Обґрунтування вибору конкурентної стратегії для підприємств агропромислового комплексу

Автор(и)

  • Irina Bogiday Харківський національний університет будівництва та архітектури, вул. Сумська, 40, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0003-2227-219X

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2019.181162

Ключові слова:

конкурентна стратегія, специфіка галузі, функціонування національного ринку, підприємства агропромислового комплексу

Анотація

Об’єктом дослідження є процес формування конкурентної стратегії підприємств агропромислового комплексу, на прикладі групи компаній «Агротрейд» (м. Харків, Україна). Одним з найбільш проблемних місць стратегічного управління компанії є постійний аналіз конкурентного оточення. Процес формування конкурентної стратегії пов'язаний з систематичним моніторингом змін в зовнішньому та внутрішньому середовищах.

В ході дослідження використовувалися методи аналізу, синтезу, групування, узагальнення, абстрактно-логічні, економіко-математичні та графічний метод. Процес визначення конкурентної стратегії для підприємств агропромислового комплексу повинен враховувати специфіку галузі та особливості функціонування національного ринку. Він передбачає визначення власної конкурентної позиції та пріоритетних напрямів розвитку, на засадах бенчмаркінгу, а ґрунтуючись на ключових показниках матриці стратегій, за допомогою кореляційно-регресивного аналізу, – значущих показників консолідованої фінансової звітності підприємства. Обґрунтування вибору показників доцільно проводити за допомогою регресії, що дозволяє визначити якісь моделі та повноту пояснювальних факторів. Визначення стратегічних показників діяльності підприємства дозволяє адаптувати та оптимізувати діяльність компанії, акумулювати необхідні ресурси задля досягнення визначеної мети.

На основі результатів аналізу конкурентного середовища та визначення у ньому місця групи компаній «Агротрейд», визначено два пріоритетні вектори розвитку, що відповідають матриці І. Ансоффа «товар-ринок». Методи економіко-математичного аналізу дозволили обґрунтувати доцільність впровадження конкурентної стратегії інноваційного розвитку продукції. Визначена стратегія дозволить, за умови збільшення чистого прибутку щонайменше на 22,1 %, суттєво покращити власне конкурентне положення та перейти до іншого, більш привабливого кластеру, що характеризується високими показниками ефективності діяльності та ґрунтується на засадах інноваційного та технологічного розвитку.

Формування ефективної конкурентної стратегії є необхідною складовою успішної діяльності підприємства та запорукою встановлення високого рівня конкурентоспроможності галузі, що відкриває нові перспективи на міжнародному ринку.

Біографія автора

Irina Bogiday, Харківський національний університет будівництва та архітектури, вул. Сумська, 40, м. Харків, Україна, 61002

Асистент

Кафедра економіки

Посилання

  1. Derzhavna Sluzhba Statystyky Ukrainy. Available at: https://ukrstat.org/uk
  2. Verbіvska, L. V., Suduk, I. V. (2017). Forming the competitive strategy of an enterprise and its basic principles. Young Scientist, 10 (50), 827–833.
  3. Porter, M. E. (1980). Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New York: The Free Press, 397.
  4. Ansoff, I. (1957). Strategies for Diversification. Harvard Business Review, 113–124.
  5. Raudeliūnienė, J., Elskytė, V. (2008). Change management: formation of competitive strategic decisions. Information and communication technologies in business, 710–716.
  6. Cotterill, R. W. (1994). Competitive Strategy Analysis for Agricultural Marketing Cooperatives. Boulder, 252.
  7. Stark, C. E., Moss, L. E., Hahn, D. E. (2002). Farm Business Goals and Competitive Advantage. Proceedings of the American Agricultural Economics Association Annual Meeting. Long Beach. Available at: https://ideas.repec.org/p/ags/aaea02/19618.html
  8. Pölling, B. (2016). Comparison of Farm Structures, Success Factors, Obstacles, Clients’ Expectations and Policy Wishes of Urban Farming’s Main Business Models in North Rhine-Westphalia, Germany. Sustainability, 8 (5), 446. doi: http://doi.org/10.3390/su8050446
  9. Brester, G. W., Penn, J. B. (1999). Strategic Business Management Principles for the Agricultural Production Sector in a Changing Global Food System. Policy Issues, 11. Available at: https://ideas.repec.org/p/ags/motpip/29161.html
  10. Lutsiv, O. R. (2011). Konkurentna stratehiia pidpryiemstva v umovakh nevyznachenosti. Kyiv, 23.
  11. Prokopets, L. (2015). Theoretical aspects of the formation of the agricultural enterprises’ competitive strategies. Ecoforum, 4 (2 (7)), 193–196.
  12. Iatsiv, I. B. (2013). Konkurentospromozhnist silskohospodarskykh pidpryiemstv. Lviv: Ukrainskyi bestseler, 427.
  13. Smachilo, V., Bogiday, I. (2019). The classification system of enterprises of the agrarian and industrial complex. Modern Economics, 13, 213–218. doi: http://doi.org/10.31521/modecon.v13(2019)-33
  14. Bozhydai, I. (2019). Klasteryzatsiia ahropromyslovykh pidpryiemstv Ukrainy yak osnova efektyvnoho stratehichnoho upravlinnia. Agricultural and Resource Economics: International Scientific E-Journal, 5 (2), 86–98.
  15. Dubodielova, A. V., Yurynets, O. V. (2013). Osoblyvosti ta tekhnolohiia vnutrishnoho benchmarkinhu na pidpryiemstvi. Marketynh i menedzhment innovatsii, 2, 64–73.
  16. Agrotrade Group. Available at: http://www.agrotrade.ua/ua/news/
  17. Kazakova, N. A (2015). Sovremennyi stratehycheskyi analyz. Moscow: Izdatelstvo Iurait, 500.
  18. Klivets, N. H. (2007). Stratehiia pidpryiemstva. Kyiv: Akademvydav, 320.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-07-25

Як цитувати

Bogiday, I. (2019). Обґрунтування вибору конкурентної стратегії для підприємств агропромислового комплексу. Technology Audit and Production Reserves, 5(4(49), 12–17. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2019.181162

Номер

Розділ

Економіка та управління підприємством: Оригінальне дослідження