Розробка моделі управління конкурентоспроможністю підприємницьких структур готельно-ресторанного бізнесу
DOI:
https://doi.org/10.15587/2706-5448.2022.257324Ключові слова:
готельно-ресторанний бізнес, конкурентоспроможність, методи управління, фактор-мінімум, модель управлінняАнотація
Об’єктом дослідження є організаційно-економічні процеси управління конкурентоспроможністю підприємницьких структур готельно-ресторанного бізнесу. Одною з найбільших проблем сьогодення є необхідність поглиблення теоретико-методологічних засад, розробки моделей й механізмів управління підвищенням конкурентоспроможності готельно-ресторанного бізнесу в період кризових явищ й інформаційних перетворень суспільства.
В ході дослідження було розроблено модель управління конкурентоспроможністю готельно-ресторанного бізнесу під час кризи й інформатизації суспільства, нові елементи якої є напрямами удосконалення теорії й методології процесів управління. Обґрунтовано перспективність застосування інклюзивного людиноцентричного підходу до управління конкурентоспроможністю підприємств, а також комплексу основних споживчих властивостей товарів готельно-ресторанного призначення. На їх основі визначено характеристики персоналу, комплекси базових конкурентних стратегій й дисипативних структур управління виробничою діяльністю підприємств. Встановлено, що підвищення попиту й інклюзивний розвиток готельно-ресторанного бізнесу відбуваються, якщо головна споживча властивість його товарів («економічність», «якість», «креативна диференціація») співпадає з психофізіологічними характеристиками працівників («динамік-сенсорик», «статик-раціоналізатор у сфері якості», «інтуїтив-творець») і видом структури управління виробничою діяльністю (економно-, якісно-, диференційно-дисипативна структура), що закріплюється у стандартах. Простежується спільна дія законів попиту, пропозиції, підвищення продуктивності праці, стандартизації й еволюції життя.
Запропоновано показник конкурентоспроможності, складові якого дозволяють оцінювати задоволення інтересів у розвитку бізнесу, суспільства й держави як у короткостроковому періоді, так і в довгостроковій перспективі.
Завдяки цьому забезпечується можливість оперативного виявлення й коригування неефективного методу управління («фактор-мінімум»), який унеможливлює конкурентоспроможність готельно-ресторанного бізнесу на ринку під час кризи й інформатизації суспільства.
Посилання
- Dobrianska, N. A., Sarkisian, H. O., Nikoliuk, O. V., Yelanska, K. V. (2021). Analysis of the international market of hotel services: problems and development trends. Food Industry Economics, 13 (4), 63–68. doi: http://doi.org/10.15673/fie.v13i4.2192
- Zhyhulin, O. A. (2022). Model of behavior of consumers of hotel and restaurant services in the conditions of crisis and informatization of the society. Food Industry Economics, 14 (1), 86–92. doi: http://doi.org/10.15673/fie.v14i1.2272
- Man, T. (2007). Bogatstvo Anglii vo vneshnei torgovle ili Balans nashei vneshnei torgovli kak reguliator nashego bogatstva. Merkantilizm. Moscow, 153–183.
- Kene, F. (2008). Fiziokraty: Izbrannye ekonomicheskie proizvedeniia. Moscow: Eksmo, 120.
- Smith, A. (2022). An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations. Readings in Economic Sociology. John Wiley & Sons, 6–17. http://doi.org/10.1002/9780470755679.ch1
- Porter, M. E. (1998). Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. Free Press, 397.
- Buller, P. F., Schuler, R. S. (1999). Managing Organizations and People: Cases in Management, Organizational Behavior & Human Resource Management. South-Western College Pub, 400.
- Polishchuk, V. S. (2018). Yakist obsluhovuvannia yak holovnyi chynnyk pidvyshchennia konkurentospromozhnosti diialnosti pidpryiemstv hotelno-restorannoho biznesu. Visnyk Kam’ianets Podilskoho natsionalnoho universytetu im. Ivana Ohiienka. Ekonomichni nauky, 13, 356–359.
- Prakhalad, K., Ramasvamy, V. (2005). Maibutnie konkurentsii. Tvorennia unikalnoi tsinnosti spilno iz kliientamy. Kyiv: Vyd-vo Olesia Kapusty, 258.
- Potapenko, A., Polusmiak, Yu. (2021). Perspektyvy vprovadzhennia kanban v upravlinnia biznesom. Suchasni vyklyky staloho rozvytku biznesu. Zhytomyr, 43.
- Zhyhulin, O. A., Makhmudov, I. I., Popa, L. M. (2021). Lohistyka v upravlinni konkurentospromozhnistiu biznesu pry vykhodi ekonomiky iz stanu hlobalnoi kryzy. Nizhyn: Vyd-vo Nizhynskoho derzhavnoho universytetu im. Mykoly Hoholia, 544.
- Winslow, F. T. (2014). The Principles of Scientific Management. Martino Fine Books, 84.
- Fritzsche, D. J. (1997). Business Ethics: A Global and Managerial Perspective. McGraw-Hill, 205.
- Womack, J. P., Jones, D. T. (2003). Lean Thinking: Banish Waste and Create Wealth in Your Corporation, Revised and Updated. Free Press, 396.
- Marshall, A. (2012). Principles of Economics. Digireads.com Publishing, 534.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Alexander Zhigulin, Tetiana Lebedenko, Viktoriia Kozhevnikova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.