Обґрунтування організаційно-економічних складових підвищення соціальної відповідальності бізнесу в Україні

Автор(и)

  • Vira Klochan Миколаївський національний аграрний університет, вул. Георгія Гонгадзе, 9, м. Миколаїв, Україна, 54020, Україна https://orcid.org/0000-0002-4946-213X
  • Alla Kostyrko Миколаївський національний аграрний університет, вул. Георгія Гонгадзе, 9, м. Миколаїв, Україна, 54020, Україна https://orcid.org/0000-0002-2043-1348
  • Nadiya Bobrovskaya Миколаївський національний аграрний університет, вул. Георгія Гонгадзе, 9, м. Миколаїв, Україна, 54020, Україна https://orcid.org/0000-0001-9178-0425

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.129130

Ключові слова:

соціальна відповідальність, взаємоузгодженість інтересів, корпоративна етика, екологізація виробництв, соціальний аудит

Анотація

Об’єктом дослідження є організаційно-економічні процеси соціалізації українського бізнесу. Одним з найбільш проблемних місць є формування адекватної стратегії поведінки українського бізнесу щодо навантаження на навколишнє середовище і обмеженні негативного впливу на екосистеми.

В ході дослідження використовувалися такі методи наукового дослідження: бібліографічний; монографічний; метод логічного узагальнення; розрахунковий; порівняльний та метод системного підходу.

Проаналізовано динаміку позиції України за Індексом глобальної конкурентоспроможності, який також враховує соціальні ініціативи бізнесу. Встановлено, що незважаючи на позитивні тенденції, ініціатива у прийнятті компаніями на себе зобов’язань зі сталого розвитку і відповідальності перед суспільством з 2016 року в Україні має тенденцію до зниження.

Визначено, що перевагами соціально-відповідальної політики ведення бізнесу для суб’єкта господарювання є:

  • зростання позитивного іміджу підприємства;
  • підвищення якості управління бізнесом;
  • підвищення професіоналізму і розвиток кадрового потенціалу;
  • підвищення інвестиційної привабливості;
  • створення взаємовигідних відносин з владою;
  • можливість отримання додаткових пільг;
  • розширення партнерських зв’язків у бізнес-середовищі;
  • забезпечення фінансової безпеки.

З метою підвищення соціальної відповідальності бізнесу в Україні необхідним є реалізація таких заходів:

  • проведення екологічного і соціального аудиту;
  • реформування системи надання звітності відповідно до міжнародних стандартів і практик;
  • муніципальне партнерство;
  • формування системи інформування суспільства про соціальні і благодійні проекти;
  • організація незалежної громадської експертизи соціальних проектів;
  • адаптація світового досвіду соціального підприємництва.

Запропоновано економічні інструменти вирішення даного питання, а саме: надання преференцій для соціально-орієнтованого бізнесу; матеріальна відповідальність за нанесення шкоди соціальним інтересам громади; екологічне страхування; розробка пропозицій місцевої влади щодо програм соціального розвитку регіонів.

Завдяки взаємодії держави і підприємництва на засадах партнерства, а також наслідування успішного досвіду запровадження соціально-орієнтованих стандартів ведення бізнесу у компаніях з різних країн світу, буде створено передумови сталого розвитку. Ці передумови основані на відповідальності суб’єктів господарювання перед навколишнім середовищем і суспільством. При цьому позитивний вплив буде не лише на суспільство і навколишнє середовище, а також сприятиме підвищенню економічної ефективності бізнесу завдяки зростанню довіри з боку суспільства.

Біографії авторів

Vira Klochan, Миколаївський національний аграрний університет, вул. Георгія Гонгадзе, 9, м. Миколаїв, Україна, 54020

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедра обліку і оподаткування

Alla Kostyrko, Миколаївський національний аграрний університет, вул. Георгія Гонгадзе, 9, м. Миколаїв, Україна, 54020

Кандидат економічних наук, старший викладач

Кафедра обліку і оподаткування

Nadiya Bobrovskaya, Миколаївський національний аграрний університет, вул. Георгія Гонгадзе, 9, м. Миколаїв, Україна, 54020

Кандидат економічних наук, старший викладач

Кафедра обліку і оподаткування

Посилання

  1. Zhuk, A. (2017). Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist – tse ne lyshe vydatky, a y koryst. Ekolohiia pidpryiemstva, 9. Available at: http://ecolog-ua.com/articles/korporatyvna-socialna-vidpovidalnist-ce-ne-lyshe-vydatky-y-koryst
  2. Bokovykova, Yu. V. (2016). Dosvid pryrodokorystuvannia yevropeiskykh krain. Derzhavne budivnytstvo, 1. Available at: http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/db/2016-1/doc/4/01.pdf
  3. Klavdienko, V. P., Tarasov, A. P. Netraditsionnaya energetika v stranakh ES: ekonomicheskoe stimulirovanie razvitiya. Available at: http://www.roman.by/r-78807.html
  4. ISO 26000:2010 – Guidance on social responsibility. Available at: https://www.iso.org/standard/42546.html
  5. Naden, C. (2017). The rise of being «social». Available at: https://www.iso.org/news/ref2204.html
  6. Carroll, A. B. (1999). Corporate Social Responsibility. Business & Society, 38 (3), 268–295. doi:10.1177/000765039903800303
  7. McWilliams, A., Siegel, D. (2001). Corporate Social Responsibility: A Theory Of The Firm Perspective. Academy of Management Review, 26 (1), 117–127. doi:10.5465/amr.2001.4011987
  8. Winnett, A., Lewis, A. (2000). You'd Have to Be Green to Invest in This: Popular Economic Models, Financial Journalism, and Ethical Investment. Journal of Economic Psychology, 21 (3), 319–339. doi:10.1016/s0167-4870(00)00007-6
  9. Mirvis, Ph., Googins, B. K. (2006). Stages of Corporate Citizenship: A Developmental Framework. Chestnut Hill: Centre for Corporate Citizenship at Boston College, 21.
  10. Vyshnevska, O. M., Bobrovska, N. V. (2015). Pryrodno-resursna osnova rozvytku ahrarnoho sektoru: teoretychni i praktychni aspekty. Mykolaiv, 180.
  11. Akulenko, V. L., Mamchuk, I. V. (2009). Ekolohichnyi menedzhment v konteksti zabezpechennia ekolohichnoi bezpeky pidpryiemstva. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, 1 (5), 21–26.
  12. Skrebets, V. O. (2004). Ekolohichna psykholohiia u viddalenykh naslidkakh ekotekhnohennoi katastrofy. Kyiv: Slovo, 440.
  13. Ivanytska, O. Hlobalni standarty sotsialnoi vidpovidalnosti biznesu. Nezalezhnyi Audytor. Available at: http://n-auditor.com.ua/uk/component/na_archive/1241?view=material
  14. Sochneva, E. N., Shaburova, D. Ya. (2016). Sotsial'naya otvestvennost' biznesa: byloe i dumy. Postulat, 12. Available at: http://e-postulat.ru/index.php/Postulat/article/view/288/305
  15. Dovydenko, N. A., Tubich, A. G. (2012). Rol' i mesto sotsial'noy otvetstvennosti v upravlenii sovremennymi belorusskimi organizatsiyami. Vestnik Brestskogo gosudarstvennogo tekhnicheskogo universiteta, 3, 49–50.
  16. Global network of UN Global Compact. Available at: http://www.unglobalcompact.org/index.html
  17. Natsionalna stratehiia spryiannia rozvytku hromadianskoho suspilstva v Ukraini na 2016–2020 roky. (2016). Decree of the President of Ukraine No. 68/2016 from 26.02.2016. Baza danykh «Zakonodavstvo Ukrainy». Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/68/2016
  18. Ekonomichnyi dyskusiinyi klub. Available at: http://edclub.com.ua/analityka/pozyciya-ukrayiny-v-reytyngu-krayin-svitu-za-indeksom-globalnoyi-konkurentospromozhnosti-2
  19. Natsionalnyi instytut stratehichnykh doslidzhen. Available at: http://old.niss.gov.ua
  20. Holinach, L. I. (2015). Essence of social audit in the process of adoption of business social responsibility. Ekonomichnyi analiz, 18 (2), 113–117.
  21. Shevchuk, V. Ya., Satalkin, Yu. M., Navrotskyi, V. M. et al. (1997). Ekolohichnyi audyt. Kyiv, 221.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-12-28

Як цитувати

Klochan, V., Kostyrko, A., & Bobrovskaya, N. (2017). Обґрунтування організаційно-економічних складових підвищення соціальної відповідальності бізнесу в Україні. Technology Audit and Production Reserves, 2(4(40), 12–18. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.129130

Номер

Розділ

Економіка та управління підприємством: Оригінальне дослідження