Дослідження теоретико-практичних аспектів децентралізації як нової системи управління в Україні

Автор(и)

  • Oleksii Holubchak Український науково-дослідний інститут гірського лісівництва імені П. С. Пастернака, вул. Грушевського, 31, м. Івано-Франківськ, Україна, 76000, Україна https://orcid.org/0000-0001-7817-1940
  • Liliana Horal Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, Україна, 76019, Україна https://orcid.org/0000-0001-6066-5619
  • Svitlana Korol Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, Україна, 76019, Україна https://orcid.org/0000-0002-4804-7612

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.149673

Ключові слова:

трансформаційні зміни системи місцевого самоврядування, децентралізаційні процеси, фінансові ресурси місцевого самоврядування

Анотація

Об'єктом дослідження є теоретико-практичні аспекти децентралізації в рамках проведення трансформаційних змін системи місцевого самоврядування в Україні. Одним з найбільш проблемних місць є наявність досить багатьох різноманітних підходів, методів і способів щодо реформування країни, що потребує суттєвих змін, які повинні бути спрямовані на створення відкритої політичної системи. А також розвиток громадянського суспільства і зростання рівня благополуччя кожного окремого громадянина.

Проведено аналіз сучасного стану системи місцевого самоврядування у контексті результатів успішної реалізації реформи децентралізації. Визначено основні покрокові напрями впровадження реформи децентралізації до моменту її завершення. Фактичне втілення всіх запланованих заходів із окресленими напрямами ускладнено подальшим вдосконаленням міжбюджетних відносин та є складною і тривалою процедурою.

У процесі дослідження використано загальнонаукові та спеціальні методи дослідження. Зокрема, діалектичний метод пізнання дав змогу дослідити теорію децентралізації як нової системи управління. Методи наукового дослідження та визначення принципу комплексності методологічної бази дозволили забезпечити об’єктивність і достовірність основних положень висновків.

В ході дослідження проведено ретроспективний аналіз та дано оцінку показників місцевих бюджетів, що дало змогу виявити можливості для поліпшення життя у кожному населеному пункті та у країні в цілому. Визначено напрями ефективного використання фінансових ресурсів територіальних громад, що передбачають:

  • спрямування коштів на розвиток внутрішнього ринку, створення інвестиційних платформ і проведення навчання місцевих фермерів з метою об’єднання в кооперативи;
  • раціоналізацію видатків на соціальну сферу (перегляд пільг, поширення платних послуг, перегляд рівня мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму);
  • проведення навчання керівного складу територіальної громади щодо використання публічних коштів.

В результаті децентралізації їх реалізація забезпечить можливість одержати повноваження та ресурси, які нададуть органам місцевого самоврядування більше можливостей для розвитку територій, створення сучасної освітньої, медичної, транспортної, житлово-комунальної інфраструктури. У порівнянні з аналогічними методами реалізації децентралізації запропоновані напрями дозволять ефективно розподілити фінансові ресурси із врахуванням існуючих тенденцій розвитку, що, в свою чергу, посилить роль місцевого самоврядування.

Біографії авторів

Oleksii Holubchak, Український науково-дослідний інститут гірського лісівництва імені П. С. Пастернака, вул. Грушевського, 31, м. Івано-Франківськ, Україна, 76000

Кандидат сільськогосподарських наук, директор

Liliana Horal, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, Україна, 76019

Доктор економічних наук, професор, проректор з науково-педагогічної роботи

Svitlana Korol, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, Україна, 76019

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедра фінансів

Посилання

  1. Korol, S. V. (2018). Detsentralizatsiia yak nova systema upravlinnia: proceedings. Zabezpechennia staloho rozvytku ekonomiky: problemy, mozhlyvosti, perspektyvy, 159–162.
  2. Konstytutsiia Ukrainskoi Narodnoi Respubliky (Statut pro Derzhavnyi ustrii, prava i vilnosti UNR) (1992). Konstytutsiini akty Ukrainy. 1917–1920. Nevidomi konstytutsii Ukrainy. Kyiv.
  3. Parry, T. R. (1997). Achieving balance in decentralization: A case study of education decentralization in Chile. World Development, 25 (2), 211–225. doi: http://doi.org/10.1016/s0305-750x(96)00094-0
  4. Eng, N. (2016). Decentralization in Cambodia: New Wine in Old Bottles. Public Administration and Development, 36 (4), 250–262. doi: http://doi.org/10.1002/pad.1765
  5. Sellers, J. M., Lidström, A. (2007). Decentralization, Local Government, and the Welfare State. Governance, 20 (4), 609–632. doi: http://doi.org/10.1111/j.1468-0491.2007.00374.x
  6. Neudorfer, B., Neudorfer, N. S. (2014). Decentralization and Political Corruption: Disaggregating Regional Authority. Publius: The Journal of Federalism, 45 (1), 24–50. doi: http://doi.org/10.1093/publius/pju035
  7. Oates, W. E. (1972). Fiscal Federalism. New York: Harcourt Brace Jovanovich Inc., 256.
  8. Managing Decentralisation: A New Role for Labour Market Policy, Organisation for Economic Co-operation and Development, Local Economic and Employment Development (Program) (2003). OECD Publishing. doi: http://doi.org/10.1787/9789264104716-en
  9. Detsentralizatsiia vlady (2018). Available at: http://decentralization.gov.ua/. Last accessed: 10.04.2018
  10. Kulawik, J. (2016). Federalizm fiskalny a rozwój wiejski. Problems of Agricultural Economics, 348 (3), 41–66. doi: http://doi.org/10.5604/00441600.1218197
  11. Decentralization: a Sampling of Definitions (1999). Working paper prepared in connection with the Joint UNDP-Government of Germany evaluation of the UNDP role in decentralization and local governance, 40.
  12. Bywalec, G. (2012). Dylematy decentralizacji we wspol czesnym swiecie. Gospodarka narodowa, 11-12 (255-256), 123–145.
  13. Andhika, L. R. (2018). Discretion and Decentralization: Public Administrators Dilemmas in Bureaucracy Innovation Initiatives. Otoritas : Jurnal Ilmu Pemerintahan, 8 (1), 17–31. doi: http://doi.org/10.26618/ojip.v8i1.1040
  14. Hulst, R., Mafuru, W., Mpenzi, D. (2015). Fifteen Years After Decentralization by Devolution: Political-administrative Relations in Tanzanian Local Government. Public Administration and Development, 35 (5), 360–371. doi: http://doi.org/10.1002/pad.1743
  15. Smoke, P. (2015). Rethinking Decentralization: Assessing Challenges to a Popular Public Sector Reform. Public Administration and Development, 35 (2), 97–112. doi: http://doi.org/10.1002/pad.1703
  16. Shemshuchenko, Yu. S., Babkin, V. D., Horbatenko, V. P. (Eds.) (2004). Politolohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk. Kyiv, 736.
  17. Khoma, N. M. (2014). Politolohiia: navchalnyi entsyklopedychnyi slovnyk dovidnyk dlia studentiv VNZ I–IV rivniv akredytatsii. Lviv: Novyi Svit – 2000, 779.
  18. Woś, T., Stelmach, J., Bankowicz, M., Grzybowak, M. (2003). Włydyka Wiedza o społeczeństwie. Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis.
  19. Finanse publiczne a prawo fi nansowe (2006). Wyd. 2. Warszawa: Dom wydawniczy ABC.
  20. Boryslavska, O. M., Zaverukha, I. B., Shkolyk, A. M. et. al. (2012). Detsentralizatsiia publichnoi vlady: dosvid yevropeiskykh krain ta perspektyvy Ukrainy. Kyiv, 212.
  21. Sheiko, R. (2011). Detsentralizatsiia derzhavnoi vlady v Ukraini v konteksti subiektyvnoho spryiniattia pozytyvnykh ta nehatyvnykh naslidkiv: sotsiolohichnyi analiz problemy. SOCIOPROSTIR: mizhdystsyplinarnyi zbirnyk naukovykh prats z sotsiolohii ta sotsialnoi roboty, 1 (2), 29–32.
  22. Treshchov, M. (2015). Detsentralizatsiia yak zasib resursnoi samodostatnosti terytorialnykh hromad: teoretychnyi aspekt. Derzhavne upravlinnia ta mistseve samovriaduvannia, 2 (25), 60–69.
  23. Matsedonska, N. V. (2017). Detsentralizatsiia v Ukraini ta osnovni shliakhy yii vprovadzhennia v suchasnykh umovakh. Ekonomika ta suspilstvo, 8, 613–618.
  24. Kontseptsiia reformuvannia mistsevoho samovriaduvannia ta terytorialnoi orhanizatsii vlady v Ukraini (2014). Kabinet Ministriv Ukrainy No. 333-r. 01.04.2014. Available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/333-2014-р. Last accessed: 20.04.2018
  25. Pro spivrobitnytstvo terytorialnykh hromad (2014). Zakon Ukrainy No. 1508-VII-VR. 17.06.2014. Baza danykh «Zakonodavstvo Ukrainy». VR Ukrainy. Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1508-18. Last accessed: 30.04.2018
  26. Pro dobrovilne obiednannia terytorialnykh hromad (2015). Zakon Ukrainy No. 157-VIII-VR. 05.02.2015. Baza danykh «Zakonodavstvo Ukrainy». VR Ukrainy. Available at: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/157-19. Last accessed: 01.04.2018
  27. Horal, L. T., Spasiv, N. Ya., Martyniuk, V. F., Marynchak, L. R. (2015). Mistsevi finansy. Ivano-Frankivsk, 350.
  28. Stratehiia staloho rozvytku «Ukraina – 2020» (2015). Ukaz Prezydenta Ukrainy No. 5/2015. 12.01.2015. Baza danykh «Zakonodavstvo Ukrainy». Available at: http://www.president.gov.ua/documents/18688.html. Last accessed: 02.04.2018
  29. Yevropeiska khartiia mistsevoho samovriaduvannia 15.10.1985 (1997). Ratyfikovano Zakonom No. 452/97-VR vid 15.07.97. Baza danykh «Zakonodavstvo Ukrainy». VR Ukrainy. Available at: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/994_036. Last accessed: 02.04.2018
  30. Nyzhnyk, O. M. (2016). Teoretychni aspekty vplyvu detsentralizatsii na rozvytok derzhavy ta terytorialnykh hromad. Visnyk Natsionalnoi akademii derzhavnoho upravlinnia pry Prezydentovi Ukrainy. Seriia: Derzhavne upravlinnia, 3, 56–62.
  31. Klividenko, L. M., Matsedonska, N. V. (2017). Svitovyi dosvid biudzhetnoi detsentralizatsii ta shliakhy yoho vprovadzhennia v Ukraini. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, 6. Available at: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/6_2017/24.pdf. Last accessed: 15.04.2018
  32. Uriadovyi portal. Yedynyi veb-portal orhaniv vykonavchoi vlady v Ukraini. Available at: https://www.kmu.gov.ua/ua. Last accessed: 10.04.2018
  33. Nadal, S., Spasiv, N. (2016). Dokhody mistsevykh biudzhetiv u konteksti detsentralizatsii v Ukraini. Visnyk Ternopilskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu, 2, 102–112.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-05-31

Як цитувати

Holubchak, O., Horal, L., & Korol, S. (2018). Дослідження теоретико-практичних аспектів децентралізації як нової системи управління в Україні. Technology Audit and Production Reserves, 6(5(44), 4–10. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.149673

Номер

Розділ

Розвиток продуктивних сил і регіональна економіка: Оригінальне дослідження