Дослідження конкурентоспроможності підприємства на засадах стратегічного планування

Автор(и)

  • Nataliya Pavlenchyk Львівський державний університет фізичної культури, вул. Костюшка, 11, м. Львів, Україна, 79007, Україна https://orcid.org/0000-0001-6164-5644
  • Fedir Horbonos Львівський університет бізнесу та права, вул. Кульпарківська, 99, м. Львів, Україна, 79021, Україна https://orcid.org/0000-0002-6563-9847
  • Anatolii Pavlenchyk Львівський державний університет фізичної культури, вул. Костюшка, 11, м. Львів, Україна, 79007, Україна https://orcid.org/0000-0002-2205-1883
  • Ruslan Skrynkovskyy Львівський університет бізнесу та права, вул. Кульпарківська, 99, м. Львів, Україна, 79021, Україна https://orcid.org/0000-0002-2180-8055

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.146091

Ключові слова:

конкурентне становище підприємства на ринку, конкурентоспроможність підприємства, стратегічне планування, професійні компетенції менеджера

Анотація

Об’єктом дослідження є економічні процеси, які забезпечують створення належних умов формування конкурентоспроможності підприємства на засадах стратегічного планування. Найбільш проблемними моментами при формуванні конкурентоспроможності є формулювання її критеріїв з позиції сильних і слабких сторін потенціалу підприємства, а також можливостей і загроз, які воно може мати в зовнішньому середовищі. А також, труднощі дослідження рівня негативного впливу зовнішніх чинників конкурентоспроможності об’єктивного характеру.

Дослідження проведені із застосуванням діалектичного підходу, згідно якого сукупність кількісних та якісних характеристик підприємства в єдності з економічними відносинами, розглядається як умова збільшення обсягів виробництва конкурентоспроможної продукції, на засадах стратегічного планування. За допомогою комплексного підходу вибудовано концептуальну модель впливу стратегічного планування на рівень конкурентоспроможності підприємства.

В ході дослідження визначено, що ринковий механізм, в умовах якого функціонують підприємства, не в змозі створити конкуренцію чи конкурентне середовище, оскільки виробництво продукту здійснюється не ринком, а господарюючими суб’єктами. Відтак, конкуренцію доцільно розглядати, як основоположний засіб реакції ринку, на необхідність врегулювання ситуації протистояння на ньому.

Конкурентоспроможність підприємства доцільно трактувати як сукупність його якісно-кількісних ресурсних параметрів та чинників, які за співставимими умовами, або наближених до них, з іншими підприємствами забезпечують виробництво конкурентоспроможної продукції.

Авторами удосконалено трактування терміну «стратегічне планування». Стратегічне планування – це системний, чітко скоординований шлях до управління змінами, з метою досягнення гармонійного розвитку підприємства та формування спільного бачення його майбутнього. Це взаємоузгоджений механізм окреслення та визначення проблем, погодження реалістичних цілей, завдань і стратегій, реалізація яких сприятиме їх вирішенню та формуванню конкурентоспроможності підприємства.

Визначено основні професійні компетенції головного менеджера, які відображають інтегрований результат взаємодії його фахових навиків та безпосередньо впливають на ефективність формування стратегічного плану.

Біографії авторів

Nataliya Pavlenchyk, Львівський державний університет фізичної культури, вул. Костюшка, 11, м. Львів, Україна, 79007

Доктор економічних наук, доцент, завідувач кафедри

Кафедра економіки та менеджменту

Fedir Horbonos, Львівський університет бізнесу та права, вул. Кульпарківська, 99, м. Львів, Україна, 79021

Доктор економічних наук, професор, ректор

Anatolii Pavlenchyk, Львівський державний університет фізичної культури, вул. Костюшка, 11, м. Львів, Україна, 79007

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедра економіки та менеджменту

Ruslan Skrynkovskyy, Львівський університет бізнесу та права, вул. Кульпарківська, 99, м. Львів, Україна, 79021

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедра економіки підприємств та інформаційних технологій

Посилання

  1. Smith, A. (2016). An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations. CreateSpace Independent Publishing Platform, 416.
  2. Ricardo, D. (2004). The Principles of Political Economy and Taxation. Dover Publications, 320.
  3. Ansoff, I. (1988). The New Corporate Strategy, Revised Edition. Wiley, 288.
  4. Porter, M. E. (2004). Competitive Strategy Techniques for Analyzing Industries and Competitors. Simon & Schuster Ltd, 416.
  5. Treacy, M., Wiersema, F. (1997). The Discipline of Market Leaders: Choose Your Customers, Narrow Your Focus, Dominate Your Market. Basic Books, 224.
  6. Fyliuk, H. (2013). Problemy ta shliakhy pidvyshchennia konkurentospromozhnosti vitchyznianykh pidpryiemstv v umovakh hlobalizatsii. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu im. Tarasa Shevchenka. Seriia: Ekonomika, 151, 5–8.
  7. Schumpeter, J. (1997). Theorie der wirtschaftlichen Entwicklung.: Eine Untersuchung über Unternehmergewinn, Kapital, Kredit, Zins und den Konjunkturzyklus. Duncker & Humblot; Auflage, 369. doi: http://doi.org/10.3790/978-3-428-07725-0
  8. Ansoff, I. (2007). Strategic Management Classic Edition. Palgrave Macmillan, 272.
  9. Andrews, K. (1971). The Concept of Corporate Strategy. Homewood: Dow Jowes – Irwin, 245.
  10. Thompson, A. A., Strickland, A. J. (2000). Strategic Management: Concepts and Cases. Chicago: Irwin, 928.
  11. Chandler, A. (1962). Strategi and Structure. Cambridge: MIT Press, Mass., 287.
  12. Porter, M., Sachs, J., McArthur, J. (2001). Executive Summary: Competitiveness and Stages of Economic Development. Global Competitiveness Report 20012002. New York: Oxford University Press, 16–25.
  13. Horbonos, F. V., Cherevko, H. V., Pavlenchyk, N. F., Pavlenchyk, A. O. (2010). Ekonomika pidpryiemstva. Kyiv, 463.
  14. Bazylevych, V. D. (Ed.) (2004). Ekonomichna teoriia: politekonomiia. Kyiv, 615.
  15. Mochernyi, S. V. et. al. (Eds.) (2001). Ekonomichna entsyklopediia. Vol. 2. Kyiv: Vydavnychyi tsentr «Akademiia», 848.
  16. Pavlenchyk, N. F. (2014). Rynok silskohospodarskoi produktsii: metodolohichni ta metodychni osnovy formuvannia i funktsionuvannia. Lviv: Liha-Pres, 392.
  17. Konkurentospromozhnist pidpryiemstva. Available at: https://uk.wikipedia.org/wiki/Конкурентоспроможність_підприємства Last accessed: 20.01.2018
  18. Nykolyuk, O. (2014). Conceptual principles of competitiveness of enterprises. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development, 36 (3), 608–615. doi: http://doi.org/10.15544/mts.2014.057
  19. Pavlenchyk, A. (2011). Teoretychni osnovy ta evoliutsiia poniattia «Stratehichnyi menedzhment». Visnyk Lvivskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu: Ekonomika APK, 18 (1), 183–188.
  20. Skrynkovskyi, R. (2016). Diahnostyka stratehichnoho protystoiannia pidpryiemstv-konkurentiv. Biznes Inform, 5, 196–201.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-05-17

Як цитувати

Pavlenchyk, N., Horbonos, F., Pavlenchyk, A., & Skrynkovskyy, R. (2018). Дослідження конкурентоспроможності підприємства на засадах стратегічного планування. Technology Audit and Production Reserves, 5(4(43), 9–14. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.146091

Номер

Розділ

Економіка та управління підприємством: Оригінальне дослідження