Вдосконалення ємності для транспортування газу в стиснутому стані та критерію порівняльної оцінки
DOI:
https://doi.org/10.15587/2312-8372.2019.170074Ключові слова:
транспортування стиснутого природного газу, ємності комбінованого типу, критерії досконалості конструкцій, маса ємності, об’єм газуАнотація
Об'єктом дослідження є конструктивні особливості ємностей для транспортування газу в стиснутому стані та критерії їх порівняльної оцінки. Одним з найбільш проблемних місць є відсутність єдиного підходу до неекономічної оцінки ефективності перевезення стиснутого газу в ємностях високого тиску. Особливої важливості питання набуває за умов транспортування газу морськими шляхами і, зокрема, видобутого на шельфі. Це зумовлено різноманітністю пропонованих виробниками варіантів конструкцій ємностей, що характеризуються різними робочими тисками та конструктивним виконанням. Для створення можливості оцінки масогабаритної досконалості ємностей високого тиску проведено аналіз конструкцій, придатних для формування вантажних систем морських транспортних засобів, та критеріїв їх порівняльної оцінки. Також запропоновано конструкцію багатопорожнинної ємності високого тиску підвищеної працездатності, що складається зі сталевих і склопластикових труб та спеціальних з’єднань зі вставними фіксуючими елементами. З огляду на те, що для обліку газу прийнято використовувати нормальні метри кубічні, для порівняльної оцінки їх досконалості запропоновано новий універсальний критерій. Він визначається відношенням маси ємності до приведеного до нормальних умов об’єму газу, що транспортується в ній. Критерій встановлює зв’язок між кількістю транспортованого газу та основним параметром ємностей з огляду на їх включення до складу вантажних систем транспортних засобів. За вказаним критерієм багатопорожнинні ємності є конкурентоздатними за умов їх виконання у вигляді довгомірної конструкції, обмеженої параметрами морського транспортного засобу. Завдяки універсальності запропонованого критерію забезпечується можливість його використання виробниками ємностей високого тиску при просуванні продукції в різних галузях промисловості. Для сприйняття нового критерію споживачами необхідним є проведення його порівняльного аналізу із використовуваними на сьогодні критеріями оцінки досконалості для ємностей різних типів і параметрів.
Посилання
- About. KGTM Kelley GasTransportModules. Available at: http://kelleygtm.com/about/
- Stephen, G., Cano, G. (2006). CNG marine transport – demonstration project development. Presented at the Offshore Technology Conference. Houston. doi: http://dx.doi.org/10.4043/17780-ms
- EnerSea Transport Inc. Available at: http://enersea.com
- Global Energy Ventures Ltd. Available at: https://gev.com
- TransCanada Pipeline Ltd. Available at: https://www.tcenergy.com/
- TITAN® Specifications. Hexagon. Available at: http://www.hexagonlincoln.com/mobile-pipeline/titan/titan-specifications#
- Paton, B. Ye., Kryzhanivskyi, Ye. I., Savytskyi, M. M., Shvydkyi, E. A., Zaitsev, V. V., Mandryk, O. M. (2012). Pat. No. 67664 UA. Method for transportation of compressed natural gas by a movable pipeline. MPK: F17C 5/00. No. u201114580; declareted: 08.12.2011; published: 27.02.2012, Bul. No. 4. Available at: http://uapatents.com/2-67664-sposib-transportuvannya-stisnutogo-prirodnogo-gazu-rukhomim-truboprovodom.html
- Petrov, V. A., Petrov, A. V., Petrov, A. V. (2002). Pat. No. 2178113 C2 RU. Rezervuar mnogopolostnii dlia transportirovki i khraneniia szhatykh gazov «PRETTI». MPK: F17C1/00. No. 98107129/12; declareted: 14.04.1998; published: 10.01.2002. Available at: https://findpatent.ru/patent/217/2178113.html
- Blynkov, A. N., Vlasov, A. A., Lytsys, A. V., Shurpiak, V. K. (2007). CNG – novaia tekhnolohyia morskoi transportyrovky haza: sostoianye, perspektyvy, problemy. Rossiiskii morskoi registr sudohodstva, 30, 127–162.
- Trudgeon, M. (2005). An Overview of NGV Cylinder Safety Standards, production and in-Service Requirements. Available at: https://apvgn.pt/wp-content/uploads/overview_of_ngv_cylinder_safety_standards.pdf
- Komkov, M. A., Tarasov, V. A., Zarubyna, O. V. (2012). Analyz konstruktyvno-massovoho sovershenstva obolochek sosudov davlenyia. Mashynostroenye, 3, 11–18.
- Dzhus, A. P. (2016). Zasoby dlia transportuvannia stysnutoho pryrodnoho hazu ta kryterii otsinky yikh doskonalosti. Mashyny, obladnannia i materialy dlia naroshchuvannia vitchyznianoho vydobutku ta dyversyfikatsii postachannia nafty i hazu. Ivano-Frankivsk, 224–228.
- Wavistrong Installation Guide for GRE Pipe Systems. (2013). Available at: http://www.futurepipe.com/wp-content/uploads/2018/02/Wavistrong-Installation-Guide.pdf
- McNamara, J. F., Connolly, A., Steen, J. (2000). High Pressure Composite Pipeline and Joints for Gas Distribution Network. Proceedings of the 3rd International Pipeline Technology Conference. Brugge, 681–694.
- Practice for Obtaining Hydrostatic or Pressure Design Basis for Fiberglass (Glass-Fiber-Reinforced Thermosetting-Resin) Pipe and Fittings. ASTM International. doi: http://doi.org/10.1520/d2992-06
- DNAOP 0.00-1.07-94. Pravyla budovy i bezpechnoi ekspluatatsii posudyn, shcho pratsiuiut pid tyskom (1994). Zatverdzheni nakazom Derzhnahliadokhoronpratsi Ukrainy No. 104. 18.10.1994. URL: https://dnaop.com/html/88/doc-%D0%9D%D0%9F%D0%90%D0%9E%D0%9F_0.00-1.07-94
- Pysarenko, H. V. (Ed.) (1979). Soprotyvlenye materyalov. Kyiv: Vyshcha shkola, 696.
- Savytskyi, M. M., Savytskyi, O. M., Suprunenko, V. O., Zaitsev, V. V. (2013). Determination of internal circuit keels parameters of flexible skirt of amphibious hovercraft vessel. NUS Journal. Electronic Editon, 1. Available at: http://evn.nuos.edu.ua/article/view/19553/17209
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Andriy Dzhus, Andriy Yurych
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.