Розробка методів оптимізації параметрів довгострокових контрактів на експлуатаційне утримання автомобільних доріг

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2021.225532

Ключові слова:

методи оптимізації, параметри довгострокового контракту, експлуатаційне утримання, фінансування дорожніх робіт

Анотація

Об’єктом дослідження є процеси управління вартістю, тривалістю та якістю в довгострокових контрактах з експлуатаційного утримання автомобільних доріг. Представлена робота ґрунтується на використанні теорії управління проєктами. Головною гіпотезою дослідження є застосування методів оптимізації параметрів довгострокових контрактів з експлуатаційного утримання автомобільних доріг. Розглянуті особливості, переваги та проблемні питання щодо використання довгострокових контрактів, заснованих на показниках якості, у дорожньому господарстві. Проаналізовано світовий досвід впровадження довгострокового утримання автомобільних доріг. Визначено основні підходи до оптимізації параметрів та розроблено математичну модель управління процесами вартості, тривалості та якості в довгострокових контрактах. На основі моделі розроблено два методи математичного вирішення задачі оптимізації запропонованих параметрів. Виконано математичний експеримент на основі прикладу проєкту довгострокового утримання автомобільних доріг за кінцевими показниками якості, результати якого показали, що адаптивна здатність проєктів за другим методом менш гнучка в порівнянні з першим. Проте за другим методом було досягнуто кращих показників щодо мінімізації часових параметрів з середнім квадратичним відхиленням у 5 %. Оптимізація параметрів довгострокових контрактів на експлуатаційне утримання автомобільних доріг має мультиплікативний ефект, який виражається у зменшенні адміністративних витрат замовника, зменшенні відповідальності дорожніх служб. А також створенні передумов до стабільного фінансування дорожніх робіт, задоволеності користувачів доріг, створенні міцних партнерських відносин між замовником та підрядником. Результати розрахунків мають практичну цінність та можуть слугувати інструментом прийняття обґрунтованих управлінських рішень щодо визначення основних параметрів довгострокових контрактів на експлуатаційне утримання автомобільних доріг, заснованих на якості.

Біографії авторів

Анна Миколаївна Харченко, Національний транспортний університет

Кандидат технічних наук, доцентка

Кафедра транспортного будівництва та управління майном

Олег Ігорович Завійський, ТОВ «Ежіс Україна»

Кандидат економічних наук

Віталій Миколайович Цибульський, Національний транспортний університет

Старший преподаватель

Кафедра сопротивления материалов и машиноведения

Сергій Миколайович Заворотний, Національний транспортний університет

Аспірант

Кафедра транспортного будівництва та управління майном

Посилання

  1. Hancher, D. E. (1999). Contracting Methods for Highway Construction. Transportation Research Board. TR News, 205, 10–14.
  2. Mulmi, A. D. (2016). Assessment of Performance Based Road Maintenance Practices in Nepal. Open Journal of Civil Engineering, 6 (2), 225–241. doi: http://doi.org/10.4236/ojce.2016.62021
  3. Radović, N., Mirković, K., Šešlija, M., Peško, I. (2014). Output and Performance Based Road Maintenance Contracting – Case Study Serbia. Tehnički vjesnik, 21 (3), 681–688.
  4. Singh, P., Oh, J. E., Labi, S., Sinha, K. C. (2007). Cost-Effectiveness Evaluation of Warranty Pavement Projects. Journal of Construction Engineering and Management, 133 (3), 217–224. doi: http://doi.org/10.1061/(asce)0733-9364(2007)133:3(217)
  5. Zietlow, G. (2007). Cutting Costs and Improving Quality through Performance-Based Road Management and Maintenance Contracts – The Latin American and OECD Experiences. Birmingham (UK): University of Birmingham (UK) Senior Road Executives Programme Restructuring Road Management Birmingham.
  6. Kanin, O. P., Sokolova, N. M., Kharchenko, A. M., Shpyh, A. Yu., Makovska, Yu. A., Shkarivska, N. Yu. (2014). MR V.3.2-02070915-844:2014 «Metodychni rekomendatsii z upravlinnia stanom avtomobilnykh dorih na osnovi dovhostrokovykh kontraktiv z potochnoho dribnoho remontu ta utrymannia dorih za pokaznykom rivnia yikh obsluhovuvannia». Kyiv: Ukravtodor, 51.
  7. Kanin, O. P. (2015). Informatsiino-analitychna systema upravlinnia dovhostrokovymy kontraktamy na osnovi rivniv obsluhovuvannia dorih. Avtomobilni dorohy i dorozhnie budivnytstvo, 94, 112–123. Available at: http://publications.ntu.edu.ua/avtodorogi_i_stroitelstvo/94/112-123.pdf
  8. Kharchenko, A. M., Kanin, O. P., Sokolova, N. M. (2013). Evoliutsiia rozvytku ta perevahy zastosuvannia dovhostrokovykh kontraktiv, zasnovanykh na kintsevykh pokaznykakh, u dorozhnii haluzi. Visnyk Natsionalnoho transportnoho universytetu, 28, 496–504.
  9. Vprovadzhennia kontraktiv na osnovi kintsevykh rezultativ v Ukraini. Dosvid ta perspektyvy rozvytku (2019). Available at: https://nadu.com.ua/vprovadzhennya-kontraktiv-na-osnovi-kinczevih-rezultativ-v-ukra%D1%97ni-dosvid-ta-perspektivi-rozvitku/
  10. Yevropeiskyi bank rekonstruktsii ta rozvytku (YeBRR) (2016). Available at: https://ukravtodor.gov.ua/4489/mizhnarodne_spivrobitnytstvo_ta_investytsii/yebrr/yevropeiskyi_bank_rekonstruktsii_ta_rozvytku_yebrr.html
  11. Spilni z mizhnarodnymy finansovymy orhanizatsiiamy proekty v dorozhnii haluzi. Available at: https://mtu.gov.ua/files/Спільні%20з%20міжнародними%20фінансовими%20організаціями%20проекти%20в%20дорожній%20галузі.pdf
  12. Anderson, A., Russell, J. (2001). Guidelines for warranty, multi-parameter and best value contracting. NCHRP Report No. 451, National Cooperative Highway Research Program. Washington.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-02-28

Як цитувати

Харченко, А. М., Завійський, О. І., Цибульський, В. М., & Заворотний, С. М. (2021). Розробка методів оптимізації параметрів довгострокових контрактів на експлуатаційне утримання автомобільних доріг. Technology Audit and Production Reserves, 1(2(57), 49–53. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2021.225532

Номер

Розділ

Системи та процеси керування: Звіт про науково-дослідну роботу