Оцінка впливу умов руху на доступність транспортної послуги автобусного міського маршруту

Автор(и)

  • Володимир Олексійович Вдовиченко Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна http://orcid.org/0000-0003-2746-8175
  • Ігор Євгенович Іванов Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна http://orcid.org/0000-0002-0336-6513
  • Сергій Юрійович Підлубний Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна https://orcid.org/0000-0003-4840-7363

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2022.260488

Ключові слова:

міський пасажирський транспорт, доступність транспортної послуги, прибуття автобусу, якість обслуговування

Анотація

Об’єктом дослідження виступає вплив умов реалізації технологічних рейсових операцій при впровадженні пріоритетного руху міського пасажирського транспорту на автобусному маршруті на рівень доступності транспортної послуги. На основі розробленого контуру інформаційного зв’язку виділено типову процедуру встановлення параметру оцінки доступності транспортної послуги в залежності від часових показників руху на маршруті. В якості керованого параметру, що визначає умови підвищення доступності транспортної послуги виділено час рейсу та діапазон відхилення прибуття автобусів до зупинного пункту. Реалізована на основі імітаційного моделювання процедура встановлення відповідності часових параметрів відправлення автобусів з зупинного пункту та формування попиту дозволила встановити закономірності зміни рівня доступності транспортної послуги в залежності від умов руху на маршруті.

В ході натурних спостережень за маршрутом № 115е «ст. метро пр. Гагаріна – вул. Нестерова» (м. Харків, Україна) встановлено, що впровадження вільних умов руху, які відповідають умовам пріоритету міського пасажирського транспорту, дозволяє скоротити тривалість рейсу на 5 хв. та зменшити діапазон відхилення прибуття автобусів до зупинного пункту на 4 хв. На основі експериментальних досліджень встановлено, що за рахунок скорочення тривалості рейсу з 32 хв. до 27 хв. можливо підвищити значення показника доступності транспортної послуги на 20,5 %. У разі організації руху за розкладом можливе збільшення показника доступності транспортної послуги до 0,679 (на 6,8 %). Впровадження пріоритетного руху на маршруті № 115е дозволяє скоротити час рейсу до 22 хв. – 27 хв., що позитивно вплине на показник доступності транспортної послуги (збільшиться до 0,803 в умовах руху без розкладу та до 0,880 з дотриманням розкладу руху). Скорочення діапазону відхилення прибуття автобусів до діапазону від –1 хв. до +2 хв. дає можливість підвищити рівень доступності транспортної послуги у звичайних умовах від 6,8 % до 13,3 %, а при впровадженні пріоритетного руху – від 15,4 % до 18,3 %.

Біографії авторів

Володимир Олексійович Вдовиченко, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

Доктор технічних наук, професор

Кафедра транспортних технологій

Ігор Євгенович Іванов, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра транспортних технологій

Сергій Юрійович Підлубний, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

Аспірант

Кафедра транспортних технологій

Посилання

  1. Gao, Y., Kenworthy, J. R., Newman, P., Gao, W. (2018). Transport and Mobility Trends in Beijing and Shanghai: Implications for Urban Passenger Transport Energy Transitions Worldwide. Urban Energy Transition, 205–223. doi: http://doi.org/10.1016/b978-0-08-102074-6.00025-5
  2. Bast, H., Delling, D., Goldberg, A., Müller-Hannemann, M., Pajor, T., Sanders, P., Werneck, R. (2016). Route planning in transportation networks. Algorithm engineering. Springer, 19–80. doi: http://doi.org/10.1007/978-3-319-49487-6_2
  3. Gkiotsalitis, K., van Berkum, E. C. (2020). An analytic solution for real-time bus holding subject to vehicle capacity limits. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 121, 102815. doi: http://doi.org/10.1016/j.trc.2020.102815
  4. Novikov, A. N., Eremin, S. V., Eroshok, I. D. (2020) Optimizatciia rezhimov dvizheniia avtobusov na gorodskom marshrute. Mir transporta i tekhnologicheskikh mashin, 1 (68), 87–93.
  5. Manasra, H., Toledo, T. (2019). Optimization-based operations control for public transportation service with transfers. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 105, 456–467. doi: http://doi.org/10.1016/j.trc.2019.06.011
  6. Rudzinskyi, V. V., Shumliakivskyi, V. P. (2016). Pidvyshchennia serednoi tekhnichnoi shvydkosti rukhu miskykh marshrutnykh avtobusiv. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Tekhnichni nauky, 6, 261–266.
  7. Saif, M. A., Zefreh, M. M., Torok, A. (2018). Public Transport Accessibility: A Literature Review. Periodica Polytechnica Transportation Engineering, 47 (1), 36–43. doi: http://doi.org/10.3311/pptr.12072
  8. Vdovychenko, V., Ivanov, I.; Ponomarenko, V., Rayevnyeva, O., Yermachenko, V. (Eds.) (2021). The structure of inter-level coordination of parameters for assessing the quality of public transport services. Conceptual and model support for the development of an innovative-active university. Boston: Primedia eLaunch, 377.
  9. Moroz, M., Korol, S., Moroz, O., Marchenko, D., Yepifanova, O. (2018). Socio-economic support for passenger transport of general use. Visnyk Skhidnoukrainskoho natsionalnoho universytetu imeni Volodymyra Dalia, 1 (242), 100–105.
  10. Vdovychenko, V. (2017). Development of a model for determining the time parameters for the interaction of passenger transport in a suburban transport and transfer terminal. Technology Audit and Production Reserves, 3 (2 (35)), 41–46. doi: http://doi.org/10.15587/2312-8372.2017.105351
  11. Taran, I. O., Lytvyn, V. V. (2019). Methods to calculate and evaluate the efficiency of combined traffic mode in the context of urban bus routes. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho avtomobilno-dorozhnoho universytetu, 85, 93–106.
  12. Xie, F., Sudhi, V., Rub, T., Purschwitz, A. (2021). Dynamic adapted green light optimal speed advisory for buses considering waiting time at the closest bus stop to the intersection. 27th ITS World Congress. Hamburg, 1–10.
  13. Averyanov, Y., Golenyaev, N., Giniyatullin, I. (2020). Method for the organization of non-stop passage of public transport through a controlled intersection. Transportation Research Procedia, 50, 28–36. doi: http://doi.org/10.1016/j.trpro.2020.10.004
  14. Bilichenko, V. V., Tsymbal, S. V., Kreschenetsky, V. L., Lanovy, R. S., Shpirko, D. A. (2018). The application of express mode of traffic on urban routes of passenger traffic in large and medium-sized cities. Naukovi notatky, 62, 40–43.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-30

Як цитувати

Вдовиченко, В. О., Іванов, І. Є., & Підлубний, С. Ю. (2022). Оцінка впливу умов руху на доступність транспортної послуги автобусного міського маршруту. Technology Audit and Production Reserves, 3(2(65), 45–50. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2022.260488

Номер

Розділ

Системи та процеси керування: Звіт про науково-дослідну роботу