Assessment of fuel rate in specific operating conditions

Authors

  • Ігор Костянтинович Шаша Academy of the Interior Troops of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, Sq. Revolt, 3, Kharkov, 61001, Ukraine
  • Віталій Валерійович Сікоринский Academy of the Interior Troops of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, Sq. Revolt, 3, Kharkov, 61001, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2014.21737

Keywords:

fuel rate, specific operating conditions, mathematical model, armored vehicles

Abstract

The analysis of estimated indicators, affecting fuel rate by armored vehicles in specific operating conditions is presented. Restrictions, inherent in the specifics of vehicles operation when performing service-combat missions are given. Ways of improving the existing mathematical model of fuel rate are proposed. The purpose of the research is to assess fuel rate dependence in specific operating conditions for the mathematical model improvement and further fuel rate calculation method development. To achieve this goal it was necessary to solve the following key problems: to assess the impact of major operational and structural factors on fuel rate in specific operating conditions; adopt restrictions, which will allow to improve the mathematical fuel rate calculation model, which unlike the existing considers the factors of specific operating conditions.

Author Biographies

Ігор Костянтинович Шаша, Academy of the Interior Troops of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, Sq. Revolt, 3, Kharkov, 61001

Doctor of Technical Sciences, Professor

Department of maintenance and repair of cars and military vehicles

Віталій Валерійович Сікоринский, Academy of the Interior Troops of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, Sq. Revolt, 3, Kharkov, 61001

Adjunct

Department maintenance and repair of motor vehicles and military vehicles

References

  1. Чудаков, Е. А. Пути повышения экономичности автомобиля [Текст] / Е. А. Чудаков // Отделение технических наук. – М.-Л.: Изд. АН СССР, 1948. – №12. – 94 с.
  2. Козловски, П. И. Расчет скорости движения автомобіля и рас хода горючого [Текст] / П. И. Козловски. – Л.: Гострансиздат, 1939. – 136 с.
  3. Клименко, Л. В. Проэктирование автотранспортных двигателей карбюраторного типа [Текст] / Л. В. Клименко. – Л. : Гострансиздат, 1937. – 350 с.
  4. Яковлев, Н. А. Теория автомобиля [Текст] / Н. А. Яковлев, Н. В. Диваков. – Х.: ХГУ,1989. – 188 с.
  5. Рубец, Д. А. Смесеобразование в автомобильном двигателе при переменных режимах [Текст] / Д. А. Рубец. – М.: Машгиз, 1948. – 254 с.
  6. Упрощенный метод расчета расхода топлива при движение автомобиля в городских условиях [Текст]/ SEA Australia. – 1980. – №1. – 6 с.
  7. Шаша, І. К. Совершенствование действующей системы нормирования расхода топлива грузовых автомобилей [Текст]: дис. на соиск. науч. степ. канд. техн. наук / І. К. Шаша. – 1991. – С. 47.
  8. Топчій, Р. І. Підвищення ефективності використання спеціальної колісної техніки підрозділами внутрішніх військ за рахунок встановлення закономірностей впливу особливих умов експлуатіції на експлуатаційні показники [Текст]: дис. на здоб. наук. ступ. канд. техн. наук/ Р. І. Топчій. – 2012. – С. 90.
  9. Говорущенко, Н. Я. Экономическая кибернетика транспорта [Текст] / Н. Я. Говорущенко, В. Н. Варфоломеев. – Харьков: РИО ХГАДТУ, 2000. – 218 с.
  10. Говорущенко, Н. Я. Экономия топлива и снижение токсичности на автомобильном транспорте [Текст] / Н. Я. Говорущенко. – М: Транспорт, 1990. – 135 с.
  11. Chudakov, E. A. (1948). Puti povysheniya e'konomichnosti avtomobilya. Otdelenie tehnicheskih nauk, №12. M.-L.: Izdaniya AN SSSR, 94.
  12. Kozlovski, P. I. (1939). Raschet skorosti dvizheniya avtomobіlya i ras hoda goryuchogo. L.: Gostransizdat, 136.
  13. Klimenko, L. V. (1937). Proe'ktirovanie avtotransportnyh dvigatelej karbyuratornogo tipa. L.: Gostransizdat, 350.
  14. Yakovlev, N. A., Divakov, N. V. (1989). Teoriya avtomobilya. Kh.: KhGU, 188.
  15. Rubec, D. A. (1948). Smeseobrazovanie v avtomobil'nom dvigatele pri peremennyh rezhimah. M.: Mashgiz, 254.
  16. Uproshchennyi metod rascheta rashoda topliva pri dvizhenie avtomobilya v gorodskih usloviyah. (1980). SEA Australia, №1, 6.
  17. Shasha, І. K. (1991). Sovershenstvovanie dejstvuyushchej sistemy normirovaniya rashoda topliva gruzovyh avtomobilej, 47.
  18. Topchіj, R. І. (2012). Pіdvishchennia efektivnostі vikoristannia spetsіal'noi kolіsnoi tekhnіki pіdrozdіlami vnutrіshnіkh vіis'k za rakhunok vstanovlennia zakonomіrnostei vplivu osoblivikh umov ekspluatіtsії na ekspluatatsіinі pokazniki, 90.
  19. Govorushchenko, N. Ya., Varfolomeev, V. N. (2000). E'konomicheskaya kibernetika transporta. Khar'kov: RIO HGADTU, 218.
  20. Govorushchenko, N. Ya. (1990). E'konomiya topliva i snizhenie toksichnosti na avtomobil'nom transporte. M.: Transport, 135.

Published

2014-02-06

How to Cite

Шаша, І. К., & Сікоринский, В. В. (2014). Assessment of fuel rate in specific operating conditions. Technology Audit and Production Reserves, 1(5(15), 36–38. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2014.21737