Оптимізація методу побудови опорних планів мультимодальної транспортної задачі
DOI:
https://doi.org/10.15587/2312-8372.2019.154561Ключові слова:
мультимодальна транспортна задача, опорний план, критерій оптимізації, бізнес-модель.Анотація
Класична транспортна задача полягає у визначенні оптимального плану перевезень вантажів з пунктів відправки до пунктів доставки за критерієм мінімальної собівартості таких перевезень. Така задача враховує лише один вид транспорту, що в недостатній мірі відповідає практичним потребам сучасних логістичних підприємств. Саме тому об’єктом даного дослідження є класична транспортна задача, постановка якої враховує наявність кількох засобів доставки вантажу, а саме: автомобільного, залізничного та водного. Транспортну задачу такого типу визначено як мультимодальну.
Реалізація мультимодальної транспортної задачі передбачає використання різноманітних чисельних методів та виконується за допомогою програмних засобів. Фактично, концептуальний підхід до її розв’язання полягає в простому підборі можливих розв’язків. За умови великої розмірності задачі такий підхід може бути надзвичайно громіздким, а тому потребує певного удосконалення.
Під час проведення дослідження було оптимізовано метод побудови опорного плану такої задачі на основі критерію мінімізації кількості чисельних ітерацій, обґрунтовано переваги запропонованого підходу у порівнянні з уже відомими. В основу нового підходу було покладено раніше відомий метод мінімального елемента, що використовується при розв’язанні транспортної задачі, а також проведено аналогію із задачею Штейнера. Останнє, в свою чергу, дало змогу означити новий підхід як метод Штейнера.
Результатом дослідження є розробка загального алгоритму реалізації запропонованого методу Штейнера. В якості апробації даного алгоритму подано модельний приклад, який демонструє ідентичність результатів розв’язання мультимодальної транспортної задачі всіма розглянутими в роботі способами.
Розробка нових методів реалізації мультимодальної транспортної задачі дозволить побудувати ефективні алгоритми розв’язання більш комплексних задач транспортної логістики. Критерій зменшення кількості чисельних ітерацій, застосований на всіх етапах реалізації таких задач, значно скоротить час відшукання їхніх розв’язків.
Посилання
- Pasichnyk, V. I., Hrysiuk, Yu. S., Patsora, O. V. (2013). Efektyvnist intermodalnykh perevezen yak element zabezpechennia vysokoi yakosti transportnykh posluh. Upravlinnia proektamy, systemnyi analiz i lohistyka. Tekhnichna seriia, 12, 125–131.
- Shcherbyna, R. S. (2015). Metodolohichnyi aspekt osnovnykh elementiv zmishanykh perevezen eksportnykh vantazhiv. Zbirnyk naukovykh prats DETUT. Seriia «Transportni systemy ta tekhnolohii», 26-27, 242–249.
- Lin, C.-C., Lin, S.-W. (2016). Two-stage approach to the intermodal terminal location problem. Computers & Operations Research, 67, 113–119. doi: http://doi.org/10.1016/j.cor.2015.09.009
- Slavova-Nocheva, M. (2012). Competitiveness of the transport market in Bulgaria. Ikonomicheski Izsledvania, 21 (3).
- Storozhev, V. V. (2008). Optymizatsiia parametriv transportnykh zasobiv v multymodalnykh systemakh dostavky vantazhiv. Odessa: Odeskyi natsionalnyi morskyi universytet, 22.
- Ayed, H., Galvez-Fernandez, C., Habbas, Z., Khadraoui, D. (2011). Solving time-dependent multimodal transport problems using a transfer graph model. Computers & Industrial Engineering, 61 (2), 391–401. doi: http://doi.org/10.1016/j.cie.2010.05.018
- Ayed, H., Habbas, Z., Khadraoui, D., Galvez-Fernandez, C. (2011). A parallel algorithm for solving time dependent multimodal transport problem. IEEE Conference on Intelligent Transportation Systems, ITSC, 722–727. doi: http://doi.org/10.1109/itsc.2011.6082973
- Flórez, J. E., Torralba, Á., García, J., Linares López, C., García-Olaya, Á., Borrajo, D. (2010).TIMIPLAN: An Application to Solve Multimodal Transportation Problems. Scheduling and Planning Applications Workshop (SPARK).
- Zelenika, R., Sever, D., Zebec, S., Pirš, B. (2005). Logistic operator – fundamental factor in rational production of services in multimodal transport. Promet – Traffic – Traffico. URL: https://trid.trb.org/view/755378
- Elias, D., Nadler, B., Nadler, F., Hauger, G. (2016). OPTIHUBS – Multimodal Hub Process Optimization by Means of Micro Simulation. Transportation Research Procedia, 14, 457–466. doi: http://doi.org/10.1016/j.trpro.2016.05.098
- García, J., Florez, J. E., Torralba, Á., Borrajo, D., López, C. L., García-Olaya, Á., Sáenz, J. (2013). Combining linear programming and automated planning to solve intermodal transportation problems. European Journal of Operational Research, 227 (1), 216–226. doi: http://doi.org/10.1016/j.ejor.2012.12.018
- Zhaldak, M. I., Tryus, Yu. V. (2005). Osnovy teorii i metodiv optymizatsii. Cherkasy: Brama-Ukraina, 608.
- Romanovskiy, I. V. (2004). Zadacha Shteynera na grafakh i dinamicheskoe programmirovanie. Komp'yuternye instrumenty v obrazovanii, 2, 80–86.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Serhii Zabolotnii, Sergii Mogilei
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.