Управління видатками бюджету в умовах децентралізації на прикладі України

Автор(и)

  • Олена Олександрівна Шапоренко Державна навчально-наукова установа «Академія фінансового управління», Україна https://orcid.org/0000-0001-5252-7056

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2021.235630

Ключові слова:

видатки розвитку, видатки споживання, інтегрований показник ефективності управління видатками бюджету

Анотація

Об’єктом даного дослідження є видатки бюджету. Обмеженість фінансового ресурсу характерна для більшості держав світу, тому важливим є питання пошуку та удосконалення шляхів формування та реалізації бюджетної політики держави на кожному етапі бюджетного процесу. В бюджеті будь-якої країни відбиваються важливі економічні та соціальні аспекти життя суспільства в цілому та кожної людини окремо. Безумовно, бюджет є потужним регулятором основних економічних процесів. Одним з найбільш проблемних місць є неефективне та нераціональне використання видатків бюджету. Тому дане дослідження направлене на розробку практичних рекомендацій щодо оптимізації процесу управління видатками бюджету в умовах децентралізації для забезпечення сталого соціально-економічного розвитку держави. Для досягнення поставленої мети автором використано проблематику управління видатками бюджету на прикладі України в умовах запровадження процесів децентралізації в країні.

В ході дослідження використовувались методи наукової абстракції, системного підходу, групування та класифікації. Для визначення інтегрованого показника ефективності управління видатками бюджету на рівні бюджетної установи, громади, регіону, держави використано статистичний метод, що відображає кореляційні зв’язки складових показників. Для оптимізації процесу управління видатками бюджету, який розглядається як цикл державної політики запропоновано два основні підходи. По-перше, зміна концепції управління видатками бюджету – перехід від бюджету споживання до бюджету розвитку, що дозволить у довгостроковій перспективі досягти сталого економічного розвитку. По-друге, запропоновано запровадити оцінку ефективності управління видатками бюджету шляхом розрахунку інтегрованого показника, що складається з усіх компонентів, які відображають результативність бюджетної політики, що провадиться.

Завдяки запропонованій методиці забезпечується можливість вчасного коригування політики управління видатками бюджету у випадку незадовільного значення інтегрованого показника ефективності управління видатками бюджету. Зазначене забезпечує перевагу в тому, що таке коригування матиме позитивний ефект, оскільки буде здійснюватися як на рівні бюджетної установи, громади, регіону, так і держави в цілому.

Біографія автора

Олена Олександрівна Шапоренко, Державна навчально-наукова установа «Академія фінансового управління»

Аспірант

Відділення бюджетної політики та розвитку бюджетної системи

Посилання

  1. Derzhavnyi borh Ukrainy. Minfin. Available at: https://index.minfin.com.ua/ua/finance/debtgov/
  2. Derzhavna kaznacheiska sluzhba Ukrainy. Available at: https://www.treasury.gov.ua/ua/file-storage/vikonannya-derzhavnogo-byudzhetu
  3. Derzhavna sluzhba statystyky. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua/
  4. The Inclusive Development Index 2018. (2018). Available at: https://www.weforum.org/reports/the-inclusive-development-index-2018
  5. Detsentralizatsiia. Available at: https://decentralization.gov.ua/newgromada
  6. Buchanan, J. M., Musgrave, R. A. (1999). Public Finance and Public Choice: Two Contrasting Visions of the State. The MIT Press, 282.
  7. Keyne, J. M. (2016). The General Theory of Employment, Interest, and Money. Stellar Classics, 168.
  8. Friedman, M. (2003). Capitalism and Freedom. University of Chicago Press, 230.
  9. Vasyutinska, L. (2019). Improving of budget expenditures management effectiveness: problems and pragmatics. Socio-Economic Research Bulletin, 1 (69), 140–148. doi: http://doi.org/10.33987/vsed.1(69).2019.140-148
  10. Yefymenko, T. I. (2017). Fiscal space and stabilization of public finance. Finansy Ukrainy, 9, 7–28. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fu_2017_9_3
  11. Kudriashov, V. P. (2018). Management of budget operations according to fiscal rules. Finansy Ukrainy, 12, 31–51. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fu_2018_12_4
  12. Lukianenko, I. H. (2004). Systemne modeliuvannia pokaznykiv biudzhetnoi systemy Ukrainy: pryntsypy ta instrumenty. Kyiv: Vyd. dim «Kyievo-Mohylianska akademiia», 542.
  13. Lunina, I. (2019). Conceptual basics of public finance sustainability. Finansi Ukraini, 11, 97–109. doi: http://doi.org/10.33763/finukr2019.11.097
  14. Pavliuk, K. V. (2006). Biudzhet i biudzhetnyi protses v umovakh tranzytyvnoi ekonomiky Ukrainy. Kyiv: NDFI, 584.
  15. Buriachenko, A., Levchenko, K. (2019). Behavioral economy and decentralization of the budget system. Finansi Ukraini, 9, 27–42. doi: http://doi.org/10.33763/finukr2019.09.027
  16. Ljutyj, I., Spasiv, N. (2019). Assessment of the financial capacity of united territorial communities. Finansi Ukraini, 7, 92–112. doi: http://doi.org/10.33763/finukr2019.07.092
  17. Richnyi zvit pro vykonannia biudzhetu stanom na 01.01.2020 roku. Available at: https://www.treasury.gov.ua/ua/file-storage/richnij-zvit-pro-vikonannya-derzhavnogo-byudzhetu-ukrayini-za-2019-rik
  18. Finansovyi portal Minfin. Available at: http://index.minfin.com.ua/budget/
  19. The Legatum Prosperity Index. Available at: https://www.prosperity.com/

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-30

Як цитувати

Шапоренко, О. О. (2021). Управління видатками бюджету в умовах децентралізації на прикладі України. Technology Audit and Production Reserves, 3(4(59), 41–45. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2021.235630

Номер

Розділ

Розвиток продуктивних сил і регіональна економіка: Звіт про науково-дослідну роботу