Фінансові послуги для підприємств: аналіз логістичної природи та споживчих властивостей
DOI:
https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.156309Ключові слова:
фінансова послуга, фінансова інклюзія, споживча цінність, споживчі властивості, модель Кано, логістична послугаАнотація
Об’єктом дослідження є споживче сприйняття фінансових послуг, що можуть бути використані підприємствами для досягнення своїх економічних цілей та формують ландшафт сучасного ринку фінансових сервісів. Недостатній рівень використання фінансових послуг суб’єктами національного господарства у 2014–2018 рр. значно обмежував темпи як реального, так і фінансового сектору України.
У дослідженні визначено ключові чинники, що знижують привабливість використання фінансових послуг для українських підприємств, а також охарактеризовано комплекс бажаних ними споживчих властивостей сучасних фінансових сервісів. У ході дослідження використано методи контент-аналізу, якісних та кількісних маркетингових досліджень, методи статистичного аналізу даних, функціональний аналіз за моделлю Кано.
Виявлено, що українські користувачі фінансових сервісів (зокрема, представники мікро-підприємств, малого та середнього бізнесу) в останні роки змінюють своє споживче сприйняття фінансових сервісів. Більше 60 % опитаних керівників українських компаній вбачають споживчу цінність фінансових послуг (страхування, кредитування, лізингу тощо) у забезпеченні ними простого доступу до фінансових ресурсів у потрібному обсязі, місці та у потрібний час. Наразі ці сервіси мають скоріше логістичну, аніж суто фінансову природу у сприйнятті споживачів цієї групи.
Запропоновано удосконалити існуючий підхід до маркетингового позиціонування фінансових послуг. Для покращення їх споживчого сприйняття та зростання попиту на українському ринку їх пропонується позиціонувати як логістичні сервіси, що мають комбінацію бажаних споживчих характеристик: швидкого, простого та безпечного (гарантованого державою) доступу до необхідних фінансових ресурсів. Позиціонування фінансових послуг як логістичних сервісів є більш зрозумілим та важливим для споживача і може допомогти у вирішенні проблеми низької фінансової інклюзії як на рівні окремих підприємств, так і національного господарства в цілому.
Посилання
- Stratehiia Natsionalnoho banku Ukrainy: prohrama dii na 2019 rik. Available at: https://bank.gov.ua/doccatalog/document?id=86050888
- Naumenkova, S. V. (2013). Pidvyshchennia dostupnosti finansovykh posluh: aktualni pytannia rehuliatornoi praktyky. Finansy Ukrainy, 10, 20–33.
- Malysh, D. O. (2018). Rol finansovoho sektoru u finansuvanni pidpryiemstv realnoho sektoru ekonomiky. Ekonomichnyi analiz, 28 (2), 78–84.
- Dilovi ochikuvannia pidpryiemstv Ukrainy (2018). 3 (51). Ofitsiinyi sait Natsionalnoho banku Ukrainy. Available at: https://bank.gov.ua/doccatalog/document?id=79312294
- World insurance in 2017: solid, but mature life markets weigh on growth (2018). Swiss Re Institute, 3. Available at: https://www.swissre.com/dam/jcr:a160725c-d746-4140-961b-ea0d206e9574/sigma3_2018_en.pdf
- Clamara, N., Peña, X., Tuesta, D. (2014). Factors that Matter for Financial Inclusion: Evidence from Peru. Working Paper No. 14/09. Madrid. Available at: https://www.bbvaresearch.com/KETD/fbin/mult/WP_1409_tcm348-426338.pdf
- Finansova hramotnist, obiznanist ta inkliuziia v Ukraini: Zvit pro doslidzhennia (2017). Available at: https://bank.gov.ua/doccatalog/document?id=83136332
- Kizyma, T. O. (2012). Finansova hramotnist naselennia: zarubizhnyi dosvid i vitchyzniani realii. Visnyk TNEU, 2, 64–71.
- Prykhodko, B. (2014). Stratehichni napriamy pidvyshchennia rivnia finansovoi hramotnosti naselennia Ukrainy. Visnyk Natsionalnoho banku Ukrainy, 2 (216), 11–16.
- Zakharkina, L. S., Katerynina, K. P. (2014). Pidvyshchennia rivnia finansovoi hramotnosti naselennia Ukrainy. Ekonomichnyi forum, 4, 200–207.
- VERO SME Insurance Index 2018. Available at: https://www.vero.com.au/content/dam/suncorp/insurance/vero/documents/pdfs/vero-sme-insurance-index-2018.pdf
- Ibor, B. I., Offiong, A. I., Mendie, E. S. (2017). Financial inclusion and performance of micro small and medium scale enterprises. International Journal of Research, 5 (3), 104–122. doi: http://doi.org/10.5281/zenodo.439557
- Tyler, K., Stanley, E. (2007). The role of trust in financial services business relationships. Journal of Services Marketing, 21 (5), 334–344. doi: http://doi.org/10.1108/08876040710773642
- Song, H., Yu, K., Lu, Q. (2018). Financial service providers and banks’ role in helping SMEs to access finance. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 48 (1), 69–92. doi: http://doi.org/10.1108/ijpdlm-11-2016-0315
- Mori, N., Richard, E., (2012). SMEs Access to Financial Services: Bankers’ Eye. Chinese Business Review, 11 (2), 217–223. doi: http://doi.org/10.17265/1537-1506/2012.02.008
- Erdogan, A. I. (2018). Factors affecting SME access to bank financing: an interview study with Turkish bankers. Small Enterprise Research, 25 (1), 23–35. doi: http://doi.org/10.1080/13215906.2018.1428911
- Zaiets, M. A., Chernyshova, O. B., Starykov, S. A. (2001). Marketynh finansovykh posluh mizh dilovymy firmamy. Visnyk Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika”, 436, 28–31. Available at: http://ena.lp.edu.ua/bitstream/ntb/8456/1/07.pdf
- Orlova, I. V., Kontsevaya, N. A., Turundaevskiy, V. B., Filonova, E. S., Urodovskikh, V. N. (2009). Mnogomernyy statisticheskiy analiz v ekonomicheskikh zadachakh: komp'yuternoe modelirovanie v SPSS. Moscow: Vuzovskiy uchebnik, 320.
- Zaitseva, L. O. (2018). Bankivska systema Ukrainy: stan, problemy rozvytku. BIZNES-INFORM, 1, 280–285.
- Orobinskiy, S. S. (2009). Model' Kano: bankovskie produkty i potrebnosti klientov. Bankovskoe delo, 4, 75–78.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Svetlana Vinokhodova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.