Вдосконалення податкової політики територіальних громад в контексті бюджетної децентралізації

Автор(и)

  • Tetyana Korytko Інститут економіки промисловості Національної академії наук України, вул. Желябова, 2, м. Київ, Україна, 03057, Україна https://orcid.org/0000-0002-4251-1971
  • Olena Kruk Донбаська державна машинобудівна академія, вул. Академічна, 72, м. Краматорськ, Україна, 84313, Україна https://orcid.org/0000-0002-5659-6603

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.145440

Ключові слова:

податкова політика, податок на прибуток підприємств, територіальна громада, бюджетна децентралізація

Анотація

Об’єктом дослідження є процес вдосконалення податкової політики на рівні територіальних громад з урахуванням особливостей проведення бюджетної децентралізації. Одним з найбільш проблемних місць є перерозподіл податкових надходжень між рівнями бюджетної системи. Існуючий розподіл не сприяє стимулюванню органів місцевого самоврядування до мобілізації і пошуку джерел активізації власних економічних ресурсів щодо реалізації соціальних програм та підвищення інвестиційної активності територіальної громади. Вдосконалення податкової політики пов’язано з необхідністю підвищення рівня бюджетної самостійності органів місцевого самоврядування.

Проведено аналіз сучасного стану доходів державного та місцевого бюджетів у частині формування податку на прибуток підприємств, а також фінансових результатів і рівня рентабельності операційної діяльності за видами промислової діяльності підприємств. На основі методу екстраполяції проведено прогнозування суми податку на прибуток підприємств. Визначено структуру перерозподілу податку на прибуток підприємств між рівнями бюджетної системи. Впровадження структури перерозподілу податку на прибуток підприємств між рівнями бюджетної системи ускладнено відсутністю системності процесу децентралізації.

В ході дослідження використовувалися системний підхід, методи аналізу і синтезу та метод екстраполяції для прогнозування суми податку на прибуток підприємств. Визначено основні напрямки вдосконалення податкової політики на рівні територіальних громад в контексті бюджетної децентралізації.

Завдяки цьому забезпечується можливість підвищення інвестиційної активності підприємств, що знаходяться в межах певної територіальної громади. У порівнянні з існуючою структурою розподілу податку на прибуток підприємств між рівнями бюджетної системи запропонований підхід дозволяє забезпечити стимулювання місцевих органів до пошуку джерел активізації власних економічних ресурсів щодо реалізації соціальних програм. А також підвищення інвестиційної активності територіальної громади.

Біографії авторів

Tetyana Korytko, Інститут економіки промисловості Національної академії наук України, вул. Желябова, 2, м. Київ, Україна, 03057

Кандидат економічних наук, доцент

Відділ проблем економіки підприємств

Olena Kruk, Донбаська державна машинобудівна академія, вул. Академічна, 72, м. Краматорськ, Україна, 84313

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедра фінансів, банківської справи та підприємництва

Посилання

  1. Bulyeyev, I. P., Korytko, T. Yu., Kruk, O. M. (2013). Management of budget budgets. Kramatorsk: DDMA, 310.
  2. Lunina, I. P. (2010). Formulation of budget budgets on the basis of the principle of equi-valence: a step towards effective budgetary system. Finance of Ukraine, 9, 3–12.
  3. Polyak, A. V. (2014). The Experience of Local Taxation in Germany and Its Use in the Reform of the Tax System of Ukraine. Bulletin of the Zaporizhzhya National University, 4 (1), 188–194.
  4. Тіеbout, C. (1961). Economic Theory of Fiscak Decentralzation. Public Finances: Sources, and Utilization. Princeton, 76–96.
  5. Bell, M., Adams, C. (1992). Fiscal Decentralization Indicators: Local Democratic Governance. Proceedings of 92' annual conference. Atlanta: National Tax Association, 236–241.
  6. Bahl, R. (1999). Implementation Rules for Fiscal Decentralization. Atlanta. Available at: http://siteresources.worldbank.org/INTDSRE/Resources/3p.pdf
  7. Reingewertz, Y. (2014). Fiscal Decentralization – a Survey f the Empirical Literature. MPRA Paper No. 9889, 46. doi: http://doi.org/10.2139/ssrn.2523335
  8. Rodriguez-Pose, A., Ezcurra, R. (2010). Is fiscal decentralization harmful for economic growth? Evidence from the OECD countries. Journal of Economic Geography, 11 (4), 619–643. doi: http://doi.org/10.1093/jeg/lbq025
  9. Vammalle, C., Hulbert, C. (2013). Sub-national Finances and Fiscal Consolidation: Walking on Th in Ice. OECD Regional Development Working Papers. doi: http://doi.org/10.1787/5k49m8cqkcf3-en
  10. Sow, M., Razafimahefa, I. (2015). Fiscal Decentralization and the Efficiency of Public Service Delivery. IMF Working Papers. New York: International Monetary Fund, 15 (59). doi: http://doi.org/10.5089/9781484351116.001
  11. Pedreja-Chaparro, F., Salinas-Jimenez, J., Suarez-Pandisllo, J. (2006). Financing local governments: the Spanish experience. International Studies Program, Andrew Young School of Policy Studies, Georgia State University, 0611, 11–12.
  12. State Statistics Service of Ukraine. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua/

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-05-17

Як цитувати

Korytko, T., & Kruk, O. (2018). Вдосконалення податкової політики територіальних громад в контексті бюджетної децентралізації. Technology Audit and Production Reserves, 5(5(43), 25–29. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.145440

Номер

Розділ

Питання макроекономіки та соціально-економічного розвитку: Оригінальне дослідження