Визначення місця країни за розвитком креативного людського капіталу в глобальному вимірі
DOI:
https://doi.org/10.15587/2706-5448.2021.230083Ключові слова:
креативний людський капітал, креативний клас, цифрова економіка, креативні здібності, національна економікаАнотація
Об'єктом даного дослідження є креативний людський капітал. В умовах цифровізації креативний людський капітал посилює конкурентоспроможність національної економіки. Це потребує створення сприятливих умов в країни для формування та розвитку креативних здібностей у носіїв людського капіталу. Особливого значення та додаткової цінності набуває креативний людський капітал в умовах поширення використання цифрових технологій у бізнес- та виробничих процесах. Саме креативний людський капітал створює додаткову цінність завдяки здатності продукувати інновації. Названі процеси зумовлюють зростання потреби в креативних навичках людського капіталу. Тому в даній роботі на прикладі України визначено місце країни в глобальному вимірі за рівнем розвитку креативного людського капіталу в умовах цифровізації економіки. Для порівняння національної економіки з іншими країнами за формуванням креативного людського капіталу та рівнем сприятливості середовища його розвитку використано дані Індексу конкурентоспроможності талантів.
Визначення місця країни в глобальному цифровому ландшафті ґрунтується на використанні авторської типології зайнятості, яка виокремлює п’ять типів в залежності від поєднання в процесі праці креативних та цифрових навичок. З метою інтерпретації отриманих даних оцінка зайнятості поєднана з результатами експертного опитування. До опитування було залучено 108 експертів, які представляють різні сторони соціально-трудових відносин: працівники, роботодавці, органи влади. Результати експертного опитування засвідчили наявний попит на національному ринку праці на людський капітал, який опанував креативні та цифрові навички та поєднує в процесі праці. Серйозним викликом для національної економіки є розбалансованість ринків праці та освіти, що виявляється в попиті на людський капітал з креативними навичками та відставанні ринку освіти з підготовкою відповідних фахівців. Важливим напрямом стратегування розвитку національної економіки визначено збалансування ринку праці та освіти через посилення спрямованості системи формальної освіти на формування креативних навичок. Застосування запропонованого підходу визначення місця країни в глобальному цифровому ландшафті є зручним інструментом для моніторингу рівня та динаміки розвитку креативного капіталу країни, результати якого можна використовувати при розробці національної стратегії розвитку.
Посилання
- Florida, R. (2002). Bohemia and economic geography. Journal of Economic Geography, 2 (1), 55–71. doi: http://doi.org/10.1093/jeg/2.1.55
- Florida, R. (2002). The rise of the creative class. The Washington Monthly, 9. Available at: https://washingtonmonthly.com/magazine/may-2002/the-rise-of-the-creative-class/
- Posnova, T. V. (2019). The Role of Creative Human Capital in the Knowledge Economy. Modern Economics, 14 (1), 232–236. doi: http://doi.org/10.31521/modecon.v14(2019)-36
- Florida, R. (2016) Kreativnii klass: liudi, kotorye sozdaiut buduschee. Moscow: MIF, 650.
- Azmuk, N. A. (2019). Kreatyvna zainiatist: sutnist, znachennia, napriamy. Rynok pratsi i zainiatist, 2, 30–38.
- Boden, M. A. (2004). The creative mind: Myths and mechanisms. Routledge, 2004. Available at: http://www.pauladaunt.com/books/The%20Creative%20Mind_%20Myths%20and%20Mechanisms.pdf
- The Global Talent Competitiveness Index 2020 (2020). GTCI. Available at: https://gtcistudy.com/the-gtci-index/
- Azmuk, N. A. (2020). Stratehichni napriamy zbalansuvannia rozvytku natsionalnoho rynku pratsi ta tsyfrovoi ekonomiky. Kyiv, 528.
- The Global Talent Competitiveness Index 2019 (2019). GTCI. 2019. Available at: https://gtcistudy.com/the-gtci-index/
- Schwab, K. (2019). The Global Competitiveness Report 2019. World Economic Forum. Available at: http://www3.weforum.org/docs/WEF_TheGlobalCompetitivenessReport2019.pdf
- Yatsun, O. M. (2014). Kreatyvnyi liudskyi kapital v prostori suspilstva znan: ekonomichnyi aspekt. Sotsialno-trudovi vidnosyny: teoriia ta praktyka, 2, 55–61.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Надія Анатоліївна Азьмук
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.