Математичне моделювання зміни швидкості руху автомобіля при екстреному гальмуванні

Автор(и)

  • Sergey Danez Харківський державний науково-дослідний експертно-криміналістичний центр МВС України, вул. Ковтуна, 34, м. Харків, Україна, 61000, Україна https://orcid.org/0000-0003-4155-1856
  • Olexii Saraiev Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0001-6582-560X

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.133612

Ключові слова:

дорожньо-транспортна пригода, зміна швидкості руху автомобіля, процес екстреного гальмування, анти-блокувальна система гальм

Анотація

Об’єктом дослідження є реконструкція розвитку механізму та обставин дорожньо-транспортної пригоди. Ключовим моментом дослідження є встановлення швидкості руху автомобіля у будь-який момент розвитку дорожньо-транспортної пригоди. Саме точність у визначенні швидкості руху автомобіля впливає на характер основних висновків експертизи. При розрахунку швидкості руху автомобіля експерт вирішує зворотну задачу, тобто визначає швидкість за показниками ефективності гальмування автомобіля та довжини сліду гальмування. За останні два десятиріччя змінилася конструкція гальмівної системи автомобіля. Гальма стали обладнувати анти-блокувальною системою. При цьому ефективність гальмування автомобілів значно покращилася. Але виявилось, що експерти не можуть об’єктивно визначити швидкість руху автомобіля, який обладнаний анти-блокувальною системою гальм, тому що такі гальма не залишають слідів гальмування на дорожньому покритті.

При розробці та вирішенні цієї проблеми з визначення швидкості руху автомобіля, який обладнаний анти-блокувальною системою гальм, використані методи диференціювання та інтегрування складної функції. При порівняльному аналізу існуючого та запропонованого методів розрахунку швидкості руху автомобіля в процесі екстреного гальмування застосований графічний метод.

За результатами роботи розроблена математична модель з визначення швидкості руху автомобіля, який обладнаний анти-блокувальною системою гальм. Ця модель дозволяє врахувати вплив дії сил опору повітря, опору руху та опору підйому не тільки в усталеній фазі гальмування, але і під час реакції водія та час спрацьовування гальм. Аналіз математичної моделі показує, що за ці інтервали часу на автомобіль буде діяти певне сповільнення, яке буде залежати від швидкості руху та стану завантаження автомобіля. Причому, дія сили опору підйому здатна значно збільшувати це сповільнення і вливати на зміну швидкості руху автомобіля. Запропонована математична модель більш точно відображує реальний процес екстреного гальмування автомобіля і забезпечує зниження похибки розрахунку швидкості руху автомобіля на 4–8 % у порівнянні з існуючими розрахунковими методами.

Біографії авторів

Sergey Danez, Харківський державний науково-дослідний експертно-криміналістичний центр МВС України, вул. Ковтуна, 34, м. Харків, Україна, 61000

Завідувач сектору автотехнічних досліджень

Olexii Saraiev, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002

Доктор технічних наук, доцент

Кафедра автомобілів

Посилання

  1. Egereva, O. A., Leontev, L. V. (2014). Osobennosti osmotra mesta proisshestviya pri rassledovanii DTP. Sibirskie ugolovno-protsessual'nye i kriminalisticheskie chteniya, 1 (5), 205–213.
  2. Vitkovskiy, S. L. (2016). Otsenka tormoznogo puti avtomobilya s antiblokirovochnoy sistemoy pri dorozhnykh ispytaniyakh. Sovremennye tekhnologii. Sistemnyy analiz. Modelirovanie, 1 (49), 179–183.
  3. Kovalev, V. A., Demchenko, I. I. (2014). Opredelenie skorosti pri stolknoveniyakh avtomobil'nykh sredstv. Vestnik Irkutskogo gosudarstvennogo tekhnicheskogo universiteta, 4 (87), 115–118.
  4. Pacejka, H. B. (2005). Tyre and vehicle dynamics. Oxford: Butterworth–Heinemann, 621.
  5. Storozhkov, N. M. (2014). Neopredelennost' issledovaniya skorostey dvizheniya transportnykh sredstv v sudebnoy avtotekhnicheskoy ekspertize. Vestnik Kyrgyzsko-Rossiyskogo slavyanskogo universiteta, 14 (12), 178–181.
  6. Kovalev, V. A., Voevodin, E. S., Fomin, E. V., Goryachev, V. P. (2015). Opredelenie skorosti avtomobilya pri naezde ili stolknovenii transportnykh sredstv. Vestnik Irkutskogo gosudarstvennogo tekhnicheskogo universiteta, 6 (101), 125–128.
  7. Kapskiy, D. V., Navoy, D. V. (2017). Razvitie avtomatizirovannoy sistemy upravleniya dorozhnym dvizheniem Minska kak chasti intellektual'noy transportnoy sistemy goroda. Nauka i tekhnika, 1, 38–48.
  8. Volkov, V. P., Saraiev, O. V., Hrytsuk, I. V., Hrytsuk, Yu. V., Danets, S. V. (2017). Zastosuvannia intelektualnoi informatsiinoi systemy monitorynhu i prohnozuvannia parametriv tekhnichnoho stanu pry doslidzhenni obstavyn dorozhno-transportnykh pryhod. Zbirnyk naukovykh prats Derzhavnoho ekonomiko-tekhnolohichnoho universytetu transportu. Seriia «Transportni systemy i tekhnolohii», 30, 73–83.
  9. Daneev, A. V., Nesmeyanov, A. A. (2012). Analiz programmnykh sredstv komp'yuternogo modelirovaniya, ispol'zuemykh pri provedenii avtotekhnicheskikh ekspertiz. Informatsionnye tekhnologii i problemy matematicheskogo modelirovaniya slozhnykh sistem, 10, 33–39.
  10. Saraiev, O. V., Danez, S. V. (2014). Vykorystannia prykladnykh kompiuternykh prohram pry doslidzhenni dorozhno-transportnoi pryhody. Naukovi notatky, 45, 492–499.
  11. CYBID spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. (wcześniej CYBORG IDEA s.c.). Available at: http://www.cybid.com.pl. Last accessed: 20.12.2017.
  12. Grishkevich, A. I. (1986). Avtomobili: Teoriya. Minsk: Vysshaya shkola, 208.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-01-23

Як цитувати

Danez, S., & Saraiev, O. (2018). Математичне моделювання зміни швидкості руху автомобіля при екстреному гальмуванні. Technology Audit and Production Reserves, 3(1(41), 22–28. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.133612

Номер

Розділ

Механіка: Оригінальне дослідження