Дослідження енергоефективності приводу електричних транспортних засобів з автономним живленням в залежності від конфігурації джерела

Автор(и)

  • Mykola Ostroverkhov Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», пр. Перемоги, 37, м. Київ, Україна, 03056, Україна https://orcid.org/0000-0002-7322-8052
  • Danylo Trinchuk Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», пр. Перемоги, 37, м. Київ, Україна, 03056, Україна https://orcid.org/0000-0001-6022-9323

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.141391

Ключові слова:

система приводу електроскутера, літій-іонний акумулятор, паралельне з'єднання суперконденсатора та акумулятора, міський їздовий цикл.

Анотація

Об’єктом даного дослідження є електричний транспортний засіб з автономним джерелом живлення. На сьогодні подібні транспортні засоби займають все більшу нішу на автомобільному ринку, витісняючи своїх конкурентів з двигуном внутрішнього згорання за рахунок вищої енергетичної ефективності. І хоча ця перевага над транспортом з двигуном внутрішнього згорання є очевидною, з точки зору електричних систем ККД електромобілів залишається доволі невисоким. Проблемним місцем, яке накладає ці обмеження, є джерело живлення – літій-іонний акумулятор – який має значний внутрішній опір.

Для усунення цього недоліку на прикладі приводу електроскутера з асинхронним двигуном з короткозамкненим ротором досліджувалась схема з підключенням паралельно до акумулятора батареї суперконденсаторів. Суперконденсатори мають значно менший внутрішній опір і тому беруть на себе основне миттєве навантаження при перехідних процесах: розгоні та гальмуванні, коли через джерело протікають найбільші струми.

Дослідження показали, що подібна конфігурація покращує енергетичну ефективність транспортних засобів. Причому існує оптимальне значення необхідної ємності суперконденсатора для досягнення найбільшої ефективності (найменшого споживання енергії). Це пов’язано з тим, що батарея суперконденсаторів є доволі габаритним об’єктом і суттєве збільшення ємності призводить до збільшення маси транспортного засобу і відповідно до збільшення споживання енергії. Додатково була досліджена покращена система живлення, в якій суперконденсатор пришвидшено заряджається під час пауз руху транспортного засобу. Вона дозволила покращити вже отримані результати, ще зменшивши споживання електричної енергії.

У порівнянні з проведеними раніше дослідженням було показано важливість правильного вибору ємності суперконденсаторів та системи контролю живлення. Була доведена наявність точки оптимуму та чисельно продемонстрована різниця показників споживання енергії в цій та в інших точках.

Біографії авторів

Mykola Ostroverkhov, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», пр. Перемоги, 37, м. Київ, Україна, 03056

Доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедра теоретичної електротехніки

Danylo Trinchuk, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», пр. Перемоги, 37, м. Київ, Україна, 03056

Аспірант

Кафедра теоретичної електротехніки

Посилання

  1. Shydlovskyi, A. K., Pavlov, V. B., Popov, A. V. (2008). Prymenenye superkondensatorov v avtonomnom akkumuliatornom elektrotransporte. Tekhnichna elektrodynamika. Kyiv, 79.
  2. Liu, S., Peng, J., Li, L., Gong, X., Lu, H. (2016). A MPC based energy management strategy for battery-supercapacitor combined energy storage system of HEV. 35th Chinese Control Conference, 8727–8731. doi: http://doi.org/10.1109/chicc.2016.7554751
  3. Singh, A., Karandikar, P. B. (2016). Lead-acid battery for HEV using fuzzy controller and ultracapacitor. Biennial International Conference on Power and Energy Systems: Towards Sustainable Energy (PESTSE), 1–5. doi: http://doi.org/10.1109/pestse.2016.7516443
  4. Pitorac, C. (2016). Using Li-Ion accumulators as traction batteries in the automotive industry. Cost reduction using ultra-capacitors. International Conference on Development and Application Systems, 212–218. doi: http://doi.org/10.1109/daas.2016.7492575
  5. Butterbach, S., Vulturescu, B., Coquery, G., Forgez, C., Friedrich, G. (2010). Design of a supercapacitor-battery storage system for a waste collection vehicle. IEEE Vehicle Power and Propulsion Conference, 1–6. doi: http://doi.org/10.1109/vppc.2010.5729238
  6. Ostroverkhov, M. Ya., Reutskyi, M. O., Trinchuk, D. Ya. (2016). Doslidzhennia robochykh rezhymiv neliniinoho elektrychnoho kola z avtonomnym dzherelom zhyvlennia v transportnykh zasobakh na prykladi pryvoda elektroskutera. Problemy enerhoresursozberezhennia v elektrotekhnichnykh systemakh. Nauka, osvita i praktyka, 1, 75–77.
  7. Reutskyi, M. O., Trinchuk, D. Ia., Deshko, A. O. (2014). Zastosuvannia superkondensatoriv u pryvodi elektromobilia na bazi dvyhuna postiinoho strumu z nezalezhnym zbudzhenniam: proceedings. Suchasni problemy elektroenerhotekhniky ta avtomatyky. Kyiv.
  8. Yang, Z., Shang, F., Brown, I. P., Krishnamurthy, M. (2015). Comparative Study of Interior Permanent Magnet, Induction, and Switched Reluctance Motor Drives for EV and HEV Applications. IEEE Transactions on Transportation Electrification, 1 (3), 245–254. doi: http://doi.org/10.1109/tte.2015.2470092
  9. Herrera, V. I., Gaztanga, H., Milo, A., Nieva, T., Etxeberria-Otadui, I. (2015). Optimal Operation Mode Control and Sizing of a Battery-Supercapacitor Based Tramway. IEEE Vehicle Power and Propulsion Conference, 1–6. doi: http://doi.org/10.1109/vppc.2015.7352988
  10. Herrera, V. I., Gaztanaga, H., Milo, A., Saez-de-Ibarra, A., Etxeberria-Otadui, I., Nieva, T. (2016). Optimal Energy Management and Sizing of a Battery--Supercapacitor-Based Light Rail Vehicle With a Multiobjective Approach. IEEE Transactions on Industry Applications, 52 (4), 3367–3377. doi: http://doi.org/10.1109/tia.2016.2555790

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-04-24

Як цитувати

Ostroverkhov, M., & Trinchuk, D. (2018). Дослідження енергоефективності приводу електричних транспортних засобів з автономним живленням в залежності від конфігурації джерела. Technology Audit and Production Reserves, 4(1(42), 45–50. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.141391

Номер

Розділ

Технології та системи енергопостачання: Оригінальне дослідження