Assessment of fuel rate in specific operating conditions
DOI:
https://doi.org/10.15587/2312-8372.2014.21737Keywords:
fuel rate, specific operating conditions, mathematical model, armored vehiclesAbstract
The analysis of estimated indicators, affecting fuel rate by armored vehicles in specific operating conditions is presented. Restrictions, inherent in the specifics of vehicles operation when performing service-combat missions are given. Ways of improving the existing mathematical model of fuel rate are proposed. The purpose of the research is to assess fuel rate dependence in specific operating conditions for the mathematical model improvement and further fuel rate calculation method development. To achieve this goal it was necessary to solve the following key problems: to assess the impact of major operational and structural factors on fuel rate in specific operating conditions; adopt restrictions, which will allow to improve the mathematical fuel rate calculation model, which unlike the existing considers the factors of specific operating conditions.References
- Чудаков, Е. А. Пути повышения экономичности автомобиля [Текст] / Е. А. Чудаков // Отделение технических наук. – М.-Л.: Изд. АН СССР, 1948. – №12. – 94 с.
- Козловски, П. И. Расчет скорости движения автомобіля и рас хода горючого [Текст] / П. И. Козловски. – Л.: Гострансиздат, 1939. – 136 с.
- Клименко, Л. В. Проэктирование автотранспортных двигателей карбюраторного типа [Текст] / Л. В. Клименко. – Л. : Гострансиздат, 1937. – 350 с.
- Яковлев, Н. А. Теория автомобиля [Текст] / Н. А. Яковлев, Н. В. Диваков. – Х.: ХГУ,1989. – 188 с.
- Рубец, Д. А. Смесеобразование в автомобильном двигателе при переменных режимах [Текст] / Д. А. Рубец. – М.: Машгиз, 1948. – 254 с.
- Упрощенный метод расчета расхода топлива при движение автомобиля в городских условиях [Текст]/ SEA Australia. – 1980. – №1. – 6 с.
- Шаша, І. К. Совершенствование действующей системы нормирования расхода топлива грузовых автомобилей [Текст]: дис. на соиск. науч. степ. канд. техн. наук / І. К. Шаша. – 1991. – С. 47.
- Топчій, Р. І. Підвищення ефективності використання спеціальної колісної техніки підрозділами внутрішніх військ за рахунок встановлення закономірностей впливу особливих умов експлуатіції на експлуатаційні показники [Текст]: дис. на здоб. наук. ступ. канд. техн. наук/ Р. І. Топчій. – 2012. – С. 90.
- Говорущенко, Н. Я. Экономическая кибернетика транспорта [Текст] / Н. Я. Говорущенко, В. Н. Варфоломеев. – Харьков: РИО ХГАДТУ, 2000. – 218 с.
- Говорущенко, Н. Я. Экономия топлива и снижение токсичности на автомобильном транспорте [Текст] / Н. Я. Говорущенко. – М: Транспорт, 1990. – 135 с.
- Chudakov, E. A. (1948). Puti povysheniya e'konomichnosti avtomobilya. Otdelenie tehnicheskih nauk, №12. M.-L.: Izdaniya AN SSSR, 94.
- Kozlovski, P. I. (1939). Raschet skorosti dvizheniya avtomobіlya i ras hoda goryuchogo. L.: Gostransizdat, 136.
- Klimenko, L. V. (1937). Proe'ktirovanie avtotransportnyh dvigatelej karbyuratornogo tipa. L.: Gostransizdat, 350.
- Yakovlev, N. A., Divakov, N. V. (1989). Teoriya avtomobilya. Kh.: KhGU, 188.
- Rubec, D. A. (1948). Smeseobrazovanie v avtomobil'nom dvigatele pri peremennyh rezhimah. M.: Mashgiz, 254.
- Uproshchennyi metod rascheta rashoda topliva pri dvizhenie avtomobilya v gorodskih usloviyah. (1980). SEA Australia, №1, 6.
- Shasha, І. K. (1991). Sovershenstvovanie dejstvuyushchej sistemy normirovaniya rashoda topliva gruzovyh avtomobilej, 47.
- Topchіj, R. І. (2012). Pіdvishchennia efektivnostі vikoristannia spetsіal'noi kolіsnoi tekhnіki pіdrozdіlami vnutrіshnіkh vіis'k za rakhunok vstanovlennia zakonomіrnostei vplivu osoblivikh umov ekspluatіtsії na ekspluatatsіinі pokazniki, 90.
- Govorushchenko, N. Ya., Varfolomeev, V. N. (2000). E'konomicheskaya kibernetika transporta. Khar'kov: RIO HGADTU, 218.
- Govorushchenko, N. Ya. (1990). E'konomiya topliva i snizhenie toksichnosti na avtomobil'nom transporte. M.: Transport, 135.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Ігор Костянтинович Шаша, Віталій Валерійович Сікоринский
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The consolidation and conditions for the transfer of copyright (identification of authorship) is carried out in the License Agreement. In particular, the authors reserve the right to the authorship of their manuscript and transfer the first publication of this work to the journal under the terms of the Creative Commons CC BY license. At the same time, they have the right to conclude on their own additional agreements concerning the non-exclusive distribution of the work in the form in which it was published by this journal, but provided that the link to the first publication of the article in this journal is preserved.