Дослідження та систематизація видових проявів адаптації підприємства роздрібної торгівлі
DOI:
https://doi.org/10.15587/2312-8372.2019.160956Ключові слова:
адаптація торгівельного підприємства, економічна адаптивність, адаптаційний потенціал, адаптивна реакція, адаптивна політикаАнотація
Об’єктом дослідження є процес систематизації видових проявів адаптації підприємства роздрібної торгівлі. Оперативність реакції підприємства роздрібної торгівлі на різного роду зміни зовнішнього середовища вимагає гнучкості і адаптивності в прийнятті різних управлінських рішень та визначається його адаптаційним потенціалом. Одним з найбільш проблемних місць є ідентифікація специфічних для підприємств сфери торгівлі видів адаптації. Систематизація видових проявів адаптації підприємства ускладнена відсутністю в економічній літературі єдиного погляду, що гальмує процес формування ефективної адаптаційної політики на торговельних підприємствах.
Проведено аналіз існуючих підходів до класифікації видів адаптації. Визначено основні акценти адаптації підприємницьких структур. Систематизовано та охарактеризовано основні видові прояви адаптації підприємства. Розширено критеріальні ознаки адаптації підприємства шляхом введення додаткових: за рівнем і ступенем планування, за необхідністю інвестиційної підтримки та за ступенем окупності витрат на адаптацію. В ході дослідження визначено характерні особливості адаптаційного потенціалу підприємств галузі роздрібної торгівлі від підприємств інших галузей економіки: чутливість до мінливості вхідних ресурсів та вимог і запитів споживачів.
Визначено структуру маркетингової адаптації підприємства роздрібної торгівлі та виділені товарна, цінова, просторова та комунікаційна види маркетингової адаптації підприємства роздрібної торгівлі з урахуванням їх галузевої специфіки. Ці види адаптації дозволяють торговельному підприємству більш обґрунтовано визначити комплекс адаптаційних рішень, реалізація яких забезпечує адекватність і можливість адаптації підприємства роздрібної торгівлі до умов ринкового попиту, вимог та запитів споживачів. Для визначення базових напрямків маркетингової адаптації підприємства роздрібної торгівлі визначено ключові характеристики елементів комплексу маркетингу «4Р». У порівнянні з існуючими підходами до класифікації, запропонована структуризація маркетингової адаптації підприємства роздрібної торгівлі створює можливість відповідати вимогам та запитам споживачів та формувати позитивний споживчий настрій. Здійснення маркетингової адаптації, відповідно елементів комплексу маркетингу «4Р», сприятиме зростанню основних результуючих показників діяльності підприємства роздрібної торгівлі.
Посилання
- Shevchenko, V. V. (2015). Mesto adaptatsii v sisteme ekonomicheskikh ponyatiy. Nauchnye trudy DonNTU. Seriya: Ekonomicheskaya, 1, 78–88.
- Dorofeeva, V. V. (2012). Praktika adaptatsii predpriyatiy k usloviyam izmenyayushheysya vneshney sredy. Saarbrucken: OmniScriptum GmbH & Co. KG, 172.
- Tanklevska, N. S., Kyrylov, Y. Y., Zaitseva, O. I. (2017). Management of conscious adaptive organizations in the context of socioeconomic changes and financial turbulence. Scientific bulletin of Polissia, 1 (4 (12)), 36–39. doi: http://doi.org/10.25140/2410-9576-2017-1-4(12)-36-39
- Otenko, V. I., Kolodina, O. M. (2009). Mistse ekonomichnoi adaptyvnosti pidpryiemstva u mnozhyni yoho vlastyvostei. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, 2 (3), 43–47.
- Turko, M. O. (2014). Teoretychni pidkhody do vyznachennia katehorii «ekonomichna adaptyvnist pidpryiemstva». Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, 1 (6), 38–41.
- Hrynko, T. V. (2011). Osnovy upravlinnia adaptyvnym innovatsiinym rozvytkom pidpryiemstva. Problemy ekonomiky, 3, 94–97.
- Kudlaienko, S. V. (2009). Teoretychni osnovy poniattia «adaptatsiia pidpryiemstv». Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, 2 (5), 172–174.
- Gurkov, I. B. (2004). Strategicheskaya arkhitektura konkurentosposobnoy firmy. EKO, 5, 67–72.
- Melnyk, A. O. (2004). Stanovlennia ta rozvytok poniattia «adaptatsiia pidpryiemstva». Visnyk Tekhnolohichnoho universytetu Podillia, 2 (1 (2)), 135–138.
- Kuzkin, Ye. Yu. (2008). Problemy adaptatsii pidpryiemstv do umov zovnishnoho seredovyshcha. Kyiv: Zovnishnia torhivlia, 236.
- Orlova, E. E. (2014). Strategicheskaya model' adaptatsii promyshlennykh predpriyatiy k usloviyam vneshney sredy. Ekonomicheskiy analiz: teoriya i praktika, 38 (389), 12−21.
- Yachmenova, V. M., Osmanova, Z. O. (2010). Sutnist poniat «adaptatsiia» ta «adaptyvnist». Problemy ekonomiky ta upravlinnia, 684, 346–353.
- Kozachenko, H. V., Ponomarov, V. P., Liashenko, O. M. (2003). Ekonomichna bezpeka pidpryiemstva: sutnist ta mekhanizm zabezpechennia. Kyiv: Libra, 280.
- Petrenko, O. O. (2011). Analiz suchasnykh pidkhodiv shchodo vyznachennia typiv adaptatsii pidpryiemstva. Upravlinnia rozvytkom, 4 (101), 115–117.
- Galushko, E. S., Galushko, S. A. (2012). Obosnovanie organizatsionno-ekonomicheskogo mekhanizma adaptatsii predpriyatiya. Vestnik SevNTU, 130, 43–47.
- Sokolova, L. V., Veriasova, H. M., Sokolov, O. Ye. (2012). Upravlinnia pidpryiemstvom v umovakh rynku: teoretychni ta praktychni aspekty. Kharkiv: Kompaniia SMIT, 312.
- Zhdamirova, A. O. (2011). Adaptyvne upravlinnia pidpryiemstvom. Ekonomichnyi prostir, 52 (1), 237–245.
- Hevorkian, A. Yu. (2011). Teoretyko-metodolohichna sutnist katehorii «adaptatsiia» pidpryiemstv. Visnyk NTU «KhPI». Seriia: Aktualni problemy upravlinnia, 14. Available at: http://archive.kpi.kharkov.ua/View/19406/">http://archive.kpi.kharkov.ua/View/19406/
- Rozman, A. (2014). Biznes-model pidpryiemstva rozdribnoi torhivli. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho torhovelno-ekonomichnoho universytetu, 3. Available at: http://visnik.knteu.kiev.ua/files/2014/03/3.pdf
- Goi, C. L. (2009). A Review of Marketing Mix: 4Ps or More? International Journal of Marketing Studies, 1 (1), 1–15. doi: http://doi.org/10.5539/ijms.v1n1p2
- Londhe, B. R. (2014). Marketing Mix for Next Generation Marketing. Procedia Economics and Finance, 11, 335–340. doi: http://doi.org/10.1016/s2212-5671(14)00201-9
- Anusha, K. S. (2016). Brand and Marketing Mix-A Review. Journal of Global Economics, 4 (3). doi: http://doi.org/10.4172/2375-4389.1000219
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Victoria Grosul, Timur Askerov
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.