Побудова моделі стратегічного управління витратами на машинобудівному підприємстві

Автор(и)

  • Lyba Shevtsiv Львівський національний університет ім. Івана Франка, вул. Університетська, 1, м. Львів, Україна, 79000, Україна https://orcid.org/0000-0003-4960-3198
  • Yevgen Romaniv Львівський національний університет ім. Івана Франка, вул. Університетська, 1, м. Львів, Україна, 79000, Україна https://orcid.org/0000-0003-1895-6038
  • Deniza Dolbneva Львівський національний університет ім. Івана Франка, вул. Університетська, 1, м. Львів, Україна, 79000, Україна https://orcid.org/0000-0001-8897-8182

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2019.157646

Ключові слова:

витратоутворюючі чинники, стратегічне управління витратами, стратегічний облік, стратегічний аналіз, модель Демінга-Шухарта

Анотація

Об'єктом дослідження є система стратегічного управління витратами на машинобудівному підприємстві. Одним з найбільш проблемних місць є побудова моделі стратегічного управління витратами, що пов’язано з моделюванням процесів обліково-аналітичного забезпечення і складністю адаптації методів управління витратами. Забезпечення комплексного і системного підходів допоможе управлінському персоналу підприємства отримати достатню кількість інформації для управління як на операційному, так і стратегічному рівнях.

Проведено аналіз сучасного стану машинобудування в Україні на прикладі комплексного аналізу структури і динаміки витрат ТзОВ «Компанія ВЕЕМ-Металлавтопром» (м. Львів, Україна). Це допоможе знайти слабкі та сильні сторони діяльності підприємства стосовно стратегії витратоутворення. Прийнявши рішення на стратегічному рівні (наприклад, змінити технологію) можна відразу позбавитися від великої кількості факторів операційного рівня (виробничих, комерційних носіїв витрат).

В ході дослідження застосовувалося моделювання процесів обліково-аналітичного забезпечення щодо стратегічного управління витратами досліджуваного підприємства на основі реалізації комплексного підходу із складовими: стратегічний облік, стратегічний аналіз, інформаційне забезпечення. Зокрема, стратегічний облік, як елемент обліково-аналітичного забезпечення надасть інформацію про стан зовнішнього і внутрішнього середовища компанії; фінансові і нефінансові показники для прийняття обгрунтованих рішень. Використання стратегічного аналізу забезпечить вплив факторів на стратегію компанії, її поведінку на ринку, можливості конкурування і позиціонування, а також на стратегічну результативність.

Однак, впровадження моделі на досліджуваному машинобудівному підприємстві пов’язано з незначними фінансовими, організаційними витратами, які не завжди в опріорі забезпечать високу її ефективність. Додаткові можливості отримає досліджуване підприємство, використовуючи переваги стратегічного обліку, стратегічного аналізу, управлінського підходу:

  • поліпшення рівня автоматизації;
  • впровадження заходів, що впливатимуть на покращання якісних характеристик продукції;
  • використання прогресивних методик щодо планування, ведення обліку;
  • перегляд асортименту виробів;
  • вдосконалення організації виробництва і праці.

Біографії авторів

Lyba Shevtsiv, Львівський національний університет ім. Івана Франка, вул. Університетська, 1, м. Львів, Україна, 79000

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедрa обліку і аудиту

Yevgen Romaniv, Львівський національний університет ім. Івана Франка, вул. Університетська, 1, м. Львів, Україна, 79000

Кандидат економічних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедра обліку і аудиту

Deniza Dolbneva, Львівський національний університет ім. Івана Франка, вул. Університетська, 1, м. Львів, Україна, 79000

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедра обліку і аудиту

Посилання

  1. Shah, H., Malik, A., Malik, M. S. (2011). Strategic Management accounting – a messiah for management accounting? Australian Journal of Business and Management Research, 1 (4), 1–7.
  2. Ramljak, B., Rogosic, A. (2012). Strategic Management Accounting Practices in Croatia. Available at: https://bib.irb.hr/datoteka/605419.SMA_in_Croatia.doc
  3. TzOV «Kompaniia VEEM-Metalavtoprom»: zvity pro finansovi rezultaty za 2013–2017 rr. Available at: http://veem.biz/
  4. Kumar, A., Nagpal, S. (2011). Strategic cost management – suggested framework for 21st Century. Journal of Business and Retail Management Research, 5 (2), 118–130.
  5. Savic, B., Vasiljevic, Z., Djordjevic, D. (2014). Strategic cost management as instrument for improving competitiveness of agribusiness complex. Ekonomika Poljoprivrede, 61 (4), 1005–1020. doi: http://doi.org/10.5937/ekopolj1404005s
  6. Collatto, D. C., Souza, M. A. de, Nascimento, A. P. do, Lacerda, D. P. (2016). Interactions, convergences and interrelationships between Lean Accounting and Strategic Cost Management: a study in the Lean Production context. Gestão & Produção, 23 (4), 815–827. Available at: http://dx.doi.org/10.1590/0104-530X1279-15
  7. Lal, J. (2015). Strategic cost management. Girgaon: Himalaya Publishing House Pvt. Ltd., «Ramdoot». Available at: http://www.himpub.com/documents/Chapter587.pdf
  8. Chauhan, M. Strategic cost management: a conceptual framework. Available at: http://pggc46.ac.in/images/STRATEGIC%20COST%20MANAGEMENT.pdf
  9. Melo, M., Leone, R. (2015). Alignment between Competitive Strategies and Cost Management: a Study of Small Manufacturing Companies. Brazilian Business Review, 12 (5), 78–96. doi: http://doi.org/10.15728/bbr.2015.12.5.5
  10. Ganapaian, C. (2016). Strategic cost management (SCM) – key for sustainable development in changing economic scenario – an analysis. BIMS International Journal of Social Science Research, 1 (2), 141–147.
  11. Velikaya, E. G. (2012). Strategicheskoe upravlenie zatratami. Finansovyy zhurnal, 3, 61–72.
  12. Savchuk, V. P. (2004). Strategicheskoe upravlenie izderzhkami. Available at: http://www.management.com.ua/finance/fin073.html
  13. Zenina, E. V. (2014). Teoreticheskie i metodologicheskie osnovy strategicheskogo upravleniya zatratami. Bishkek: KRSU, 54.
  14. Yashchenko, O. I., Maidanska, O. M. (2008). Stratehichnyi pidkhid v upravlinni vytratamy pidpryiemstva. Naukovyi visnyk. Natsionalnyi lisotekhnichnyi universytet Ukrainy, 18.2, 145–149.
  15. Derzhavna sluzhba statystyky. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua
  16. Shank, J., Govindarajan, V. (2008). Strategic Cost Management: The New Tool for Competitive Advantage. Free Press, 272.
  17. Milash, I. V., Krasnousov, A. V. (2015). Stratehichne upravlinnia vytratamy pidpryiemstv rozdribnoi torhivli. Kharkiv: KhDUKhT, 286.
  18. Prodanchuk, M. A. Stratehichne upravlinnia vytratamy ahrarnykh pidpryiemstv. Available at: http://magazine.faaf.org.ua/strategichne-upravlinnya-vitratami-agrarnih-pidpriemstv.html
  19. Suloeva, S. B., Gultceva, O. B. (2017). The system of cost management: conceptual provisions. Organizer of Production, 25 (3), 47–58. doi: http://doi.org/10.25065/1810-4894-2017-25-3-47-58
  20. Kostetska, N. I., Khopchan, M. I. (2012). Stratehichne upravlinnia vytratamy yak zasib zabezpechennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva. Innovatsiina ekonomika: vseukrainskyi naukovo-vyrobnychyi zhurnal, 5 (31), 81–86.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-20

Як цитувати

Shevtsiv, L., Romaniv, Y., & Dolbneva, D. (2018). Побудова моделі стратегічного управління витратами на машинобудівному підприємстві. Technology Audit and Production Reserves, 1(4(45), 11–21. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2019.157646

Номер

Розділ

Економіка та управління підприємством: Оригінальне дослідження