Застосування методів числельного моделювання для зниження енергоспоживання систем захисту від зледеніння літальних аппаратів

Автор(и)

  • Sergey Alekseyenko Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, пр. Гагаріна, 72, м. Дніпро, Україна, 49010, Україна https://orcid.org/0000-0003-0320-989X
  • Оleg Yushkevich Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, пр. Гагаріна, 72, м. Дніпро, Україна, 49010, Україна https://orcid.org/0000-0002-7199-8424

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.145298

Ключові слова:

зледеніння аеродинамічних поверхонь, системи захисту від зледеніння, математичне моделювання процесу наростання криги

Анотація

Об'єктом дослідження є процеси гідроаеродинаміки та тепломасопереносу, що відбуваються при зледенінні літальних апаратів під час польоту в несприятливих метеорологічних умовах, а також системи захисту від зледеніння. Одним з проблемних місць в розробках систем захисту від зледеніння є мінімізація їх енергоспоживання при забезпеченні безпеки польотів.

В ході дослідження було використано розроблене програмно-методичне забезпечення, яке дозволяє моделювати процеси зледеніння літальних апаратів. Для опису зовнішнього повітряно-крапельного потоку, а також випадіння вологи на обтічну поверхню застосовано підхід на основі рівнянь Нав’є-Cтокса та моделі взаємопроникних середовищ. Чисельне моделювання процесу наростання криги виконано з використанням методу поверхневих контрольних об'ємів, що базується на рівняннях нерозривності, збереження кількості руху та енергії.

Результати проведених досліджень представлені на прикладі обтікання профілю крила NACA 0012 в’язким стисливим повітряно-крапельним потоком. Отримані більш точні розподіли основних параметрів потоку на межі пограничного шару, конвективного теплообміну вздовж обтічної поверхні, а також основних величин, що входять до рівнянь масових та теплових балансів. Це пов'язано з тим, що запропонований похід враховує в'язкість та стисливість потоку, а також має ряд особливостей при описі зовнішнього потоку. Зокрема використовується модифікована модель турбулентності Spalart-Allmaras, що враховує шорсткість стінки. Завдяки цьому забезпечується можливість визначення коефіцієнта конвективного теплообміну за отриманим розподілом температурного поля. У порівнянні з відомими традиційними методами, що використовують інтегральні співвідношення, такий підхід дозволяє враховувати передісторію потоку, може бути застосований у випадку досить великих швидкостей і складних крижаних форм, у задачах у тривимірній постановці. Також такий підхід дає можливість визначити аеродинамічні характеристики профілів з наростами криги з урахуванням шорсткості поверхні.

Результати роботи можуть бути використані при оптимізації роботи систем захисту від зледеніння та визначення шляхів зменшення енергетичних витрат при роботі таких систем.

Біографії авторів

Sergey Alekseyenko, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, пр. Гагаріна, 72, м. Дніпро, Україна, 49010

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра механотроніки

Оleg Yushkevich, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, пр. Гагаріна, 72, м. Дніпро, Україна, 49010

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра механотроніки

Посилання

  1. Fuzaro Rafael, C., Mendes Pio, D., A. Lima da Silva, G. (2015). CFD and Boundary Layer Models with Laminar-Turbulent Transition around Airfoils and a Rough Cylinder: Results Validation. SAE Technical Paper Series, 14. doi: http://doi.org/10.4271/2015-01-2163
  2. Wright, W. B. (1995). Users Manual for the Improved NASA Lewis Ice Accretion Code LEWICE 1.6. National Aeronautical and Space Administration (NASA). Contractor Report, 95.
  3. Gent, R. W. (1990). TRAJICE2 – A Combined Water Droplet and Ice Accretion Prediction Program for Aerofoil. Royal Aerospace Establishment (RAE). Technical Report Number TR90054. Farnborough, 83.
  4. Guffond, D., Hedde, T., Henry, R. (1993). Overview of Icing Research at ONERA, Advisory Group for Aerospace Research and Development. Fluid Dynamics Panel (AGARD/FDP) Joint International Conference on Aircraft Flight Safety Actual Problems of Aircraft Development. Zhukovsky, 7.
  5. Tran, P., Brahimi, M. T., Paraschivoiu, I., Pueyo, A., Tezok, F. (1994). Ice Accretion on Aircraft Wings with Thermodynamic Effects. American Institute of Aeronautics and Astronautics. 32nd Aerospace Sciences Meeting & Exhibit. AIAA Paper, No. 0605. Reno, 9. doi: http://doi.org/10.2514/6.1994-605
  6. Mingione, G., Brandi, V. (1998). Ice Accretion Prediction on Multielement Airfoils. Journal of Aircraft, 35 (2), 240–246. doi: http://doi.org/10.2514/2.2290
  7. Dillingh, J. E., Hoeijmakers, H. W. M. (2003). Accumulation of Ice Accretion on Airfoils during Flight: Conference. Federal Aviation Administration In-flight Icing and Aircraft Ground De-icing. Chicago, 13.
  8. Messinger, B. L. (1953). Equilibrium Temperature of an Unheated Icing Surface as a Function of Air Speed. Journal of the Aeronautical Sciences, 20 (1), 29–42. doi: http://doi.org/10.2514/8.2520
  9. Shin, J., Bond, T. (1992). Experimental and Computational Ice Shapes and Resulting Drag Increase for a NACA 0012 Airfoil. National Aeronautical and Space Administration (NASA). Technical Memorandum, No. 105743, 10.
  10. Olsen, W., Walker, E. (1986). Experimental Evidence for Modifying the Current Physical Model for Ice Accretion on Aircraft Surfaces. NASA Technical Memorandum, No. 87184, 47.
  11. Jones, K. F. (1998). The Density of Natural Ice Accretions. Fourth International Conference on Atmospheric Icing of Structure. E. D. F., 77 (1), 114–118.
  12. Alekseyenko, S., Sinapius, M., Schulz, M., Prykhodko, O. (2015). Interaction of Supercooled Large Droplets with Aerodynamic Profile. SAE Technical Paper 2015-01-2118, 12. doi: http://doi.org/10.4271/2015-01-2118
  13. Alekseenko, S. V., Mendig, C., Schulz, M., Sinapius, M., Prykhodko, O. A. (2016). An experimental study of freezing of supercooled water droplet on solid surface. Technical Physics Letters, 42 (5), 524–527. doi: http://doi.org/10.1134/s1063785016050187
  14. Spalart, P., Allmaras, S. (1992). A one-equation turbulence model for aerodynamic flow. AIAA Paper. Nо. 92-0439, 22. doi: http://doi.org/10.2514/6.1992-439
  15. Aupoix, B., Spalart, P. R. (2003). Extensions of the Spalart–Allmaras turbulence model to account for wall roughness. International Journal of Heat and Fluid Flow, 24 (4), 454–462. doi: http://doi.org/10.1016/s0142-727x(03)00043-2
  16. Roe, P. (1986). Characteristic-Based Schemes for the Euler Equations. Annual Review of Fluid Mechanics, 18 (1), 337–365. doi: http://doi.org/10.1146/annurev.fluid.18.1.337
  17. Alekseyenko, S. V., Prykhodko, O. A. (2013). Numerical simulation of icing of a cylinder and an airfoil: model review and computational results. TsAGI Science Journal, 44 (6), 761–805. doi: http://doi.org/10.1615/tsagiscij.2014011016
  18. Alekseenko, S. V., Prikhod’ko, A. A. (2014). Mathematical modeling of ice body formation on the wing airfoil surface. Fluid Dynamics, 49 (6), 715–732. doi: http://doi.org/10.1134/s0015462814060039
  19. Prikhod’ko, A. A., Alekseenko, S. V. (2014). Numerical Simulation of the Processes of Icing on Airfoils with Formation of a “Barrier” Ice. Journal of Engineering Physics and Thermophysics, 87 (3), 598–607. doi: http://doi.org/10.1007/s10891-014-1050-0
  20. Fortin, G., Ilinca, A., Laforte, J.-L., Brandi, V. (2004). New Roughness Computation Method and Geometric Accretion Model for Airfoil Icing. Journal of Aircraft, 41 (1), 119–127. doi: http://doi.org/10.2514/1.173
  21. Fortin, G., Laforte, J., Beisswenger, A. (2003). Prediction of Ice Shapes on NACA0012 2D Airfoil. Anti-Icing Materials International Laboratory, Universite du Quebec a Chicoutimi, No. 01-2154, 7. doi: http://doi.org/10.4271/2003-01-2154

Опубліковано

2018-05-17

Як цитувати

Alekseyenko, S., & Yushkevich О. (2018). Застосування методів числельного моделювання для зниження енергоспоживання систем захисту від зледеніння літальних аппаратів. Technology Audit and Production Reserves, 5(1(43), 4–10. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.145298

Номер

Розділ

Механіка: Оригінальне дослідження