Вдосконалення фіскальної ефективності непрямих податків в Україні
DOI:
https://doi.org/10.15587/2312-8372.2019.171683Ключові слова:
ефективне поповнення бюджету, непрямі податки, доходи бюджету, податок на додану вартість, податкова системаАнотація
Об'єктом дослідження є система непрямого оподаткування, зокрема механізми адміністрування непрямих податків. Одним з найбільш проблемних місць є недостатня ефективність таких податків, що впливає на обсяги надходжень до Зведеного бюджету України.
В ході дослідження використовувалися статистико-економічні методи для оцінки фіскального значення непрямих податків на споживання у структурі доходів бюджету. Аналітичний метод застосовувався при розгляді стану непрямих податків за звітний період (2014–2018 рр.), що дало повне уявлення про обсяг надходжень до бюджету. Виявлено та обґрунтовано основні недоліки системи оподаткування непрямих податків, найвагомішими з яких є: зниження фіскальної достатності податку на додану вартість (ПДВ) та недосконалість системи адміністрування непрямих податків. На основі методу порівняння досвіду різних країн сформовано основні шляхи удосконалення адміністрування податків в Україні.
В результаті дослідження встановлено, що основним з позиції бюджетоутворення був ПДВ. Найвищого рівня його частка досягла у 2018 р. (75,1 %). Це пов'язано з тим, що починаючи з 2016 р. введено 7 % ставку на лікарські засоби. Другим за фіскальною ефективністю є акцизний податок, який мав тенденцію до зростання з 22,9 % у 2014 р. до 24,3 % у 2017 р. Третім непрямим податком є мито: його частка у 2014 р. становила 6,4 %, знизившись до 4,7 % у 2018 р.
Завдяки проведеному дослідженню встановлено, що рівень виконання надходжень непрямих податків в Україні не відповідав плановим показникам. Це свідчить про необхідність вдосконалення функціонування податкової системи. Даний результат можна досягти за рахунок скорочення переліку пільгових операцій ПДВ та удосконалення митного законодавства України відповідно до міжнародних стандартів. Використання зарубіжного досвіду у регулюванні українського непрямого оподаткування сприятиме стабілізації економічного зростання та поступовій інтеграції держави в європейську спільноту.
Посилання
- EY. Indirect Tax in 2016. A review of global indirect tax developments and issues (2016). Available at: http://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/ey-indirect-tax-developments-in-2016/%24FILE/ey-indirect-tax-developments-in-2016.pdf
- How Immigrants Contribute to Developing Countries’ Economies (2018). Paris: OECD Publishing. doi: http://doi.org/10.1787/9789264288737-en
- Vasylchuk, V. V. (2018). Vtraty biudzhetu Ukrainy vnaslidok zlovzhyvan iz PDV. Vcheni zapysky Tavriiskoho natsionalnoho universytetu imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Ekonomika i upravlinnia, 29 (1 (68)), 83–90.
- Supporting the Development of More Effective Tax Systems: A Report to the G-20 Development Working Group by the IMF (2011). OECD, UN and World Bank. Available at: https://www.oecd.org/ctp/48993634.pdf
- Jensen, S., Schjelderup, G. (2011). Indirect taxation and tax incidence under nonlinear pricing. International Tax and Public Finance, 18 (5), 519–532. doi: http://doi.org/10.1007/s10797-011-9167-y
- Global Beps Report 2018: Impact of Beps Across Taxand Jurisdictions. Available at: http://www.taxand.com/wp-content/uploads/2018/04/Global-BEPS-Report-2018.pdf
- Kmit, V. M., Voloshchuk, O. H. (2017). Napriamy udoskonalennia systemy nepriamoho opodatkuvannia v Ukraini. Ekonomika ta suspilstvo, 13, 1124–1128.
- Sotnichenko, O. A. (2013). Mytne rehuliuvannia tovarooborotu u konteksti mizhnarodnoi intehratsii. Zbirnyk Naukovykh prats Natsionalnoho universytetu derzhavnoi podatkovoi sluzhby Ukrainy, 2, 165–176.
- Taxation trends in the European Union. Data of the EU Member States, Iceland and Norway (2013). Eurostat Statistical books, 313.
- Wang, H. (2018). Optimal Indirect Taxes and Subsidies under Imperfect Competition. Journal of Institutional and Theoretical Economics, 174 (2), 334–350. doi: http://doi.org/10.1628/093245617x14993199883414
- Richnyi zvit pro vykonannia derzhavnoho biudzhetu za 2014 rik. Ofitsiinyi sait Derzhavnoi kaznacheiskoi sluzhby Ukrainy. Available at: https://www.treasury.gov.ua/ua/file-storage/richniy-zvit-pro-vikonannya-derzhavnogo-byudzhetu-na-01012015-roku
- Richnyi zvit pro vykonannia derzhavnoho biudzhetu za 2015 rik. Ofitsiinyi sait Derzhavnoi kaznacheiskoi sluzhby Ukrainy. Available at: https://www.treasury.gov.ua/ua/file-storage/richniy-zvit-pro-vikonannya-derzhavnogo-byudzhetu-ukraini-za-2015-rik
- Richnyi zvit pro vykonannia derzhavnoho biudzhetu za 2016 rik. Ofitsiinyi sait Derzhavnoi kaznacheiskoi sluzhby Ukrainy. Available at: https://www.treasury.gov.ua/ua/file-storage/richniy-zvit-pro-vikonannya-derzhavnogo-byudzhetu-ukraini-za-2016-rik
- Richnyi zvit pro vykonannia derzhavnoho biudzhetu za 2017 rik. Ofitsiinyi sait Derzhavnoi kaznacheiskoi sluzhby Ukrainy. Available at: https://www.treasury.gov.ua/ua/file-storage/richniy-zvit-pro-vikonannya-derzhavnogo-byudzhetu-ukraini-za-2017-rik
- Richnyi zvit pro vykonannia derzhavnoho biudzhetu za 2018 rik. Ofitsiinyi sait Derzhavnoi kaznacheiskoi sluzhby Ukrainy. Available at: https://www.treasury.gov.ua/ua/file-storage/richnij-zvit-pro-vikonannya-derzhavnogo-byudzhetu-ukrayini-za-2018-rik
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Olena Sotnichenko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.