Розробка технології вибору енергоефективних схем електропостачання тягових мереж залізниць

Автор(и)

  • Валерій Тимофійович Доманський Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова, Україна https://orcid.org/0000-0001-6676-0780
  • Ілля Валерійович Доманський Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова, Україна https://orcid.org/0000-0001-8819-410X
  • Світлана Олександрівна Закурдай Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова, Україна https://orcid.org/0000-0002-7927-8413
  • Дмитро Борисович Любарський Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна https://orcid.org/0000-0003-3535-9809

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2022.263961

Ключові слова:

технології енергозбереження, тягові мережі, перетоки потужності, втрати енергії, бази знань, експертні системи

Анотація

Об'єктом дослідження є процес роботи систем тягового та зовнішнього електропостачання як об'єктів нерозривного взаємозв'язку при зниженні енергетичних витрат в собівартості перевезень залізниць в режимі реального часу. Одним з найбільш проблемних місць є технології вибору енергоефективних схем електропостачання тягових мереж залізниць в режимі реального часу. У роботі одержали подальший розвиток способи формування та перетворення графів складних схем систем тягового та зовнішнього електропостачання та побудови експертних систем управління для реалізації технологій енергозбереження електрифікованих залізниць.

В ході дослідження для підвищення ефективності імітаційного моделювання електротягових мереж отримано статистичні характеристики навантажень фідерів, які живлять кінцеві граничні ділянки, станції, під'їзні колії депо, залізничні вузли та напруги холостого ходу на шинах тягових підстанцій. Розроблено методи розрахунку та моделювання тягового електропостачання, що враховують нерозривний взаємозв'язок з енергосистемами та дозволяють вибрати раціональні режими з мінімальними перетоками потужності та втратами енергії. Запропоновані методи управління режимами роботи системи тягового електропостачання на основі нечіткого опису їх станів та експертної системи, що дозволяють вирішити нові задачі. В тому числі, вибір енергозберігаючих схем живлення при перетоках потужності, економічних режимів роботи мережі при інтенсифікації процесу перевезень. Завдяки цьому запропоновані шляхи зниження електроспоживання та мінімізації втрат енергії систем тягового електропостачання, які дозволяють за рахунок регулювання параметрів вантажопотоку та рівнів напруги тягових підстанцій мінімізувати перетоки потужності та втрати електроенергії. А також підвищити енергетичну ефективність роботи електрифікованих ліній залізниць.

Розроблена методика техніко-економічної доцільності схем живлення тягових мереж і оцінки можливості переходу на консольні схеми живлення або петлеві з пунктами паралельного з'єднання. Впроваджені рекомендації заощаджують близько 25 тис. кВт∙г на 1 км двоколійної ділянки.

Біографії авторів

Валерій Тимофійович Доманський, Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова

Доктор технічних наук, професор

Кафедра електричного транспорту

Ілля Валерійович Доманський, Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова

Доктор технічних наук, доцент

Кафедра електричного транспорту

Світлана Олександрівна Закурдай, Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра електричного транспорту

Дмитро Борисович Любарський, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

Кафедра комп’ютерних технологій і мехатроніки

Посилання

  1. Kornienko, V. V., Kotelnikov, A. V., Domanskii, V. T. (2022). Elektrifikatciia zheleznykh dorog. Mirovye tendentcii i perspektivy (Analiticheskii obzor). Kyiv: Transport Ukrainy, 196.
  2. Markvard, K. G. (1982). Elektrosnabzhenie elektrifitcirovannykh zheleznykh dorog. Moscow: Transport, 528.
  3. Kiessling, F., Puschmann, R., Schmieder, A., Schneider, E. (2017). Contact Lines for Electric Railways: Planning, De-sign, Implementation, Maintenance. Wiley Publishers, 994.
  4. Venikova, V. A. (Ed.). (1983). Elektroenergeticheskie sistemy v primerakh i illiustratciiakh. Moscow: Energoatomizdat, 456.
  5. Pelise, R. (1982). Energeticheskie sistemy. Moscow: Vysshaia shkola, 568.
  6. Shydlovskyi, A. K., Kuznetsov, V. H., Nykolaenko, V. H. (1987). Optymyzatsyia nesymmetrychnikh rezhymov system elektrosnabzhenyia. Kyiv: Naukova dumka, 174.
  7. Domanskii, V. T., Domanskii, I. V., Domanskii, V. V., Domanskaia, G. A. (2021). Povyshenie energeticheskoi effektivnosti elektricheskikh sistem s tiagovymi nagruzkami. Informacione tehnologije za e-obrazovanje. Banja Luka, 99–113.
  8. Domanskyi, I. V. (2016). Osnovy enerhoefektyvnosti elektrychnykh system z tiahovymy navantazhenniamy. Kharkiv: vyd-vo TOV «Tsentr informatsii transportu Ukrainy», 224.
  9. German, L. A., Serebriakov, A. S. (2013). Reguliruemye ustanovki emkostnoi kompensatcii v sistemakh tiagovogo elektrosnabzheniia zheleznykh dorog. Moscow: FGBOU «Uchebno-metodicheskii tcentr po obrazovaniiu na zheleznodorozhnom transporte», 315.
  10. Bondarenko, V. O., Domanskii, I. V., Kostin, G. N. (2017). Analiz energoeffektivnosti rezhimov raboty elektricheskikh sistem s tiagovymi nagruzkami. Elektrotekhnіka і elektromekhanіka, 1, 54–62.
  11. Mitrofanov, A. N. (2005). Modelirovanie protcessov prognozirovaniia i upravleniia elektropotrebleniem tiagi poezdov. Samara: SamGAPS, 174.
  12. Zakariukin, V. P., Kriukov, A. V. (2005). Slozhnonesimmetrichnye rezhimy elektricheskikh sistem. Irkutsk: izd-vo Irkutskogo un-ta, 273.
  13. Domanskii, I. V. (2015). Razvitie metodov rascheta sistem tiagovogo elektrosnabzheniia i pitaiushchikh ikh energosistem. Elektrotekhnіka і elektromekhanіka, 4, 62–68.
  14. Kornienko, V. V., Domanskaia, G. A. (2007). Metody rascheta i modelirovaniia rezhimov raboty sistem tiagovogo elektrosnabzheniia i pitaiushchikh ikh energosistem. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (3 (29)), 31–37.
  15. Domanskyi, I. V. (2016). Osnovy enerhoefektyvnosti elektrychnykh system z tiahovymy navantazhenniamy. Kharkiv: vyd-vo TOV «Tsentr informatsii transportu Ukrainy», 224.
  16. Lyubarskiy, B. G. (2015). Optimization of traction drive behaviour based on synchronous motors with permanent magnet excitation. Informatsiino-keruiuchi systemy na zaliznychnomu transporti, 2 (105), 21–24.
  17. Markvard, G. G. (1972). Primenenie teorii veroiatnosti i vychislitelnoi tekhniki v sisteme energosnabzheniia. Moscow: Transport, 225.
  18. Dmitrienko, V. D., Zakovorotnyi, A. Iu. (2013). Modelirovanie i optimizatciia protcessov upravleniia dvizheniem dizel-poezdov. Kharkiv: Izd. tcentr «NTMT», 248.
  19. Feller, V. (1984). Vvedenie v teoriiu veroiatnostei i ee prilozheniia. Moscow: Mir, 528.
  20. Miroshnichenko, R. I. (1982). Rezhimy raboty elektrifitcirovannykh uchastkov. Moscow: Transport, 207.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-08-31

Як цитувати

Доманський, В. Т., Доманський, І. В., Закурдай, С. О., & Любарський, Д. Б. (2022). Розробка технології вибору енергоефективних схем електропостачання тягових мереж залізниць. Technology Audit and Production Reserves, 4(1(66), 47–54. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2022.263961

Номер

Розділ

Технології та системи енергопостачання: Звіт про науково-дослідну роботу