Розробка тривимірної моделі процесу наростання криги на аеродинамічних поверхнях

Автор(и)

  • Sergey Alekseyenko Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, пр. Гагаріна, 72, м. Дніпро, Україна, 49010, Україна https://orcid.org/0000-0003-0320-989X
  • Оleg Yushkevich Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, пр. Гагаріна, 72, м. Дніпро, Україна, 49010, Україна https://orcid.org/0000-0002-7199-8424

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2019.145296

Ключові слова:

зледеніння аеродинамічних поверхонь, системи захисту від зледеніння, математичне моделювання процесу наростання криги

Анотація

Об'єктом дослідження є процеси гідроаеродинаміки і тепломасопереносу, що відбуваються при зледенінні аеродинамічних поверхонь літальних апаратів під час польоту в несприятливих метеорологічних умовах. Одними з проблемних місць при розробці програмно-методичного забезпечення, що дозволяє моделювати процеси зледеніння, є складності при переході до вирішення задачі в тривимірній постановці. А також наявність в існуючих методиках протиріч при описі фізичної картини і, відповідно, термодинаміки процесу наростання криги.

В ході дослідження використовувалися експериментальні та аналітичні методи дослідження фізичних процесів наростання криги на обтічних поверхнях, засновані на поетапному аналізі взаємодії переохолоджених крапель з поверхнею і їх подальшим замерзанням на кромці крила. Запропонована модель процесу наростання криги заснована на використанні методу поверхневих контрольних об’ємів, що базується на рівняннях нерозривності, збереження кількості руху і енергії. На основі нових отриманих експериментальних даних про фізику обмерзання, в методиці моделювання наростання криги запропоновано виділити окремо процеси утворення об’ємної структури крига-вода і подальшого повного замерзання цієї структури. На першому етапі процесу кристалізації рідини, в рамках кроку за часом зледеніння, переохолоджена рідина, що міститься в краплях, які потрапляють на обтічну поверхню, переходить в стан термодинамічної рівноваги. Тобто прихована теплота затвердіння, що виділяється при утворенні крижаної долі в структурі крига-вода, буде дорівнювати внутрішній теплоті, необхідній для нагрівання переохолодженої рідини від температури крапельок до температури фазового переходу. На другому етапі буде замерзати вода, що міститься в структурі крига-вода за рахунок теплових втрат конвекцією, випаровуванням, сублімацією, теплопровідністю (за мінусом прихованої теплоти затвердіння, кінетичного і аеродинамічного нагріву). Необхідно зазначити, що вода, яка буде замерзати, також сковуватиме і просторову крижану структуру. При цьому для визначення напрямку переміщення рідини уздовж обтічної поверхні було застосовано метод послідовних наближень.

У порівнянні з відомими традиційними методиками такий підхід дозволяє більшою мірою враховувати надзвичайно складні для математичного опису реальні фізичні процеси обмерзання аеродинамічних поверхонь.

Результати роботи можуть бути використані при оптимізації роботи систем захисту від обмерзання і визначенні шляхів зниження енергетичних витрат при роботі таких систем.

Біографії авторів

Sergey Alekseyenko, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, пр. Гагаріна, 72, м. Дніпро, Україна, 49010

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра механотроніки

Оleg Yushkevich, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, пр. Гагаріна, 72, м. Дніпро, Україна, 49010

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра механотроніки

Посилання

  1. Wright, W. B. (1995). Users Manual for the Improved NASA Lewis Ice Accretion Code LEWICE 1.6. National Aeronautical and Space Administration (NASA). Contractor Report, 95.
  2. Gent, R. W. (1990). TRAJICE2 – A Combined Water Droplet and Ice Accretion Prediction Program for Aerofoil. Royal Aerospace Establishment (RAE). Technical Report Number TR90054. Farnborough, 83.
  3. Guffond, D., Hedde, T., Henry, R. (1993). Overview of Icing Research at ONERA, Advisory Group for Aerospace Research and Development. Fluid Dynamics Panel (AGARD/FDP) Joint International Conference on Aircraft Flight Safety Actual Problems of Aircraft Development. Zhukovsky, 7.
  4. Tran, P., Brahimi, M. T., Paraschivoiu, I., Pueyo, A., Tezok, F. (1994). Ice Accretion on Aircraft Wings with Thermodynamic Effects. 32nd Aerospace Sciences Meeting & Exhibit. AIAA Paper No. 0605. Reno, 9. doi: http://doi.org/10.2514/6.1994-605
  5. Mingione, G., Brandi, V. (1998). Ice Accretion Prediction on Multielement Airfoils. Journal of Aircraft, 35 (2), 240–246. doi: http://doi.org/10.2514/2.2290
  6. Dillingh, J. E., Hoeijmakers, H. W. M. (2003). Accumulation of Ice Accretion on Airfoils during Flight. Federal Aviation Administration In-flight Icing and Aircraft Ground De-icing. Chicago, 13.
  7. Beaugendre, H., Morency, F., Habashi, W. G. (2002). ICE3D, FENSAP-ICE’S 3D In-Flight Ice Accretion Module. 40th Aerospace Sciences Meeting & Exhibit. AIAA 2002-0385. Reno. doi: http://doi.org/10.2514/6.2002-385
  8. Pueyo, A., Chocron, D., Kafyeke, F. (2001). Improvements to the Ice Accretion Code CANICE. Proceedings of the 8th Canadian Aeronautics and Space Institute (CASI). Aerodynamic Symposium. Toronto, 9.
  9. Al-Khalil, K. M., Keith, T. G., De Witt, Jr., K. J., Nathman, J. K., Dietrich, D. A. (1989). Thermal Analysis of Engine Inlet Anti-Icing Systems. 27th Aerospace Sciences Meeting & Exhibit. AIAA 89-0759. Reno, 9. doi: http://doi.org/10.2514/6.1989-759
  10. Al-Khalil, K. M., Keith, T. G., De Witt, K. J. (1991). Further Development of an Anti-Icing Runback Model. 29th Aerospace Sciences Meeting & Exhibit. AIAA-91-0266. Reno, 12. doi: http://doi.org/10.2514/6.1991-266
  11. Alekseyenko, S., Sinapius, M., Schulz, M., Prykhodko, O. (2015). Interaction of Supercooled Large Droplets with Aerodynamic Profile. SAE Technical Paper 2015-01-2118, 12. doi: http://doi.org/10.4271/2015-01-2118
  12. Alekseenko, S. V., Mendig, C., Schulz, M., Sinapius, M., Prykhodko, O. A. (2016). An experimental study of freezing of supercooled water droplet on solid surface. Technical Physics Letters, 42 (5), 524–527. doi: http://doi.org/10.1134/s1063785016050187
  13. Fortin, G., Laforte, J., Beisswenger, A. (2003). Prediction of Ice Shapes on NACA0012 2D Airfoil. SAE Technical Paper Series, 01–2154, 7.
  14. Wright, W. (2008). Users Manual for LEWIC-E Version 3.2 2008. NASA Contractor Report. Cleveland. URL: https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20080048307.pdf
  15. Shin, J., Bond, T. (1992). Experimental and Computational Ice Shapes and Resulting Drag Increase for a NACA 0012 Airfoil. National Aeronautical and Space Administration (NASA). Technical Memorandum No. 105743, 10.
  16. Alekseyenko, S., Yushkevich, О. (2018). Application of numerical simulation methods for reduction of aircrafts ice protection systems energy consumption. Technology Audit and Production Reserves, 5 (1 (43)), 4–10. doi: http://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.145298
  17. Alekseyenko, S. V., Prykhodko, O. A. (2013). Numerical simulation of icing of a cylinder and an airfoil: model review and computational results. TsAGI Science Journal, 44 (6), 761–805. doi: http://doi.org/10.1615/tsagiscij.2014011016
  18. Zhu, C., Fu, B., Sun, Z., Zhu, C. (2012). 3D ice accretion simulation for complex configuration basing on improved messinger model. International Journal of Modern Physics: Conference Series, 19, 341–350. doi: http://doi.org/10.1142/s2010194512008938
  19. Guffond, D., Hedde, T. (1994). Prediction of Ice Accretion: Comparison Between the 2D and 3D Codes. La Recherche Aerospatiale, 2, 103–115.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-07-12

Як цитувати

Alekseyenko, S., & Yushkevich О. (2019). Розробка тривимірної моделі процесу наростання криги на аеродинамічних поверхнях. Technology Audit and Production Reserves, 4(1(48), 11–18. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2019.145296

Номер

Розділ

Механіка: Оригінальне дослідження