Дослідження ефективності спрощення митних формальностей на основі діджиталізації

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2021.225627

Ключові слова:

митні формальності, державна митна служба, суб’єкти зовнішньоекономічної діяльності, комп’ютерна транзитна система NCTS

Анотація

Об'єктом дослідження є процеси обміну даними між суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності при виконанні митних процедур, а саме, впровадження нової комп’ютерної транзитної системи NCTS в рамках покращення та гармонізації митних процедур. Одними з найбільш проблемних місць є недостатня вивченість та поінформованість у реалізації реформ щодо заходів зі спрощення процедур торгівлі, а тому виникає необхідність у можливості скорочення витрат на кордоні, та витрат, що пов’язані з зовнішньоторговельними угодами.

Розглянуто перспективу та здійснено оцінку стану сучасної митної політики на прикладі України, визначено механізми застосування митних інструментів регулювання зовнішньої торгівлі в період діджіталізації митниці. Проаналізовано динаміку експортно-імпортних операцій України з іншими країнами. У 2020 році компанії-експортери на 15 % значно краще оцінюють роботу митниці, порівнюючи з 2019 роком. Серед підприємств різних розмірів про проблеми на митниці найчастіше повідомляють мікропідприємства, а найбільшими проблемами вважають завищення митної вартості товарів та застаріле оснащення зон митного контролю. Показано, що одним із способів підвищення ефективності митних процедур є мінімізація особистих контактів між митником і клієнтом, переклад більшості операцій в онлайн, використання електронних сервісів, мобільних додатків. Також найближчим часом заплановано масштабну реконструкцію пунктів пропуску для зменшення черг. Встановлено, що процедури митного оформлення недостатньо автоматизовані, а на митні органи покладено чимало зобов’язань. Таким чином, митні органи України змушені контролювати товари під час митного оформлення більш ретельно у порівнянні з країнами ЄС. Середня тривалість оформлення імпортних вантажів митними органами України складає від 1 до 4 годин залежно від регіону, тоді як у розвинених країнах таке оформлення триває усього декілька хвилин.

Проведені дослідження є цікавими для учасників міжнародного транспортного ринку. Оскільки для бізнес-підприємств використання однієї транзитної декларації для доставки вантажів з однієї країни в іншу (від митниці відправлення до митниці призначення), згідно із процедурою спільного транзиту, зменшує вартість митних процедур та час, необхідний для їх проходження. А отже, зменшує черги на кордоні, що означає швидший потік товарів.

Біографії авторів

Вікторія Вікторівна Лебідь, Національний транспортний університет

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра міжнародних перевезень та митного контролю

Тетяна Геннадіївна Ануфрієва, Національний транспортний університет

Старший викладач

Кафедра міжнародних перевезень та митного контролю

Ганна Миколаївна Савенко, Національний транспортний університет

Кафедра міжнародних перевезень та митного контролю

Вікторія Едуардівна Скрипник, Національний транспортний університет

Кафедра міжнародних перевезень та митного контролю

Посилання

  1. e-Customs progress report, European commission directorate-general taxation and customs union. Customs Polisy, Legislation, Tariff Customs Processes and Project Management. Available at: https://ec.europe.eu/taxation_customs_initiative/2014_progress_report.pdf
  2. Pro skhvalennia Eksportnoi stratehii Ukrainy (“dorozhnoi karty” stratehichnoho rozvytku torhivli) na 2017–2021 roky (2017). Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy No. 1017-r 27.12.2017. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1017-2017-%D1%80#Text
  3. Kormych, B. (2018). The Modern Trends of The Foreign Trade Policy Implementation: Implications for Customs Regulations. Lex Portus, 5 (5), 27–45. doi: http://doi.org/10.26886/2524-101x.5.2018.2
  4. Spanjaart, M. (2017). The Carriage of Goods Convention. NUS Law Working Paper No. 2017/013, NUS – Centre for Maritime Law Working Paper 17/07. Available at: https://ssrn.com/abstract=3031669
  5. Denysenko, S. I. (2019). Mizhnarodno-pravovi standarty sproshchennia ta harmonizatsii mytnykh protsedur u sferi mizhnarodnoi torhivli. Sumy: Sumskyi derzhavnyi universytet, 296. Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/339162307.pdf
  6. Iannone, F., Thore, S. A., Forte, E. (2007). Inland Container Logistics and Interports. Goals and Features of an Ongoing Applied Research. Proceedings of the Ninth Scientific Meeting of the Italian Society of Transport Economists. Naples. Available at: https://ssrn.com/abstract=1149723
  7. Pro zatverdzhennia Polozhennia "Pro Yedynu avtomatyzovanu informatsiinu systemu Derzhmytsluzhby Ukrainy" (2010). Derzhavna mytna sluzhba Ukrainy nakaz No. 1341. 04.11.2010. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va341342-10#Text
  8. Eksportery ta importery zaiavyly pro zmenshennia pereshkod pry zdiisnenni nymy zovnishno-ekonomichnoi diialnosti (2020). Available at: https://customs.gov.ua/en/news/novini-20/post/eksporteri-ta-importeri-zaiavili-pro-zmenshennia-pereshkod-pri-zdiisnenni-nimi-zovnishno-ekonomichnoyi-diialnosti-252
  9. European Customs Union Study Group. International Governmental Organization: Constitutional Documents (1961). Vol. I. The Hague: Martinus Nijhoff
  10. Uhryn, V. (2020). Digitalization of customs control in ukraine. Market Infrastructure, (47). doi: http://doi.org/10.32843/infrastruct47-31
  11. Ivashova, L. M., Kiida, L. I. (2019). Digitalization of customs procedures: the current situation and prospects of customs development. Public Administration and Customs Administration, 3 (22), 218–230. doi: http://doi.org/10.32836/2310-9653-2019-3-218-230
  12. Kveliashlivi, I. M. (2017). Dyversyfikatsiia sfery vplyvu mytnykh interesiv. Transformatsiia fiskalnoi polityky Ukrainy v umovakh yevrointehratsii. Irpin, 193–195.
  13. Misiachnyi Ekonomichnyi Monitorynh Ukrainy No. 6-7 (212) (2018). Instytut ekonomichnykh doslidzhen ta politychnykh doslidzhen. Available at: http://www.ier.com.ua/ua/publications/regular_products/monthly_economic_monitoring?pid=6015
  14. Pokaznyky zovnishnoi torhivli. Available at: https://bi.customs.gov.ua/trade/#/
  15. Suryanarayanan, N. (2018). Customs Studies at the Cross Roads. doi: http://doi.org/10.2139/ssrn.3156221
  16. DFSU Prezentatsiia "Smart"-mytnytsi (2018). Available at: http://sfs.gov.ua/media-tsentr/novini/352064.html
  17. Kormych, B. (2017). The European Customs Union Study Group: Drafting the EU Customs Law. European Political and Law Discourse, 4 (6). Available at: https://ssrn.com/abstract=3111656
  18. Khaskheli, A., Jun, Y., Sanjrani, H. (2016). Role of E-Commerce in Export Development for SMEs in Developing Countries. European Journal of Business and Management, 8 (21). Available at: https://ssrn.com/abstract=2967520

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-02-28

Як цитувати

Лебідь, В. В., Ануфрієва, Т. Г., Савенко, Г. М., & Скрипник, В. Е. (2021). Дослідження ефективності спрощення митних формальностей на основі діджиталізації. Technology Audit and Production Reserves, 1(4(57), 49–53. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2021.225627

Номер

Розділ

Питання макроекономіки та соціально-економічного розвитку: Звіт про науково-дослідну роботу