Аналіз цифрових компетенцій як вектора реформування вищої школи

Автор(и)

  • Iryna Borodkina Київський національний університет культури і мистецтв, вул. Є. Коновальця, 36, м. Київ, Україна, 01133, Україна https://orcid.org/0000-0003-3667-3728
  • Heorhii Borodkin Національний університет біоресурсів і природокористування України, вул. Героїв Оборони, 15, м. Київ, Україна, 03041., Україна https://orcid.org/0000-0002-6488-6512

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.135429

Ключові слова:

цифрові компетенції, постіндустріальна освіта, інформаційне суспільство, цифрова грамотність, медіаграмотність, інформаційна грамотність

Анотація

Об'єктом дослідження є цифрова грамотність. Існує багато методів оцінки рівня цифрової грамотності суспільства. Особлива увага приділяється концептуальній моделі формування та оцінювання рівня цифрової грамотності, яка передбачає визначення всіх областей знань, вмінь та зв'язків, які слід розглянути для розвитку цифрової компетенції.

Одним з найбільш проблемних місць є те, що повномасштабна реалізація цифрових компетенцій, відповідно до концептуальної моделі, в сучасному українському суспільстві суттєво ускладнена. Структура цифрових компетенцій для фахівців різних галузей не гармонізована, вона не враховує особливих професійних потреб, на яких слід зосередити увагу при формуванні навчальних програм та навчальних матеріалів, призначених для формування відповідних цифрових навичок. Освітня реформа, яка зараз відбувається в Україні, принципово змінює підходи, методи та технології навчання. При цьому вирішальні зміни в напрямку цифровізації освіти та надання різним групам населення навичок володіння відповідними цифровими компетенціями можуть бути досягнуті лише за умови державної підтримки освітніх реформ. Міжнародні стандарти вимірювання глобальної комп'ютерної грамотності в Україні тільки починають використовуватись, що не дозволяє громадянам України повністю реалізовувати свій потенціал.

В ході дослідження була обгрунтована необхідність гармонійного впровадження цифрових технологій в навчальний процес університетів, визначено принципи розвитку України в цифровій спільноті та основи розвитку її цифрової економіки. В роботі запропоновано авторську модель вимірювання цифрової компетенції студентів, яка є розвитком пірамідальної моделі цифрової грамотності. Ця модель зв'язує складові цифрової грамотності з процесами розвитку від загальних методів використання цифрових компетенцій до вдосконалення цифрових навичок, необхідних спеціалістам окремих галузей. Дуже важливо, що ця модель акцентує увагу на необхідності зміни цифрових компетенцій залежно від контексту професійної діяльності.

Біографії авторів

Iryna Borodkina, Київський національний університет культури і мистецтв, вул. Є. Коновальця, 36, м. Київ, Україна, 01133

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра комп’ютерних наук

Heorhii Borodkin, Національний університет біоресурсів і природокористування України, вул. Героїв Оборони, 15, м. Київ, Україна, 03041.

Старший викладач

Кафедра комп’ютерних наук

Посилання

  1. Europe 2020 strategy. European Commission. Available at: https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/economic-and-fiscal-policy-coordination/eu-economic-governance-monitoring-prevention-correction/european-semester/framework/europe-2020-strategy_en
  2. Digital Single Market. European Commission. Available at: https://ec.europa.eu/digital-single-market/
  3. Creating a digital society. European Commission. Available at: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/policies/creating-digital-society
  4. Lindmark, S. (2008). Web 2.0. Techno-economic analysis and assessment of EU position. Seville: European Commission – Joint Research Centre – Institute for Prospective Technological Studies, 57.
  5. Livingstone, S., Van Couvering, E., Thumim, N. (2005). Adult Media Literacy: a review of the research literature. Department of Media and Communications. London School of Economics and Political Science, 90. Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/4155054.pdf
  6. Martin, A.; Martin, A., Madigan, D. (Eds.) (2006). Literacies for the Digital Age. London: Facet, 3–25.
  7. Martin, A., Grudziecki, J. (2006). DigEuLit: Concepts and Tools for Digital Literacy Development. Innovation in Teaching and Learning in Information and Computer Sciences, 5 (4), 1–19. doi: http://doi.org/10.11120/ital.2006.05040249
  8. Jenkins, H., Clinton, K., Purushotma, R., Robison, A. J., Weigel, M. (2006). Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century. MacArthur, 72.
  9. Lankshear, C., Knobel, M. (Eds.) (2008). Digital literacies: concepts, policies and practices. New York: Peter Lang, 320.
  10. Lenhart, A., Fox, S. (2006). A portrait of the internet's new storytellers. Washington, 33.
  11. Ala-Mutka, K. (2011). Mapping Digital Competence: Towards a Conceptual Understanding. Publications Office of the European Union, 62. Available at: https://www.dctest.org/uploads/6/8/7/0/68701431/jrc67075_tn.pdf
  12. Horton, F. W., Jr. (1983). Information literacy vs. computer literacy. Bulletin of the American Society for Information Science, 9 (4), 14–16.
  13. Cole, I. J., Kelsey, A. (2004). Computer and information literacy in post-qualifying education. Nurse Education in Practice, 4 (3), 190–199. doi: http://doi.org/10.1016/s1471-5953(03)00065-9
  14. Ilomäki, L., Kantosalo, A., Lakkala, M. What is digital competence? Available at: http://linked-project.wikispaces.com/file/view/Digital_competence_LONG+12.10.2010.docx
  15. Martin, A. (2008). Digital Literacy and the «Digital Society». New York: Peter Lang, 151–176.
  16. Novikov, A. M. (2008). Postindustrial education. Мoscow: Egves, 136.
  17. Hargittai, E. (2010). Digital Na(t)ives? Variation in Internet Skills and Uses among Members of the «Net Generation». Sociological Inquiry, 80 (1), 92–113. doi: http://doi.org/10.1111/j.1475-682x.2009.00317.x
  18. Digital Adzhda of Ukraine 2020. (2016). (Digital Agenda – 2020). Conceptual foundations. Priority areas, initiatives, projects of "digitalization" of Ukraine by 2020. Available at: https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf
  19. Education-2030. Incheon Declaration. Ensuring universal inclusive and equitable quality education and lifelong learning for all. Available at: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002456/245656R.pdf
  20. Executive Summary: The Future of Jobs. (2016). Available at: http://www3.weforum.org/docs/WEF_FOJ_Executive_Summary_Jobs.pdf
  21. World Declaration on Higher Education for the Twenty-first Century: Approaches and Practical Measures. (1999). Herald of the highest school, 3, 29–35.
  22. Dendev, B. (Ed.) (2013). Information and communication technologies in education. Мoscow: UNESCO IITE, 320.
  23. Groisman V. Digital Community: Ukraine and EU are preparing a joint project in the digital market. European truth. Available at: http://www.eurointegration.com.ua/rus/articles/2016/06/29/7051397/
  24. Quick guide – Developing students’ digital literacy. Available at: https://digitalcapability.jiscinvolve.org/wp/files/2014/09/JISC_REPORT_Digital_Literacies_280714_PRINT.pdf
  25. National Educational Glossary: Higher Education. (2014). Kyiv: Publishing House "Pleiades", 100.
  26. Borodkina, I. L., Borodkin, G. O. (2017). Digital Literacy as a Factor in the Reform of Higher School. Young Scientist, 8, 395–399. Available at: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/8/87.pdf
  27. Borodkina, I. L., Borodkin, G. O. (2017). The quality of education and its assessment at a higher school in the context of the implementation of the principles of the Bologna Declaration. Empirical studies for reforming education in Ukraine, 200–202.
  28. Borodkina, I. L., Borodkin, G. O. (2017). Statistical analysis of the results of testing in assessing the quality of education in higher education. Materials of the 1st International Scientific Conference "Ukraine-EU: Cross-cultural Comparisons in Educational Research", 17–22. Available at: http://undip.org.ua/upload/files/conference_proceedings_Kyiv_May%2022-23.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-01-23

Як цитувати

Borodkina, I., & Borodkin, H. (2018). Аналіз цифрових компетенцій як вектора реформування вищої школи. Technology Audit and Production Reserves, 3(2(41), 34–39. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.135429

Номер

Розділ

Системи та процеси керування: Оригінальне дослідження