Вдосконалення ємності для транспортування газу в стиснутому стані та критерію порівняльної оцінки

Автор(и)

  • Andriy Dzhus Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, Україна, 76019, Україна https://orcid.org/0000-0002-2660-5134
  • Andriy Yurych Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, Україна, 76019, Україна https://orcid.org/0000-0002-8772-6191

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2019.170074

Ключові слова:

транспортування стиснутого природного газу, ємності комбінованого типу, критерії досконалості конструкцій, маса ємності, об’єм газу

Анотація

Об'єктом дослідження є конструктивні особливості ємностей для транспортування газу в стиснутому стані та критерії їх порівняльної оцінки. Одним з найбільш проблемних місць є відсутність єдиного підходу до неекономічної оцінки ефективності перевезення стиснутого газу в ємностях високого тиску. Особливої важливості питання набуває за умов транспортування газу морськими шляхами і, зокрема, видобутого на шельфі. Це зумовлено різноманітністю пропонованих виробниками варіантів конструкцій ємностей, що характеризуються різними робочими тисками та конструктивним виконанням. Для створення можливості оцінки масогабаритної досконалості ємностей високого тиску проведено аналіз конструкцій, придатних для формування вантажних систем морських транспортних засобів, та критеріїв їх порівняльної оцінки. Також запропоновано конструкцію багатопорожнинної ємності високого тиску підвищеної працездатності, що складається зі сталевих і склопластикових труб та спеціальних з’єднань зі вставними фіксуючими елементами. З огляду на те, що для обліку газу прийнято використовувати нормальні метри кубічні, для порівняльної оцінки їх досконалості запропоновано новий універсальний критерій. Він визначається відношенням маси ємності до приведеного до нормальних умов об’єму газу, що транспортується в ній. Критерій встановлює зв’язок між кількістю транспортованого газу та основним параметром ємностей з огляду на їх включення до складу вантажних систем транспортних засобів. За вказаним критерієм багатопорожнинні ємності є конкурентоздатними за умов їх виконання у вигляді довгомірної конструкції, обмеженої параметрами морського транспортного засобу. Завдяки універсальності запропонованого критерію забезпечується можливість його використання виробниками ємностей високого тиску при просуванні продукції в різних галузях промисловості. Для сприйняття нового критерію споживачами необхідним є проведення його порівняльного аналізу із використовуваними на сьогодні критеріями оцінки досконалості для ємностей різних типів і параметрів.

Біографії авторів

Andriy Dzhus, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, Україна, 76019

Доктор технічних наук, доцент

Кафедра нафтогазових машин та обладнання

 

Andriy Yurych, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, вул. Карпатська, 15, м. Івано-Франківськ, Україна, 76019

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра буріння свердловин

Посилання

  1. About. KGTM Kelley GasTransportModules. Available at: http://kelleygtm.com/about/
  2. Stephen, G., Cano, G. (2006). CNG marine transport – demonstration project development. Presented at the Offshore Technology Conference. Houston. doi: http://dx.doi.org/10.4043/17780-ms
  3. EnerSea Transport Inc. Available at: http://enersea.com
  4. Global Energy Ventures Ltd. Available at: https://gev.com
  5. TransCanada Pipeline Ltd. Available at: https://www.tcenergy.com/
  6. TITAN® Specifications. Hexagon. Available at: http://www.hexagonlincoln.com/mobile-pipeline/titan/titan-specifications#
  7. Paton, B. Ye., Kryzhanivskyi, Ye. I., Savytskyi, M. M., Shvydkyi, E. A., Zaitsev, V. V., Mandryk, O. M. (2012). Pat. No. 67664 UA. Method for transportation of compressed natural gas by a movable pipeline. MPK: F17C 5/00. No. u201114580; declareted: 08.12.2011; published: 27.02.2012, Bul. No. 4. Available at: http://uapatents.com/2-67664-sposib-transportuvannya-stisnutogo-prirodnogo-gazu-rukhomim-truboprovodom.html
  8. Petrov, V. A., Petrov, A. V., Petrov, A. V. (2002). Pat. No. 2178113 C2 RU. Rezervuar mnogopolostnii dlia transportirovki i khraneniia szhatykh gazov «PRETTI». MPK: F17C1/00. No. 98107129/12; declareted: 14.04.1998; published: 10.01.2002. Available at: https://findpatent.ru/patent/217/2178113.html
  9. Blynkov, A. N., Vlasov, A. A., Lytsys, A. V., Shurpiak, V. K. (2007). CNG – novaia tekhnolohyia morskoi transportyrovky haza: sostoianye, perspektyvy, problemy. Rossiiskii morskoi registr sudohodstva, 30, 127–162.
  10. Trudgeon, M. (2005). An Overview of NGV Cylinder Safety Standards, production and in-Service Requirements. Available at: https://apvgn.pt/wp-content/uploads/overview_of_ngv_cylinder_safety_standards.pdf
  11. Komkov, M. A., Tarasov, V. A., Zarubyna, O. V. (2012). Analyz konstruktyvno-massovoho sovershenstva obolochek sosudov davlenyia. Mashynostroenye, 3, 11–18.
  12. Dzhus, A. P. (2016). Zasoby dlia transportuvannia stysnutoho pryrodnoho hazu ta kryterii otsinky yikh doskonalosti. Mashyny, obladnannia i materialy dlia naroshchuvannia vitchyznianoho vydobutku ta dyversyfikatsii postachannia nafty i hazu. Ivano-Frankivsk, 224–228.
  13. Wavistrong Installation Guide for GRE Pipe Systems. (2013). Available at: http://www.futurepipe.com/wp-content/uploads/2018/02/Wavistrong-Installation-Guide.pdf
  14. McNamara, J. F., Connolly, A., Steen, J. (2000). High Pressure Composite Pipeline and Joints for Gas Distribution Network. Proceedings of the 3rd International Pipeline Technology Conference. Brugge, 681–694.
  15. Practice for Obtaining Hydrostatic or Pressure Design Basis for Fiberglass (Glass-Fiber-Reinforced Thermosetting-Resin) Pipe and Fittings. ASTM International. doi: http://doi.org/10.1520/d2992-06
  16. DNAOP 0.00-1.07-94. Pravyla budovy i bezpechnoi ekspluatatsii posudyn, shcho pratsiuiut pid tyskom (1994). Zatverdzheni nakazom Derzhnahliadokhoronpratsi Ukrainy No. 104. 18.10.1994. URL: https://dnaop.com/html/88/doc-%D0%9D%D0%9F%D0%90%D0%9E%D0%9F_0.00-1.07-94
  17. Pysarenko, H. V. (Ed.) (1979). Soprotyvlenye materyalov. Kyiv: Vyshcha shkola, 696.
  18. Savytskyi, M. M., Savytskyi, O. M., Suprunenko, V. O., Zaitsev, V. V. (2013). Determination of internal circuit keels parameters of flexible skirt of amphibious hovercraft vessel. NUS Journal. Electronic Editon, 1. Available at: http://evn.nuos.edu.ua/article/view/19553/17209

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-31

Як цитувати

Dzhus, A., & Yurych, A. (2018). Вдосконалення ємності для транспортування газу в стиснутому стані та критерію порівняльної оцінки. Technology Audit and Production Reserves, 2(1(46), 4–8. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2019.170074

Номер

Розділ

Технології машинобудування: Оригінальне дослідження