Управління видатками бюджету в умовах децентралізації на прикладі України
DOI:
https://doi.org/10.15587/2706-5448.2021.235630Ключові слова:
видатки розвитку, видатки споживання, інтегрований показник ефективності управління видатками бюджетуАнотація
Об’єктом даного дослідження є видатки бюджету. Обмеженість фінансового ресурсу характерна для більшості держав світу, тому важливим є питання пошуку та удосконалення шляхів формування та реалізації бюджетної політики держави на кожному етапі бюджетного процесу. В бюджеті будь-якої країни відбиваються важливі економічні та соціальні аспекти життя суспільства в цілому та кожної людини окремо. Безумовно, бюджет є потужним регулятором основних економічних процесів. Одним з найбільш проблемних місць є неефективне та нераціональне використання видатків бюджету. Тому дане дослідження направлене на розробку практичних рекомендацій щодо оптимізації процесу управління видатками бюджету в умовах децентралізації для забезпечення сталого соціально-економічного розвитку держави. Для досягнення поставленої мети автором використано проблематику управління видатками бюджету на прикладі України в умовах запровадження процесів децентралізації в країні.
В ході дослідження використовувались методи наукової абстракції, системного підходу, групування та класифікації. Для визначення інтегрованого показника ефективності управління видатками бюджету на рівні бюджетної установи, громади, регіону, держави використано статистичний метод, що відображає кореляційні зв’язки складових показників. Для оптимізації процесу управління видатками бюджету, який розглядається як цикл державної політики запропоновано два основні підходи. По-перше, зміна концепції управління видатками бюджету – перехід від бюджету споживання до бюджету розвитку, що дозволить у довгостроковій перспективі досягти сталого економічного розвитку. По-друге, запропоновано запровадити оцінку ефективності управління видатками бюджету шляхом розрахунку інтегрованого показника, що складається з усіх компонентів, які відображають результативність бюджетної політики, що провадиться.
Завдяки запропонованій методиці забезпечується можливість вчасного коригування політики управління видатками бюджету у випадку незадовільного значення інтегрованого показника ефективності управління видатками бюджету. Зазначене забезпечує перевагу в тому, що таке коригування матиме позитивний ефект, оскільки буде здійснюватися як на рівні бюджетної установи, громади, регіону, так і держави в цілому.
Посилання
- Derzhavnyi borh Ukrainy. Minfin. Available at: https://index.minfin.com.ua/ua/finance/debtgov/
- Derzhavna kaznacheiska sluzhba Ukrainy. Available at: https://www.treasury.gov.ua/ua/file-storage/vikonannya-derzhavnogo-byudzhetu
- Derzhavna sluzhba statystyky. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua/
- The Inclusive Development Index 2018. (2018). Available at: https://www.weforum.org/reports/the-inclusive-development-index-2018
- Detsentralizatsiia. Available at: https://decentralization.gov.ua/newgromada
- Buchanan, J. M., Musgrave, R. A. (1999). Public Finance and Public Choice: Two Contrasting Visions of the State. The MIT Press, 282.
- Keyne, J. M. (2016). The General Theory of Employment, Interest, and Money. Stellar Classics, 168.
- Friedman, M. (2003). Capitalism and Freedom. University of Chicago Press, 230.
- Vasyutinska, L. (2019). Improving of budget expenditures management effectiveness: problems and pragmatics. Socio-Economic Research Bulletin, 1 (69), 140–148. doi: http://doi.org/10.33987/vsed.1(69).2019.140-148
- Yefymenko, T. I. (2017). Fiscal space and stabilization of public finance. Finansy Ukrainy, 9, 7–28. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fu_2017_9_3
- Kudriashov, V. P. (2018). Management of budget operations according to fiscal rules. Finansy Ukrainy, 12, 31–51. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fu_2018_12_4
- Lukianenko, I. H. (2004). Systemne modeliuvannia pokaznykiv biudzhetnoi systemy Ukrainy: pryntsypy ta instrumenty. Kyiv: Vyd. dim «Kyievo-Mohylianska akademiia», 542.
- Lunina, I. (2019). Conceptual basics of public finance sustainability. Finansi Ukraini, 11, 97–109. doi: http://doi.org/10.33763/finukr2019.11.097
- Pavliuk, K. V. (2006). Biudzhet i biudzhetnyi protses v umovakh tranzytyvnoi ekonomiky Ukrainy. Kyiv: NDFI, 584.
- Buriachenko, A., Levchenko, K. (2019). Behavioral economy and decentralization of the budget system. Finansi Ukraini, 9, 27–42. doi: http://doi.org/10.33763/finukr2019.09.027
- Ljutyj, I., Spasiv, N. (2019). Assessment of the financial capacity of united territorial communities. Finansi Ukraini, 7, 92–112. doi: http://doi.org/10.33763/finukr2019.07.092
- Richnyi zvit pro vykonannia biudzhetu stanom na 01.01.2020 roku. Available at: https://www.treasury.gov.ua/ua/file-storage/richnij-zvit-pro-vikonannya-derzhavnogo-byudzhetu-ukrayini-za-2019-rik
- Finansovyi portal Minfin. Available at: http://index.minfin.com.ua/budget/
- The Legatum Prosperity Index. Available at: https://www.prosperity.com/
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Olena Shaporenko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.