Вплив університетів на регіональний розвиток у Словацькій Республіці

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2021.248815

Ключові слова:

вища освіта, розвиток регіону, університетське середовище, Регіональний індекс якості вищої освіти (IQRUE)

Анотація

На відміну від традиційного погляду на економіку, який був пов'язаний з продуктивністю та економічним зростанням, сьогодні в центрі уваги є розвиток сучасних технологій, послуг та економіки знань. Швидкий темп інноваційних технологій вимагає вищої та кращої освіти. У цьому контексті об’єктом дослідження є університети, які окрім впливу на населення та економічний розвиток, як однієї із ролей, також впливають на розвиток регіону. Робота присвячена контекстному аналізу університетського середовища в умовах окремих регіонів Словацької Республіки на основі виділених субіндексів, якими є: макроекономічні показники та стабільність, інноваційна політика, інституційна якість та якість людських ресурсів. Відмінності між регіонами проаналізовано за допомогою Регіонального індексу якості вищої освіти (IQRUE), що дозволило краще зафіксувати ці відмінності. При інтерпретації результатів за допомогою порівняння окремих регіонів було створено порядок цих регіонів за заданим індексом. Коефіцієнт кореляції Пірсона та коефіцієнт кореляції Спірмена були використані для перевірки зв’язку між ВВП та витратами на науку та дослідження. Отримані результати можна знайти в таблицях і рисунках. Проведене дослідження дозволило виявити недоліки університетського середовища в окремих регіонах Словаччини, внаслідок чого окремі університети опинилися в невигідному становищі в конкурентній боротьбі. Поступове усунення недоліків має бути пріоритетом не лише для університетів, а й для суспільства в цілому. У цьому контексті держава, зокрема місцева влада, відіграє ключову роль у створенні умов для підвищення якості середовища вищої освіти, приділяючи особливу увагу неблагополучним регіонам.

Біографія автора

Daniela Palaščáková, Технічний університет в Кошицях

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедра економіки

Посилання

  1. Mišúnová, E., Korec, P. (2019). Univerzity ako aktér regionálneho rozvoja: teoretické poznámky. Acta Geographica Universitatis Comenianae, 63 (2), 193–215. Available at: http://actageographica.sk/stiahnutie/63_2_04_Misunova_Korec.pdf Last accessed: 28.12.2020.
  2. Ali Taha, V., Tej, J. (2009). Potreba univerzít v znalostnej spoločnosti pri rozvoji regiónov. In: Úloha univerzít v regionálnom rozvoji. Košice: UPJŠ, 256. ISBN 978-80-7097-791-0.
  3. Zákon č.131/2002 Zb. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Available at: https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2002/131/ Last accessed: 28.12.2020.
  4. Nemec, J. (2007). Performance management in the Slovak higher education system: Preliminary evaluation. Central European Journal of Public Policy, 1 (1), 64–78. Available at: https://www.researchgate.net/profile/JurajNemec/publication/26594392_Performance_management_in_the_Slovak_higher_education_system_preliminary_evaluation/links/0912f51090cb451e7f000000/Performance-management-in-the-Slovak-higher-education-system-preliminary-evaluation.pdf
  5. Mader, M., Mader, C., Zimmermann, F. M., Görsdorf-Lechevin, E., Diethart, M. (2013). Monitoring networking between higher education institutions and regional actors. Journal of Cleaner Production, 49, 105–113. doi: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2012.07.046
  6. Urbančíková, N., Burger, P. (2010). Miera regionalizácie inovačných politík a jej vplyv na inovačnú výkonnosť regiónov. E+M Ekonomie a management, 13 (1). Available at: https://dspace5.zcu.cz/bitstream/11025/17317/1/02_urbancikova.pdf
  7. Korec, P., Polonyová, E. (2011). Zaostávajúce regióny Slovenska – Pokus o identifikáciu a poukázanie na príčiny. Acta Geographica Universitatis Comenianae, 55 (2), 165–190. Available at: http://m.actageographica.sk/stiahnutie/55_2_03_Korec_Polonyova.pdf
  8. Aktéři regionální politiky. Metodická podpora regionálního rozvoje. Available at: http://www.regionalnirozvoj.cz/index.php/akteri-regionalni-politiky.html Last accessed: 28.12.2020.
  9. Zákon 539/2008 Z.z. o podpore regionálneho rozvoja v znení neskorších predpisov. Available at: https://www.epi.sk/zz/2008-539 Last accessed: 28.12.2020.
  10. Zákon 336/2015 Z.z. o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Available at: https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2015/336/ Last accessed: 28.12.2020.
  11. Palaščáková, D. (2007). Determinanty kvality vysokoškolského prostredia v kontexte kritérií konkurencieschopnosti. In: Konkurencieschopnosť a regionálne aspekty rozvoja II. Prešov: ManaCon, 122–145. ISBN 978-80-89040-34-6.
  12. Juhasová, N. (2021). Analýza vplyvu vysokých škôl na rozvoj regiónu. Košice: EkF TUKE.
  13. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. (2014) Správa o stave výskumu a vývoja v Slovenskej republike a jeho porovnanie so zahraničím. Bratislava: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. Available at: https://www.minedu.sk/data/att/6989.rtf Last accessed: 03.03.2015.
  14. Drucker, P. F. (1993). Inovace a podnikavost – praxe a principy. Praha: Management Press, 266. ISBN 80-85603-29-2.
  15. Ryklová, Ž. (2011). Analýza a hodnocení faktorů vedoucích k efektu inovace. Karviná: Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, 138. ISBN 978-80-7248-701-1.
  16. Európsky parlament. (2020). Vysokoškolské vzdelávanie. Brusel: Informačné listy o Európskej únii. Available at: https://www.europarl.europa.eu/factsheets/sk/sheet/140/vysokoskolske-vzdelavani Last accessed: 09.01.2021
  17. European commission. (2020). Innovation. Brusel: European Commission. Available at: https://ec.europa.eu/growth/industry/policy/innovation_en Last accessed: 23.01.2021
  18. OECD. (2015). OECD 360 Slovenská republika: Ako sa darí Slovensku? Available at: https://www.mpsr.sk/oecd-360-ako-sa-dari-slovensku/47-32-3-9310/ Last accessed: 05.01.2021.
  19. Štatistický úrad Slovenskej republiky. (2021). Verejná databáza údajov. Bratislava: Štatistický úrad Slovenskej republiky. Available at: https://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/Databases/!ut/p/z1/jZBBC4JAEIV_jdedZ6up3ZYgKySwWLO9hIaZoW6Y5d_PugVlzWUYL4H80hRTKpO7kWetIWuk7K_d2q8F2EYboIoghNZlhw08dKSmDm0PYFTH0xt5wAcAPfxkLM5doLOYfgpP7x8WUE_vMHADUcvyX1QoYJWxJFWkFesOFQNzLTiWbVreyORev54Vijrlbk6qyY5ZkzXs1vTNntr2cp0YMNB1Hcu1zsuMHXRl4JNy0teW4neSLpWUMc52eQ_EA59ftgg!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/ Last accessed: 18.03.2020.
  20. Prešovský samosprávny kraj. (2009). Regionálna inovačná stratégia PSK. Prešov: Prešovský samosprávny kraj. Available at: https://www.po-kraj.sk/sk/samosprava/urad/odbor-sr/dokumenty-oddelenia-strategickeho-planovania/regionalna-inovacna-strategia-psk.html Last accessed: 02.01.2014.
  21. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. (2020). Vysoké školy v Slovenskej republike. Bratislava: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. Available at: https://www.minedu.sk/vysoke-skoly-v-slovenskej-republike/ Last accessed: 02.11.2020.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-24

Як цитувати

Palaščáková, D. (2021). Вплив університетів на регіональний розвиток у Словацькій Республіці. Technology Audit and Production Reserves, 6(4(62), 32–36. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2021.248815

Номер

Розділ

Розвиток продуктивних сил і регіональна економіка: Звіт про науково-дослідну роботу