Аналіз деяких моделей формування підприємництва

Автор(и)

  • Vitalii Ivanchenko Державне підприємство «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М. П. Шульгiна», пр. Перемоги, 57, м. Київ, Україна, 03113, Україна https://orcid.org/0000-0003-4014-0780

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2020.208941

Ключові слова:

теорія підприємництва, формування підприємництва, суцільне глобальне явище, вид діяльності, закон сили, преференції.

Анотація

Об'єктом дослідження є процес формування підприємництва. В роботі розглядалися деякі теоретичні засади цього процесу, функціонування самого підприємництва як системного глобального явища та як виду діяльності. Методологія дослідження спирається на теоретичний та методологічний аналіз наукової літератури, порівнянні різних теорій підприємництва та спостереженні за діяльністю різних підприємців. Також були застосовані опис, аналіз і моделювання, та комбінаторно-логічний підхід до побудови формальних моделей функціонування підприємництва як системного глобального явища та як окремого виду діяльності. Результати даного дослідження показують, що підприємництво є системним глобальним явищем, яке характеризується поєднанням продуктивних сил і виробничих відносин, ціллю якого є досягнення конкретної мети, та у свою чергу, підприємництво це також вид діяльності. У своїй діяльності підприємництво залежить від впливу факторів та преференцій, які є в наявності у нього. Різні фактори, в своїй конкретній ситуації, створюють межі, за які розвиток підприємництва вийти не повинен, але при цьому преференції створюють окремі переваги, пільги чи інші вигоди, які виникають у порівнянні із іншими факторами. Якщо в процесі підприємницької діяльності всі фактори та преференції мають однакову сили, то підприємство розвивається гармонійно. Але, якщо один із факторів набирає більшої сили, а інші її втрачають – виникає монополія, що призводить до негармонійного розвитку підприємництва в сторону політичного, інституційного, соціального чи економічного спрямування. В конкуренції факторів та преференцій постійно спрацьовує закон сили, за яким найбільший вплив завжди має один із факторів чи преференцій, при цьому зменшуючи вплив інших. Практична значимість досліджень полягає в тому, що результати досліджень можуть бути використані в якості довідкового матеріалу для дослідників підприємництва чи самих підприємців для оцінки власної ситуації та перспектив.

Біографія автора

Vitalii Ivanchenko, Державне підприємство «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М. П. Шульгiна», пр. Перемоги, 57, м. Київ, Україна, 03113

Кандидат економічних наук, доцент

Посилання

  1. Cassis, Y., Minoglou, I. (2005). Entrepreneurship in theory and history: State of the art and new perspectives. Entrepreneurship in theory and history. London: Palgrave Macmillan, 3–21. doi: http://doi.org/10.1057/9780230522633_1
  2. Knight, F. H. (2014). Risk, Uncertainty and Profit. Martino Fine Books, 394.
  3. Laplume, A., Yeganegi, S. (2009). Entrepreneurship Theories. Spring. Available at: https://www.entrepreneurshiptheories.com/about/
  4. Davidsson, P.; Katz, J., Shepherd, S. (Eds.) (2003). The Domain of Entrepreneurship Research: Some suggestions. Advances in Entrepreneurship, Firm Emergence and Growth, 6, 315–372. doi: http://doi.org/10.1016/s1074-7540(03)06010-0
  5. Mcconnell, C. R., Brue, S. L., Flynn, S. M. (2009). Economics: Principles, problems, and policies. Boston: McGraw-Hill/Irwin, 917.
  6. Fedorenko, V. H., Nikolenko, Yu. V., Didenko, O. M., Denysenko, M. P., Ruzhenskyi, M. M. (2007). Osnovy ekonomichnoi teorii. Kyiv: Alerta, 519.
  7. Halchynskyi, A. S., Yeshchenko, P. S., Palkin, Yu. I. (1995). Osnovy ekonomichnoi teorii. Kyiv: Vyshcha shkola, 471.
  8. Kirzner, I. M. (1999). Creativity and/or alertness: A reconsideration of the Schumpeterian entrepreneur. The review of Austrian economics, 11 (1-2), 5–17. doi: http://doi.org/10.1023/a:1007719905868
  9. Schumpeter, J. (1942). Capitalism, Socialism and Democracy. New York: Harper and Roe Publishers, 82.
  10. Baumol, W. J. (1968). Entrepreneurship in economic theory. The American economic review, 58 (2), 64–71.
  11. Baumol, W. J. (1996). Entrepreneurship: Productive, unproductive, and destructive. Journal of Business Venturing, 11 (1), 3–22. doi: http://doi.org/10.1016/0883-9026(94)00014-x
  12. Mayer, C., Baumol, W. J. (1996). Entrepreneurship, Management, and the Structure of Payoffs. The Economic Journal, 106 (434), 219. doi: http://doi.org/10.2307/2234945

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-08-31

Як цитувати

Ivanchenko, V. (2020). Аналіз деяких моделей формування підприємництва. Technology Audit and Production Reserves, 4(4(54), 30–33. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2020.208941

Номер

Розділ

Звіт про науково-дослідні роботи