Моделювання процесу оцінки ефективності та розвитку виробничої діяльності пасажирського флоту в різних умовах експлуатації

Автор(и)

  • Svitlana Borovyk Одеський національний морський університет, вул. Мечникова, 34, Одеса, Україна, 65029, Україна https://orcid.org/0000-0003-4168-8537

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2020.213225

Ключові слова:

пасажирський флот, морська пасажирська лінія, ефективність функціонування, імітаційна модель, технічна експлуатація.

Анотація

Об’єктом дослідження виступає ефективність виробничої діяльності пасажирського флоту. Оцінка виробничої потужності пасажирського флоту є одним із найважливіших етапів для моделювання варіантів його функціонування та розвитку, процес якого на даний час вивчений недостатньо.

На функціонування пасажирського флоту впливають такі фактори, як величина пасажиропотоків, технічний стан суден, рівень організації технічної та комерційної експлуатації флоту. А також методи формування тарифів на перевезення та вартості круїзів, навігаційні умови, сезонність, економічна та політична ситуація в регіоні експлуатації флоту. В якості основних показників ефективності функціонування пасажирського флоту запропоновано використовувати показник фінансового результату та провізної здатності флоту. За допомогою метода імітаційного моделювання охарактеризовано процес оцінки ефективності функціонування пасажирського флоту в різних умовах експлуатації.

Визначено, що за умови повного освоєння пасажиропотоків на розглянутих маршрутах (лінійних і круїзних) і наявності резерву провізної здатності флоту, судновласнику доцільно освоювати нові маршрути. В результаті рішення економіко-математичної моделі оптимального розподілу суден по вже існуючим і новим маршрутам стає можливим прийняття рішення про залучення флоту на орендних умовах для збільшення його провізної здатності. Для оцінки ефективності функціонування власного та орендованого флоту, доцільно використовувати економіко-математичну модель оптимального розподілу сукупностей флоту – власного, орендованого та конкурентів. В результаті рішення задачі можна зробити висновок про ефективності функціонування власного та орендованого флоту в порівняні із флотом конкурентів і необхідності проведення модернізації.

Запропонована імітаційна модель враховує виконання завдань, які стоять перед судновласником. З одного боку, це збільшення прибутку судновласника, з іншого, повне задоволення потреб пасажирів і туристів в послугах водного транспорту, за рахунок ефективного використання провізної здатності флоту в різних умовах експлуатації. Це також дозволяє судновласнику приймати рішення щодо подальшого розвитку його виробничої діяльності.

Біографія автора

Svitlana Borovyk, Одеський національний морський університет, вул. Мечникова, 34, Одеса, Україна, 65029

Старший викладач

Кафедра експлуатації флоту і технології морських перевезень

Посилання

  1. Svistunova, V. A., Reznik, L. G., Petrov, A. I. (2010). Povyshenie effektivnosti perevozochnogo protsessa, osuschestvliaemogo gorodskim passazhirskim obschestvennym transportom v surovykh pogodnykh usloviiakh. Vestnik Irkutskogo gosudarstvennogo tekhnicheskogo universiteta, 6 (46), 165–168.
  2. Golubtsov, A. N., Ziuzin, V. L., Suleimanov, I. G. (2012). Povyshenie effektivnosti raboty passazhirskikh transportnykh predpriiatii regiona. Vestnik gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota im. admirala S. O. Makarova, 4 (16).
  3. Belov, O. A. (2019). Analytical overview of sea transport efficient operation. Tekhnicheskaia ekspluatatsiia vodnogo transporta: problemy i puti razvitiia, 1-1, 5–9. doi: http://doi.org/10.24411/9999-038A-2019-00001
  4. Moskalenko, M. A., Subbotin, Z. M., Zakharina, L. V. (2014). Otsenka effektivnosti modernizatsii korpusa morskikh sudov maloi tonnazhnoi gruppy. Vestnik gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota im. admirala S. O. Makarova, 6 (28), 88–94.
  5. Vyskupaitis, A. (2003). Efficiency estimation of transport companies’ activity. Transport, 18 (2), 61–65. doi: https://doi.org/10.3846/16483840.2003.10414067
  6. Naletina D., Ačkar I., Vuletić A., Petljak K., Štulec I. (2018). Development opportunities of liner maritime passenger traffic in the Republic of Croatia. Economic and Social Changes: Facts, Trends, Forecast, 11 (5), 182–197. doi: http://doi.org/10.15838/esc.2018.5.59.12
  7. Maskeliunaite, L., Siviliavichius, G. (2009). Otsenka passazhirami zheleznodorozhnogo transporta kriteriev kachestva ikh perevozok. Vestnik Ulianovskogo gosudarstvennogo tekhnicheskogo universiteta, 2 (46), 67–71.
  8. Ľupták, V., Droździel, P., Stopka, O., Stopková, M., Rybicka, I. (2019). Approach Methodology for Comprehensive Assessing the Public Passenger Transport Timetable Performances at a Regional Scale. Sustainability, 1 1(13), 3532. doi: http://doi.org/10.3390/su11133532
  9. Zagorskii, I. O., Volodkin, P. P. (2009). Metodika upravleniia kachestvom passazhirskikh avtomobilnykh perevozok na rynke avtotransportnykh uslug. Vlast i upravlenie na Vostoke Rossii, 3, 27–33.
  10. Leurent, F. (2011). Transport capacity constraints on the mass transit system: a systemic analysis. European Transport Research Review, 3 (1), 11–21. doi: http://doi.org/10.1007/s12544-011-0046-5
  11. Matviienko, M. V., Navrozova, Yu. O., Shcherbina, V. V. (2009). Osnovy ekonomiky morskoho transportu. Odessa: ONMU, 560.
  12. Savin, N. I. (1962). Planirovanie morskikh passazhirskikh perevozok. Moscow: Morskoi transport, 203.
  13. Bakaev, V. G. (1965). Ekspluatatsiia morskogo flota. Moscow: Transport, 560.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-10-31

Як цитувати

Borovyk, S. (2020). Моделювання процесу оцінки ефективності та розвитку виробничої діяльності пасажирського флоту в різних умовах експлуатації. Technology Audit and Production Reserves, 5(2(55), 18–22. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2020.213225

Номер

Розділ

Системи та процеси керування: Оригінальне дослідження