Оцінка впливу часу перебування транспортних засобів у зупинному пункті міського пасажирського транспорту на рівень конфліктності взаємодії маршрутного потоку

Автор(и)

  • Volodymyr Vdovychenko Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0003-2746-8175

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2020.206382

Ключові слова:

міський пасажирський транспорт, зупинний пункт, час простою, кількість конфліктних ситуацій.

Анотація

Об’єктом дослідження виступає вплив часу перебування транспортних засобів у зупинному пункті на показники рівня конфліктності взаємодії маршрутного потоку. В якості керованого параметру, що визначає рівень резерву пропускної спроможності зупинного пункту та відтворює характеристичний вплив на конфліктність взаємодії, виділено час додаткового сервісного простою транспортних засобів. В ході дослідження використовувалося імітаційне моделювання та статистична обробка отриманих результатів, що дозволило встановити типові види закономірностей для зупинних пунктів з різною інтенсивністю вхідного маршрутного потоку. Встановлено, що для зупинних пунктів з низькою та середньою інтенсивністю (до 40 авт/год) резерв пропускної спроможності має зворотню лінійну залежність від часу сервісного простою, а для пунктів з високою інтенсивністю (понад 40 авт/год) – експоненціальну. Зміна резерву пропускної спроможності за рахунок встановлення раціональної тривалості сервісного простою дозволяє впливати на кількість конфліктних ситуацій та тривалість знаходження у черзі. Це дає можливість визначити її допустимі значення для відповідного рівня інтенсивності маршрутного потоку. На основі проведених експериментальних досліджень встановлено, що додатковий сервісний простій для зупинного пункту з інтенсивністю до 40 авт/год є допустимим тривалістю до 40 с. При впровадженні понад 125 с у 71,2 % вхідного потоку буде спостерігатися конфліктні ситуації. З позиції мінімізації конфліктності взаємодії для зупинних пунктів з вхідною інтенсивністю маршрутного потоку понад 40 авт/год впровадження додаткового сервісного простою є зовсім не можливим. Встановленні залежності є методологічною основою для формування елементів системи підтримки прийняття управлінських рішень на основі аналізу впливу часу простою транспортних засобів на конфліктність взаємодії маршрутного потоку. Вони вносять певну впорядкованість у процеси планування роботи об’єктів пасажирської інфраструктури, дозволяють систематизувати їхні сервісно-ресурсні параметри та сприяють підвищенню безпеки транспортного обслуговування пасажирів.

Біографія автора

Volodymyr Vdovychenko, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002

Доктор технічних наук, доцент, професор

Кафедра транспортних технологій

Посилання

  1. Rodrigue, J.-P. (1999). Globalization and the synchronization of transport terminals. Journal of Transport Geography, 7 (4), 255–261. doi: http://doi.org/10.1016/s0966-6923(99)00018-6
  2. Vdovychenko, V. (2017). Influence of reserve of carrying capacity of stopping points on the time idle parameters of passenger transport vehicles. Technology Audit and Production Reserves, 1 (2 (39)), 69–75. doi: http://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.123604
  3. Lipenkov, A. V., Kuzmin, N. A. (2015). Issledovanie poter vremeni ot vzaimnykh pomekh mezhdu avtobusami na ostanovochnykh punktakh. Mir transporta i tekhnologicheskikh mashin, 3, 84–95.
  4. Vdovychenko, V., Nagornyy, Y. (2016). Formation of methodological levels of assessing city public passenger transport efficiency. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (3 (81)), 44–51. doi: http://doi.org/10.15587/1729-4061.2016.71687
  5. Lipenkov, A. V., Kuzmin, N. A. (2015). Opredelenie dopustimogo urovnia intensivnosti dvizheniia gorodskikh avtobusov pri izvestnoi propusknoi sposobnosti ostanovochnogo punkta. Intellekt. Innovacii. Investicii, 3, 97–102.
  6. Ingvardson, J. B., Nielsen, O. A., Raveau, S., Nielsen, B. F. (2018). Passenger arrival and waiting time distributions dependent on train service frequency and station characteristics: A smart card data analysis. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 90, 292–306. doi: http://doi.org/10.1016/j.trc.2018.03.006
  7. Azarenkova, Z. V. (2011). Planirovochnaia organizaciia transportno-peresadochnykh uzlov. Academia. Arkhitektura i stroitelstvo, 1, 76–80.
  8. Zedgenizov, A. V. (2008). Povyshenie effektivnosti funkcionirovaniia ostanovochnykh punktov gorodskogo passazhirskogo transporta. Vestnik IrGTU, 3 (35), 121–123.
  9. Wei, Z. H., Cai-Liang, J. (2005). Theoretical analysis of the interchange passengers in urban transport terminals. Journal of Transportation Systems Engineering and Information Technology, 10, 23–30.
  10. Vdovychenko, V. O. (2017). Rozpodil marshrutiv mizh zupynochnymy punktamy transportno-peresadochnoho terminalu miskoho hromadskoho pasazhyrskoho transportu. Komunalne hospodarstvo mist, 139, 33–38.
  11. DBN V. 2.3-5: 2018 Vulytsi ta dorohy naselenykh punktiv (2018). Kyiv, 61. Available at: http://kbu.org.ua/assets/app/documents/75(1).1.pdf
  12. Gorbachev, P. F., Makarichev, O. V., Chizhik, V. M. (2013). Ocenka vremeni ozhidaniia pri razlichnykh sposobakh organizacii dvizheniia transportnykh sredstv na marshrute. Avtomobilnii transport, 33, 82–86.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-30

Як цитувати

Vdovychenko, V. (2020). Оцінка впливу часу перебування транспортних засобів у зупинному пункті міського пасажирського транспорту на рівень конфліктності взаємодії маршрутного потоку. Technology Audit and Production Reserves, 3(2(53), 47–51. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2020.206382

Номер

Розділ

Звіт про науково-дослідні роботи