Розгляд стандартизації як інструменту системного менеджменту підприємств електронної комерції

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2022.265212

Ключові слова:

підприємства електронної комерції, уніфікація процесів, стандартизація, електронна торгівля, e-commerce, бізнес-процеси, управління бізнес-процесами

Анотація

Об’єктом дослідження є стандартизація як інструмент системного менеджменту. Одним з найбільш проблемних місць даної теми є те, що сьогодні використання стандартизації у системному менеджменті підприємств електронної комерції характеризується недостатнім ступенем ефективності.

У ході дослідження використовувалися загальнонаукові засади системного підходу та логічного моделювання процесів стандартизації на прикладі українських підприємств електронної комерції, методології наукових теорій, знань, постановки проблем та формування гіпотез. А також застосовувався системно-цільовий підхід, діалектико-логічний метод, що дозволило проводити аналіз системного менеджменту українських підприємств електронної комерції на предмет відповідності вимогам стандартів.

У роботі використано необхідний набір методів наукового дослідження, що включає такі методи як порівняння, узагальнення, побудова ієрархії, класифікація, моделювання, побудоване на дедукції, а також багатофакторний аналіз. Встановлено, що стандартизація дозволить досягнути оптимального ступеня упорядкованості діяльності у сфері електронної комерції, шляхом закріплення норм, правил та термінології у вигляді нормативного документа, що має юридичну силу. Це пов'язано з тим, що запропонований аналіз процесу стандартизації може стати інструментом для побудови ефективної системи управління бізнес-процесами, зокрема, на вітчизняних підприємствах електронної комерції. Створення передумов для уніфікації підходів до організації процесів на підприємствах електронної комерції та формування послідовності прийняття управлінських рішень дозволить покращити культуру ведення бізнесу та конкуренції у цьому сегменті ринку. Враховуючи правову природу стандарту як документу, що призначений для загального та неодноразового використання, можна припустити, що це дозволить полегшити перехід підприємств традиційної торгівлі до цифрового формату, сприятиме формуванню прозоріших бізнес процесів на підприємствах електронної комерції. У порівнянні з аналогічними відомими підходами, це дозволить підвищити лояльність споживачів до електронної комерції та покращити рівень захисту їхніх прав та інтересів.

Біографія автора

Олег Валерійович Цільвік, Державний торговельно-економічний університет

Аспірант

Кафедра менеджменту

Посилання

  1. Chawla, N., Kumar, B. (2021). E-Commerce and Consumer Protection in India: The Emerging Trend. Journal of Business Ethics, 3–13. doi: https://doi.org/10.1007/s10551-021-04884-3
  2. Išoraitė, M., Miniotienė, N. (2018). Electronic Commerce: Theory and Practice. Integrated Journal of Business and Economics, 2 (2), 73. doi: https://doi.org/10.33019/ijbe.v2i2.78
  3. Zheng, S., Khan, R. (2021). Performance evaluation of e-commerce firms in China: Using three-stage data envelopment analysis and the Malmquist productivity index. PLOS ONE, 16 (8), e0255851. doi: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0255851
  4. Bettiol, M., Capestro, M., Di Maria, E., Micelli, S. (2021). Reacting to the COVID-19 pandemic through digital connectivity with customers: the Italian experience. Italian Journal of Marketing, 2021 (4), 305–330. doi: https://doi.org/10.1007/s43039-021-00031-y
  5. Chen, M., Bashir, R. (2022). Role of e-commerce and resource utilization for sustainable business development: goal of economic recovery after Covid-19. Economic Change and Restructuring. doi: https://doi.org/10.1007/s10644-022-09404-5
  6. Pratap, S., Jauhar, S. K., Daultani, Y., Paul, S. K. (2022). Benchmarking sustainable E‐commerce enterprises based on evolving customer expectations amidst COVID‐19 pandemic. Business Strategy and the Environment. doi: https://doi.org/10.1002/bse.3172
  7. International Organization for Standardization. Available at: https://www.iso.org/
  8. Biliavska, Yu. V. (2016). Regulation of E-commerce in Ukraine. Young Scientist, 10 (37), 336–339.
  9. Mizhnarodnyi standart ISO 9001:2015. Quality management systems – Requirements. Available at: https://www.certification.ua/wp-content/uploads/2018/03/ISO-9001-2015-ru.pdf
  10. Poliakh, V., Krivosheeva, N., Klochko, V., Sharapova, O., Chujko, N. (2017). E-commerce: theoretical and legal framework and the current situation in Ukraine. ScienceRise, 5 (1), 11–17. doi: https://doi.org/10.15587/2313-8416.2017.101077
  11. Tertychnyi, Ya. S. (2018). Essence and nature of the electronic commerce. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky, 3 (2), 277–284.
  12. Malinina, N. M. (2016). Taxation of electronic business in Ukraine: current realities and perspectives. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Ekonomika, 21 (7 (1)), 152–155.
  13. Steinfield, C., Wigand, R. T. (2015). e‐Commerce Standards. The International Encyclopedia of Digital Communication and Society, 1–7. doi: http://doi.org/10.1002/9781118767771.wbiedcs160
  14. Natsionalnyi standart Ukrainy DSTU-P 9172:2021. Nastanovy z elektronnoi komertsii (2022). Kyiv: DP «UkrNDNTs», 17.
  15. Melnyk, O. V. Elektronna komertsiia yak skladova chastyna elektronnoho biznesu. Available at: http://intkonf.org/melnik-ov-elektronna-komertsiya-yak-skladova-chastina-elektronnogo-biznesu/

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-08-31

Як цитувати

Цільвік, О. В. (2022). Розгляд стандартизації як інструменту системного менеджменту підприємств електронної комерції. Technology Audit and Production Reserves, 4(4(66), 10–13. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2022.265212

Номер

Розділ

Економіка та управління підприємством: Звіт про науково-дослідну роботу