Розгляд можливостей застосування методів машинного навчання для аналізу даних при просуванні послуг клієнтам банку

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2022.262562

Ключові слова:

штучний інтелект, методи машинного навчання, банківські послуги, кредитний скоринг, кредитний ризик

Анотація

Об'єктом дослідження є сучасні онлайн-сервіси та бібліотеки машинного навчання для прогнозування ймовірності згоди клієнта банка на надання запропонованих послуг. Одним з найбільш проблемних місць є висока непередбачуваність результату в галузі банківського маркетингу за допомогою найпоширенішої техніки запровадження для клієнтів нових послуг – так званого холодного обдзвонювання. Тому особливо актуальним є питання оцінки ймовірності та прогнозування поведінки потенційного клієнта при просуванні нових банківських сервісів та послуг за допомогою холодного обдзвонювання.

В ході дослідження використовувалися бібліотеки методів машинного навчання та аналізу даних мови програмування Python. Була розроблена програма побудови моделі прогнозування поведінки клієнтів банку із застосуванням методів обробки даних за допомогою градієнтного бустингу, регуляризації градієнтного бустингу, алгоритму випадкового лісу та рекурентних нейронних мереж. Аналогічні моделі побудовано за допомогою хмарних сервісів машинного навчання Azure ML, BigML та бібліотеки Auto-sklearn.

Побудовані за допомогою бібліотек мови Python моделі аналізу та прогнозування даних мають досить високу якість – в середньому 94.5 %. Із застосуванням хмарного сервісу Azure ML побудовано прогнозну модель з точністю 88.6 %. Сервіс машинного навчання BigML дозволив побудувати модель з точністю 88.8 %. Методи машинного навчання з бібліотеки Auto-sklearn дозволили отримати модель з більш високою якістю – 94.9 %. Це пов'язано з тим, що запропоновані бібліотеки мови програмування Python дозволяють краще налаштувати методи обробки даних та машинного навчання для одержання більш точних моделей, ніж безкоштовні хмарні сервіси, які таких можливостей не надають.

Завдяки цьому забезпечується можливість отримання прогнозної моделі поведінки клієнтів банку із досить високим ступенем точності. Варто зауважити, щоб зробити передбачення (прогноз), необхідно вивчити контекст завдання, обробити дані, побудувати різні алгоритми машинного навчання, оцінити якість моделей та вибрати найкращу з них.

Біографії авторів

Ольга Федорівна Булгакова, Університет митної справи та фінансів

Старший викладач

Кафедра комп’ютерних наук та інженерії програмного забезпечення

Юлія Вікторівна Ульяновська, Університет митної справи та фінансів

Кандидат технічних наук, доцент, завідувач кафедри

Кафедра комп’ютерних наук та інженерії програмного забезпечення

Вікторія Вікторівна Костенко, Університет митної справи та фінансів

Старший викладач

Кафедра комп’ютерних наук та інженерії програмного забезпечення

Тетяна Миколаївна Рудянова, Університет митної справи та фінансів

Кандидат фізико-математичних наук, доцент

Кафедра комп’ютерних наук та інженерії програмного забезпечення

Посилання

  1. Buchko, I. Ye. (2013). Skorynh yak metod znyzhennia kredytnoho ryzyku banku. Visnyk Universytetu bankivskoi spravy Natsionalnoho banku Ukrainy, 2, 178–182.
  2. Yak pratsiuie bankivskyi skorynh (2021). Available at: https://finance.ua/ua/credits/kak-rabotaet-bankovskiy-skoring Last accessed: 20.04.2022
  3. NBU. Zvit pro finansovu stabilnist. Cherven 2019 roku. Available at: https://bank.gov.ua/ua/news/all/zvit-pro-finansovu-stabilnist-cherven-2019-roku
  4. Dunas, N., Bilokrynytska, M. (2019). Implementation of credit scoring system by ukrainian banks for consumer credit. Pryazovskyi Economic Herald, 5 (16), 263–269. doi: http://doi.org/10.32840/2522-4263/2019-5-45
  5. Maja, M. M., Letaba, P. (2022). Towards a data-driven technology roadmap for the bank of the future: Exploring big data analytics to support technology roadmapping. Social Sciences & Humanities Open, 6 (1), 100270. doi: http://doi.org/10.1016/j.ssaho.2022.100270
  6. Sarker, I. H. (2021). Data Science and Analytics: An Overview from Data-Driven Smart Computing, Decision-Making and Applications Perspective. SN Computer Science, 2 (5). doi: http://doi.org/10.1007/s42979-021-00765-8
  7. Gavrysh, V. (2019). Bank marketing campaigns dataset. Opening Deposit. Available at: https://www.kaggle.com/datasets/volodymyrgavrysh/bank-marketing-campaigns-dataset
  8. Burns, S. (2019). Python Machine Learning: Machine Learning and Deep Learning with Python. Scikit-learn and Tensorflow, 176.
  9. Azure Machine Learning. Available at: https://azure.microsoft.com/en-us/services/machine-learning/#product-overview
  10. BigML Tools. Available at: https://bigml.com/tools/
  11. Auto-sklearn. Available at: https://automl.github.io/auto-sklearn/master/#

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-08-11

Як цитувати

Булгакова, О. Ф., Ульяновська, Ю. В., Костенко, В. В., & Рудянова, Т. М. (2022). Розгляд можливостей застосування методів машинного навчання для аналізу даних при просуванні послуг клієнтам банку. Technology Audit and Production Reserves, 4(2(66), 14–18. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2022.262562

Номер

Розділ

Інформаційні технології: Звіт про науково-дослідну роботу