Characteristics of the classification of quality management companies with requirements of international standards

Authors

  • Галина Михайлівна Тріщ Ukrainian Engineering Pedagogics Academy Universitetskaya, 16, Kharkov, Ukraine, 61003, Ukraine
  • Наталія Андріївна Горбенко Mykolayiv National Agrarian University, Ukraine
  • Олег Олександрович Катрич LLC “Ukrainian Black Sea Industry”, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.19562

Keywords:

quality management system, international standards

Abstract

This article refers to the field of quality management. An important task of a modern company is to find models of assessing ability of the quality management system to adapt quickly to the changing economic environment and the social environment. The main aim of this article is to review various types of approaches to the quality management. In general, the systems are diverse by classes; they differ in their structure, types of bonds and the level of control. Therefore, the Quality Management System is researched according to the classification of systems. In this article the Quality Management System is evaluated according to the system and process approach.

Author Biographies

Галина Михайлівна Тріщ, Ukrainian Engineering Pedagogics Academy Universitetskaya, 16, Kharkov, Ukraine, 61003

Senior Lecturer

Наталія Андріївна Горбенко, Mykolayiv National Agrarian University

Assistant

Department of General Technical Sciences

Олег Олександрович Катрич, LLC “Ukrainian Black Sea Industry”

Director

References

  1. Коваленко, И. Н. О некоторых классах сложных систем [Текст] / И. Н. Коваленко // Техническая кибернетика. – 1965. – № 6.
  2. Краснобаєв, В. А. Методологія системного аналізу технічних систем [Текст] / В. А. Краснобаєв, І. О. Фурман, В. П. Поляков, О. В. Богомолов, В. І. Пастухов, В. М. Лукяненко. – Х.: Факт, 2009. – 297 с.
  3. Воскобоев, В. Ф. К вопросу распознавания технического состояния сложных систем [Текст] / В. Ф. Воскобоев, В. Б. Алексеева, Ю. А. Юрков // Основные вопросы теории и практики надёжности. – М., 1980. – 428 с.
  4. Рогов, Е. И. Классы математических моделей больших систем [Текст] / Е. И. Рогов // Труды Института горного дела. – М.,1968. – С. 32.
  5. Волкова, В. Н. Теория систем и методы системного анализа в управлении и связи [Текст] / В. Н. Волкова, В. А. Воронков, А. А. Денисов и др. – М.: Радио и связь, 1983. – 248 с.
  6. Ушаков, И. А. Эффективность функционирования сложных систем [Текст] / И. А. Ушаков // О надежности сложных технических систем. – М., 1966.
  7. Шкурба, В. В. Некоторые вопросы автоматизированного управления предприятиями [Текст] / В. В. Шкурба // Кибернетика. – 1967. – № 5.
  8. Трапезников, В. А. Автоматическое управление и экономика [Текст] / В. А. Трапезников // Автоматика и телемеханика. – 1966. – № 1.
  9. ДСТУ ISO 9000:2007.Системи управління якістю. Основні положення та словник [Текст] / Національний стандарт України. – Чинний від 2008-01-01. – К.: Держспоживстандарт України, 2008. – 72 с.
  10. ДСТУ ISO 9001:2009. Системи управління якістю. Вимоги [Текст] / Національний стандарт України.– Чинний від 2009-09-01. – К.: Держспоживстандарт України, 2009. – 72 с.
  11. Kovalenko, I. N. (1965). O nekotorih klassah slojnih system. Tehnicheskaja kibernetika, № 6.
  12. Krasnobajev, V. A., Furman, I. O., Polyakov, V. P.,Bohomolov, O.V., Lukjanenko, V. M. (2009). Metodologija systemnogo analyza tehnicheskih system. Kharkov: Fakt, 296.
  13. Voskobojev, V. F., Alekseeva, V. B., Jurkov, V. A. (1980). K voprosu raspoznavanija technicheskogo sostojanija slojnih system. Osnovnije voprosi teorii i praktiki nadejnosti. Moskva, 428.
  14. Rogov, E. I. (1968). Klassi matematicheskih modelej slojnih system. Trudi institute gornogo dela. Moskva, 32.
  15. Volkova, V. N., Voronkov, V. A., Denisov, A. A. (1983). Teorija system i metodi sistemnogo analiza upravlenija svjazi. Moskva: Radio i svjaz, 248.
  16. Ushakov, I. A. (1966). Efektivnost funktsionirovanija slojnih system. O nadejnosti slojnih tehnicheskih system. Moskva.
  17. Schkurba, V. V. (1967). Nekotorije voprosi avtomatizirovannogo upravlenija predprijatijami. Kibernetika, № 5.
  18. Trapeznikov, A. A. (1966). Avtomaticheskoje upravlenije i ekonomika. Avtomatika i telemehanika, № 1.
  19. ISO 9001:2009. Systemi upravlenija kachestvom. Osnovnije polojenija i slovar. (2009). Kyiv: Derjspojiv standart Ukraini, 297.
  20. ISO 9001:2009. Systemi upravlenija kachestvom. Vumogi. (2009). Kyiv: Derjspojiv standart Ukraini, 72.

Published

2013-12-23

How to Cite

Тріщ, Г. М., Горбенко, Н. А., & Катрич, О. О. (2013). Characteristics of the classification of quality management companies with requirements of international standards. Technology Audit and Production Reserves, 6(3(14), 33–35. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.19562