dorohan-Pysarenko, L., Yehorova, O., Yasnolob, I., Doroshenko, A. (2022). Boston Consulting Group Matrix: Opportunities for Use in Economic Analysis. Scientific Horizons, 25 (7), 20–30. https://doi.org/10.48077/scihor.25(7).2022.10.15
  16. Kozuk, V., Solovij, K. (2016). Modification of the Boston Consulting Group matrix in the strategic management of an enterprise. Technology Audit and Production Reserves, 1 (3 (27)), 96–102. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2016.60886
  17. Chiu, C.-C., Lin, K.-S.; Lee, R. (Ed.) (2019). Rule-Based BCG Matrix for Product Portfolio Analysis. Software Engineering, Artificial Intelligence, Networking and Parallel/Distributed Computing. Cham: Springer, 17–32. https://doi.org/10.1007/978-3-030-26428-4_2
  18. Moshrefi, S., Abdoli, S., Kara, S., Hauschild, M. (2020). Product portfolio analysis towards operationalising science-based targets. Procedia CIRP, 90, 377–382. https://doi.org/10.1016/j.procir.2020.02.127
  19. Goreta, L. V. (2018). Determination of competitive positions of machine-building enterprises of the Sumy region on the domestic market of industrial pumping plants. Business Navigator, 2‑1 (45), 119–124. Available at: http://business-navigator.ks.ua/journals/2018/45_1_2018/26.pdf
  20. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua/
  21. Analiz rynku budivelnykh materialiv v Ukraini. 2023 rik (2023). Pro-Consulting. Available at: https://pro-consulting.ua/ua/issledovanie-rynka/analiz-rynka-stroitelnyh-materialov-v-ukraine-2023-god-1
  22. Vydy brukivky. Ozon. Available at: https://brukivkaozon.com/vydy-brukivky.html
Conceptual principles for building a balanced and competitive development portfolio for a diversified enterprise

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-30

Як цитувати

Залуцька, Х. Я., Моркляник, Б. В., Баланюк, Ю. В., Маслак, Т. О., & Малик, М. В. (2025). Концептуальні засади побудови збалансованого конкурентоспроможного портфелю розвитку диверсифікованого підприємства. Technology Audit and Production Reserves, 4(4(84), 30–38. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.336245

Номер

Розділ

Економіка та управління підприємством