Дослідження соціальної відповідальності виробників продуктів харчування як важливого фактора підвищення якості продукції

Автор(и)

  • Viktor Rozhko Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця, пр. Науки, 9-а, м. Харків, Україна, 61166, Україна https://orcid.org/0000-0003-0153-6280

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.129920

Ключові слова:

маркування продуктів харчування, соціальна відповідальність підприємств-виробників, інформування споживачів про наявність ГМО

Анотація

Об’єктом дослідження є соціальна відповідальність виробників за якістю продуктів харчування. Одним з найбільш проблемних місць є те, що соціальна відповідальність веде вбік від фундаментальної економічної ролі бізнесу. Одні стверджують, що це не що інше, як прикрашання дійсності. Інші говорять, що це спроба підмінити роль уряду в якості контролера потужних мультинаціональних корпорацій.

У роботі використано загальнонаукові методи пізнання (аналіз, синтез, абстрагування), методи узагальнення, системного аналізу, групування та порівняння, та метод експертних оцінок.

У ході дослідження показано, що споживачі не мають можливості перевірити продукти харчування на наявність в них генетично модифікованих компонентів через те, що у країні недостатньо лабораторій для визначення генетично модифікованих організмів (ГМО). На основі чого автор дослідження робить висновок, що в Україні критично необхідно створювати сучасні лабораторії для дослідження вмісту ГМО. Рекомендовано для визначення концентрації ГМО у продуктах харчування використовувати ПЛР (полімеразна ланцюгова реакція) – експериментальний метод молекулярної біології. Це дозволяє добитися значного збільшення малих концентрацій певних фрагментів нуклеїнової кислоти (ДНК) в біологічному матеріалі (пробі) – з детекцією в режимі реального часу. Такий метод дозволяє специфічно визначити вид ГМО і визначає його концентрацію з достовірністю як мінімум 99,95 %.

Також дані рекомендації щодо заходів, які необхідно провести у державний органах для забезпечення якості продуктів харчування в рамках контролю рівня ГМО:

  • Державний комітет України з питань технічного регулювання та споживчої політики повинен визначити перелік харчових продуктів для обов’язкової перевірки на наявність ГМО.
  • Товариство по захисту прав споживачів ініціювати встановлення персональної відповідальності керівників підприємств за порушення Закону про обов’язкове інформування громадян про наявність у продуктах харчування ГМО.

Біографія автора

Viktor Rozhko, Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця, пр. Науки, 9-а, м. Харків, Україна, 61166

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедра економіки і маркетингу

Посилання

  1. Pro derzhavnu systemu biobezpeky pry stvorenni, vyprobuvanni, transportuvanni ta vykorystanni henetychno modyfikovanykh orhanizmiv. (2017). Law of Ukraine No. 1103-V from 18.12.2017. Available at: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1103-16
  2. Pavone, V., Goven, J., Guarino, R. (2011). From risk assessment to in-context trajectory evaluation – GMOs and their social implications. Environmental Sciences Europe, 23 (1), 3. doi:10.1186/2190-4715-23-3
  3. Engdahl, W. F. (2007). Seeds of Destruction: The Hidden Agenda of Genetic Manipulation. Global Research, 360.
  4. Fatkhutdinov, R. A. (2006). Strategicheskiy marketing. Ed. 4. St. Petersburg: Piter, 352.
  5. Feigenbaum, A. V. (2004). Total Quality Control. Ed. 4. McGraw-Hill Professional, 896.
  6. Kroyter, V. A. (2006). Zashchita prav potrebitelya. Kharkiv: AO «Biznes-Inform», 320.
  7. Dano, E. C.; Traavik, T., Ching, L. L. (Eds.). (2007). Potential socio-economic, cultural and ethical impacts of GMOs: Prospects for socio-economic impact assessment. In Biosafety First – Holistic Approaches to Risk and Uncertainty in Genetic Engineering and GMOs. Trondheim, Norway: Tapic Academic Press, 32.
  8. Eckerstorfer, M., Gaugitsch, H. (2012). Framing socio-economic assessment in GMO& chemicals regulation. Unpublished, 1–17. doi:10.13140/rg.2.1.2671.5925
  9. Dalli, J. (October 18, 2011). Full picture of GMO cultivation is now shaping up: SPEECH/11/674. Hearing at the European Parliament on the socio-economic dimensions of GMO cultivation. Brussels, 1–4.
  10. Principles and guidelines for social impact assessment in the USA : The Interorganizational Committee on Principles and Guidelines for Social Impact Assessment. (2003). Impact Assessment and Project Appraisal, 21 (3), 231–250. doi:10.3152/147154603781766293
  11. Report of the Ad Hoc Technical Expert Group on Socio-Economic Considerations. (2017). Ad Hoc Technical Expert Group on Socio-Economic Considerations, Ljubljana, 9–13 October 2017. Available at: https://www.cbd.int/doc/c/4bd1/c99f/64e787a7e3cdd5a49d667e2d/cp-sec-ahteg-2017-01-03-en.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-12-28

Як цитувати

Rozhko, V. (2017). Дослідження соціальної відповідальності виробників продуктів харчування як важливого фактора підвищення якості продукції. Technology Audit and Production Reserves, 2(4(40), 44–47. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.129920

Номер

Розділ

Економіка та управління підприємством: Оригінальне дослідження