Дослідження впливу дорожніх заторів на рівень втоми водія-сангвініка

Автор(и)

  • Nizami Gyulyev Харківський національний університет міського господарства ім. О. М. Бекетова, вул. Маршала Бажанова, 17, м. Харків, Україна, 61002, Україна
  • Oleksii Prasolenko Харківський національний університет міського господарства ім. О. М. Бекетова, вул. Маршала Бажанова, 17, м. Харків, Україна, 61002, Україна
  • Eugene Litomin Харківський національний університет міського господарства ім. О. М. Бекетова, вул. Маршала Бажанова, 17, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0003-1000-0832
  • Daria Zinchenko Харківський національний університет міського господарства ім. О. М. Бекетова, вул. Маршала Бажанова, 17, м. Харків, Україна, 61002, Україна

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2019.191275

Ключові слова:

дорожній затор, рівень втоми, темперамент, водій-сангвінік, безпека дорожнього руху.

Анотація

Об’єктом дослідження є процес трудової діяльності водія на міських дорогах в транспортній системі міста під час перевезення вантажів і пасажирів. Досліджено вплив дорожніх заторів на функціональний стан водія-сангвініка, що є одним з найпоширеніших типів темпераменту. Основна гіпотеза дослідження полягає в тому, що рівень втоми водія в дорожньому заторі, який впливає на час реакції водія і на безпеку дорожнього руху, залежить від стану водія і параметрів затору. Рівень втоми водія визначається, виходячи з концепції про серцево-судинну систему, як індикатора адаптаційно-пристосувальної діяльності організму шляхом вимірювання електрокардіограми. При цьому аналізується нерівномірність кардіоінтервалів, що є універсальною реакцією на будь-які види навантаження. Рівень втоми обчислюється в умовних одиницях за спеціальним алгоритмом, що враховує статистичні показники, показники гістограми та дані спектрального аналізу кардіоінтервалів. За допомогою нелінійної моделі зміни функціонального стану водія-сангвініка отримані закономірності зміни рівня його стомлення при різних умовах перебування в транспортному заторі. Виявлено, що найбільш значущим чинником, який впливає на кінцевий рівень втоми водія в заторі, є його початкове значення перед затором. Другим за важливістю параметром, що впливає на зміну рівня втоми водія-сангвініка, є тривалість транспортного затору, яка впливає на вихідну функцію тільки спільно з початковим рівнем втоми. Вплив віку водія-сангвініка на рівень втоми в заторі проявилося в меншій мірі. Однак умови перебування в дорожньому заторі найбільш відчутно впливають на водіїв більш старшого віку (шістдесят і більше років) в порівнянні з молодими водіями двадцяти років. Аналіз результатів досліджень показав, що затори тривалістю понад дванадцять хвилин призводять до значного зростання рівня втоми водія-сангвініка. Це може привести до підвищення ймовірності скоєння дорожньо-транспортної пригоди. Тенденції змінювання рівня втоми водія-сангвініка в заторі, виявлені в ході дослідження, дозволяють прогнозувати поведінку водія після виходу з дорожнього затору і оцінити можливі схеми розвитку дорожньо-транспортної ситуації, які безпосередньо впливають на безпеку дорожнього руху.

Біографії авторів

Nizami Gyulyev, Харківський національний університет міського господарства ім. О. М. Бекетова, вул. Маршала Бажанова, 17, м. Харків, Україна, 61002

Доктор технічних наук, доцент

Кафедра транспортних систем і логістики

Oleksii Prasolenko, Харківський національний університет міського господарства ім. О. М. Бекетова, вул. Маршала Бажанова, 17, м. Харків, Україна, 61002

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра транспортних систем і логістики

Eugene Litomin, Харківський національний університет міського господарства ім. О. М. Бекетова, вул. Маршала Бажанова, 17, м. Харків, Україна, 61002

Асистент

Кафедра транспортних систем і логістики

Daria Zinchenko, Харківський національний університет міського господарства ім. О. М. Бекетова, вул. Маршала Бажанова, 17, м. Харків, Україна, 61002

Кафедра транспортних систем і логістики

Посилання

  1. Lobanov, E. M. (1980). Proektirovanie dorog i organizaciia dvizheniia s uchetom psikhofiziologii voditelia. Moscow: Transport, 311.
  2. Hiuliev, N. U. (2016). Liudskyi faktor i dorozhni zatory. Kharkiv: KhNUMH im. O. M. Beketova, 235.
  3. Kundelekov, A. G. (2012). Vliianie transportnykh zatorov na psikhovegetativnii status voditelei obschestvennogo transporta s uchetom vozrasta i stazha raboty. Fundamentalnye issledovaniia, 12 (1), 82–85.
  4. Zhang, L., Jia, Y., Niu, Z., Liao, C. (2014). Widespread Traffic Congestion Prediction for Urban Road Network Based on Synergetic Theory. Journal of Systems Science and Information, 2 (4), 366–371. doi: http://doi.org/10.1515/jssi-2014-0366
  5. Yang, S. (2013). On feature selection for traffic congestion prediction. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 26, 160–169. doi: http://doi.org/10.1016/j.trc.2012.08.005
  6. Qi, W., Pei, Y., Song, M., Bie, Y. (2013). Pattern Analysis of Driver’s “Pressure-State-Response” in Traffic Congestion. Discrete Dynamics in Nature and Society, 6, 1–11. doi: http://doi.org/10.1155/2013/853845
  7. Son, S., Baek, Y. (2015). Design and Implementation of Real-Time Vehicular Camera for Driver Assistance and Traffic Congestion Estimation. Sensors, 15 (8), 20204–20231. doi: http://doi.org/10.3390/s150820204
  8. Drum, D. K. (2014). Counteracting traffic congestion using intelligent driver feedback. doi: http://doi.org/10.32469/10355/44263
  9. Lizbetin, J., Bartuska, L. (2017). The Influence of Human Factor on Congestion Formation on Urban Roads. Procedia Engineering, 187, 206–211. doi: http://doi.org/10.1016/j.proeng.2017.04.366
  10. Ito, T., Kaneyasu, R. (2017). Predicting traffic congestion using driver behavior. Procedia Computer Science, 112, 1288–1297. doi: http://doi.org/10.1016/j.procs.2017.08.090
  11. Baevskii, P. M. (1979). Prognozirovanie sostoianii na grani normy i patologii. Moscow: Medicina, 298.
  12. Giulev, N. U., Dolia, V. K. (2012). Nonlinear model of changes in functional state in driver sangvinnika traffic congestion. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (4 (57)), 17–19. Available at: http://journals.uran.ua/eejet/article/view/4008

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-11-21

Як цитувати

Gyulyev, N., Prasolenko, O., Litomin, E., & Zinchenko, D. (2019). Дослідження впливу дорожніх заторів на рівень втоми водія-сангвініка. Technology Audit and Production Reserves, 6(2(50), 31–35. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2019.191275

Номер

Розділ

Звіт про науково-дослідні роботи