Формування механізмів управління збалансованим розвитком ринку логістичних послуг

Автор(и)

  • Mariya Grygorak Національний авіаційний університет, пр. Космонавта Комарова, 1, м. Київ, Україна, 03058, Україна https://orcid.org/0000-0002-5023-8602

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.129877

Ключові слова:

національна логістична система, державне регулювання логістичної діяльності, ринок логістичних послуг, саморегулювання ринку, логістичний контролінг

Анотація

Об’єктом дослідження є соціально-економічні відносини між органами державної влади, суб’єктами ринку логістичних послуг та саморегулівними організаціями. Одним з найбільш проблемних місць є пошук оптимального поєднання форм і методів державного регулювання розвитку ринку логістичних послуг та саморегулювання. Реалізація логістичної стратегії має створити принципово нові можливості для виявлення конкурентоспроможних українських виробництв і їх включення в міжнародний поділ праці. Вона також має створити інформаційну базу для проведення дослідження українського ринку та його бенчмаркінгу за міжнародними стандартами статистичної звітності.

В ході дослідження обґрунтовано теоретичний  базис, форми і методи державного регулювання розвитку логістичної сфери в Україні. Виокремлено три складові: механізм державного регулювання логістичної діяльності на макрорівні, механізм саморегулювання ринку, що визначає діяльність постачальників логістичних послуг на мікрорівні. А також механізм взаємодії, гармонізації інтересів та соціального партнерства, що реалізує управління логістичними потоками на мезорівні шляхом створення нових інтеграційних форм та логістичних утворень за регіональними або галузевими ознаками. Акцентовано увагу на тому, що держава повинна стимулювати, з одного боку, ефективність та інноваційність суб’єктів ринку логістичних послуг, а з іншого – жорстко контролювати дотримання нормативно-правових актів і стандартів якості логістичного сервісу та екологічних вимог. Державне управління логістичними потоковими процесами в ланцюгах/мережах постачання, кластерах та інших організаційних формах сприятиме зменшенню сукупної доданої вартості в структурі національного валового продукту та сприятиме підвищенню ефективності і конкурентоспроможності національної економіки. Визначено перспективні напрями та форми саморегулювання ринку логістичних послуг в контексті державних пріоритетів. Доведено зростаючу роль саморегулівних організацій (асоціацій, професійних об’єднань, союзів) у формуванні професійних стандартів, кодексів чесної конкуренції, підвищення рівня компетентності суб’єктів логістичної діяльності. Зроблено висновок про необхідність розвитку гібридних форм і впровадження принципів державно-приватного партнерства. Розроблено систему логістичного контролінгу для своєчасного коригування стратегічних цілей і внесення змін щодо розвитку ринку логістичних послуг. Розроблено концептуальну модель контролінгу ринку логістичних послуг, яка включає модулі державного контролінгу та самоконтролінгу суб’єктів ринку. Запропоновано систему збалансованих показників ефективності логістичної діяльності, яка дозволить забезпечити збирання та оброблення статистичних даних.

Біографія автора

Mariya Grygorak, Національний авіаційний університет, пр. Космонавта Комарова, 1, м. Київ, Україна, 03058

Кандидат економічних наук, доцент, завідувач кафедри

Кафедра логістики

Посилання

  1. Hontsiiazh, Ya. (2015). Derzhavne upravlinnia v konteksti yevropeiskoi intehratsii. Kyiv: HO «Laboratoriia zakonodavchykh initsiatyv», 28.
  2. Arvis, J.-F., Saslavsky, D., Ojala, L. (2016). Connecting to Compete: Trade Logistics in the Global Economy. The International Bank for Reconstruction and Development/The World Bank, 82.
  3. The Logistics report 2016. Delivering safe, efficient, sustainable logistics. (2016). Freight Transport. Available at: http://www.fta.co.uk/export/sites/fta/galleries/downloads/logistics_report/lr16-web-030616.pdf
  4. Fact-finding studies in support of the development of an EU strategy for freight transport logistics. Lot 1: Analysis of the EU logistics sector Ecorys. Available at: https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/themes/strategies/studies/doc/2015-01-freight-logistics-lot1-logistics-sector.pdf
  5. Porter, M. (2005). Konkurentnaya strategiya: Metodika analiza otrasley i konkurentov. Moscow: Alpina Biznes Buks, 454.
  6. Ihnatiuk, A. I. (2010). Haluzevi rynky: teoriia, praktyka, napriamy rehuliuvannia. Kyiv: NNTs IAE, 110.
  7. Roy, L., Tretyak, V. (2017). Analiz otraslevykh rynkov. Moscow: ‎Business & Economics, 387.
  8. Sorkin, B. V. (2013). Derzhavne rehuliuvannia pidpryiemnytskoi diialnosti v rynkovykh umovakh: metody, zasoby ta tsili. Naukovi pratsi MAUP, 1 (36), 85–88.
  9. Isakov, M. H. (2012). Rol derzhavy v rehuliuvanni pidpryiemnytskoi diialnosti v umovakh rynkovoi ekonomiky. Mytna sprava, 1 (79), 354–360.
  10. Sadlovska, I. P. (2015). Rozvytok natsionalnoi transportnoi merezhi Ukrainy ta yii intehratsiia do priorytetnykh transportnykh merezh YeS. Zbirnyk naukovykh prats Derzhavnoho ekonomiko-tekhnolohichnoho universytetu transportu, 31, 16–26.
  11. Dashkuiev, M. A. (2015). Suchasnyi stan protsesu intehratsii transportno-lohistychnoi systemy Ukrainy v yevropeiskyi subrehionalnyi prostir. Biznes Inform, 5, 133–140.
  12. Dykan, V. V. (2014). Formuvannia stratehii derzhavnoho rehuliuvannia stvorennia ta funktsionuvannia promyslovo-lohistychnoi systemy. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, 47, 15–19.
  13. Dubinina, M. N. (2018). Stitutional provider of the state-private partnership in Ukraine and abroad. Modern Economics, 7, 68–76. Available at: https://modecon.mnau.edu.ua/issue/7-2018/UKR/dubinina.pdf
  14. Maksimov, V. V. (2010). Gosudarstvenno-chastnoe partnerstvo v transportnoy infrastrukture: kriterii otsenki kontsessionnykh konkursov. Moscow: Apina Pablisherz, 178.
  15. Honcharenko, O. (2017). Samorehuliuvannia ta spivrehuliuvannia hospodarskoi diialnosti. Pidpryiemnytstvo, hospodarstvo i pravo, 9, 62–66.
  16. Evangelista, P., Colicchia, C., Creazza, A. (2017). Is environmental sustainability a strategic priority for logistics service providers? Journal of Environmental Management, 198, 353–362. doi:10.1016/j.jenvman.2017.04.096
  17. Boeva, B. (2015). Corporate Governance and Global Supply Chains: How Self-regulation Replaces the Lack of Regulatory Initiatives or Do Regulatory Initiatives Add Value to Corporate Governance. Economic Alternative, 4, 5–19.
  18. Watanuki, M. (2015). Review of Logistics Service Regulations for Freight Forwarding Businesses: What Should Be Addressed for a Better Logistics Regulatory Framework? World Bank Policy Research Working Paper No. 7401. doi:10.1596/1813-9450-7401
  19. Baldwin, R., Cave, M., Lodge, M. (2011). Understanding Regulation: Theory, Strategy, and Practice. Oxford: Oxford University Press, 568. doi:10.1093/acprof:osobl/9780199576081.001.0001
  20. Arefieva, O. V., Diakon, L. L. (2008). Mekhanizmy kontrolinhu biznes-protsesiv promyslovykh pidpryiemstv. Kyiv: European University, 92.
  21. Kulyk, V. A., Popov, V. I. (2010). Stratehichnyi kontrolinh innovatsiinoho rozvytku aviapidpryiemstv. Kyiv: NAU, 164.
  22. Odintsova, T. (2013). Kontrolinh u zabezpechenni zbalansovanoho staloho rozvytku pidpryiemstv i perspektyvy yoho rozvytku v Ukraini. Visnyk TNEU, 1, 165–174.
  23. Sergeev, V. I. (2007). Novoe videnie sistemy kontrollinga logisticheskikh biznes-protsessov v tsepi postavok. Logistika i upravlenie tsepyami postavok, 5, 9–22.
  24. Hryhoriev, H. S. (2016). Kontseptsiia derzhavnoho kontrolinhu v systemi rehuliuvannia finansovo-ekonomichnykh protsesiv natsionalnoi ekonomiky. Ekonomika: realii chasu, 3 (25), 187–196.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-12-28

Як цитувати

Grygorak, M. (2017). Формування механізмів управління збалансованим розвитком ринку логістичних послуг. Technology Audit and Production Reserves, 2(4(40), 29–37. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.129877

Номер

Розділ

Економіка та управління підприємством: Оригінальне дослідження