Ідентифікація ключових векторів трансформації сфери освіти України

Автор(и)

  • Інна Вікторівна Панасенко Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, Україна https://orcid.org/0000-0003-2858-6894

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2022.265321

Ключові слова:

сфера освіти, фінансування сфери освіти, державно-приватне партнерство у освіті, післявоєнне відновлення сфери освіти

Анотація

Об’єктом дослідження є стан системи освіти України та напрямки її розвитку. Однією з проблемних точок виступає те, що застарілі принципи функціонування сфери освіти та механізми управляння нею викликають необхідність формування новітньої системи. Послуги освіти є різновидом соціальних благ, надання яких гарантує держава. Проте застарілі підходи в управлінні, відсутність економічних важелів розвитку в функціонуванні закладів освіти, якість здобутих освітніх навичок – все це вимагає впровадження нових напрямків розвитку та застосування нових моделей управління на практиці, а не тільки декларування їх на папері.

В ході дослідження використовуються наступні наукові методи, як то порівняльний аналіз наукової літератури та інформаційних джерел на основі методів порівняння для висвітлення проблеми. Методи систематизації та групування для пошуку напрямів вирішення проблеми. А також методи узагальнення результатів аналізу та логічного формування висновків під час формулювання складових розвитку сфери освіти України.

У роботі проаналізовано проблеми сучасної сфери освіти в Україні. У якості основних проблем виділено: нестабільність фінансового стану закладів освіти; ускладнення запровадження їх автономії на практиці; скорочення державного фінансування тощо. Наведено кількісний аналіз державних витрат на фінансування сфери освіти. Обґрунтована необхідність системного реформування моделі фінансування сфери освіти для забезпечення прозорості та ефективності з одночасним впровадженням диференційованого підходу на основі показників якості. Запропоновано впровадження схем державно-приватного партнерства у сфері освіти, як одного зі способів ефективного фінансування та підготовки спеціалістів, у яких є потреба на сучасному ринку праці. Обґрунтована необхідність створення системи аудиту засвоєних учнями, студентами чи слухачами знань та навичок, як основного індикатора відповідності напрямків підготовки здобувачів та потреб ринку праці. Визначено вектори трансформації та подальшого розвитку сфери освіти.

Біографія автора

Інна Вікторівна Панасенко, Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедра математичного моделювання і статистики

Посилання

  1. Goksu, A., Goksu, G. G. (2015). A Comparative Analysis of Higher Education Financing in Different Countries. Procedia Economics and Finance, 26, 1152–1158. doi: https://doi.org/10.1016/s2212-5671(15)00945-4
  2. Smolentseva, A. (2020). Marketisation of higher education and dual-track tuition fee system in post-Soviet countries. International Journal of Educational Development, 78, 102265. doi: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2020.102265
  3. Nguyen, L. M., Poleacovschi, C., Faust, K. M., Padgett-Walsh, K., Feinstein, S. G., Vaziri, B., LaPatin, M., Rutherford, C. J. (2022). COVID-19 pandemic reveals challenges in engineering ethics education. International Journal of Ethics Education. doi: https://doi.org/10.1007/s40889-022-00156-4
  4. Nayyar, A. H. (2014). PPP paradox: Promise and perils of public–private partnership in education. International Review of Education, 61 (1), 117–120. doi: https://doi.org/10.1007/s11159-014-9453-x
  5. Mgaiwa, S. J., Poncian, J. (2016). Public-private partnership in higher education provision in Tanzania: implications for access to and quality of education. Bandung: Journal of the Global South, 3 (1), 1–21. doi: https://doi.org/10.1186/s40728-016-0036-z
  6. Doslidzhennia sfery osvity v Ukraini: Do bilshoi rezultatyvnosti, spravedlyvosti ta efektyvnosti. Available at: https://documents1.worldbank.org/curated/en/790931568661644788/pdf/Overview.pdf
  7. Stratehiia rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022–2032 roky (2022). Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2022/04/15/VO.plan.2022-2032/SWOT.stsenariyi-23.02.22.pdf
  8. Pro vyshchu osvitu (2014). Zakon Ukrainy No. 1556-VII. 01.07.2014. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
  9. Khomyshyn, I. Yu. (2017). Suchasna model upravlinnia osvitoiu: administratyvno-pravovyi aspekt. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Ser. Yurysprudentsiia, 1 (30), 100–103. Available at: http://www.vestnik-pravo.mgu.od.ua/archive/juspradenc30/part_1/28.pdf
  10. Hubanova, T. (2019). Public Private Partnership in the Sphere of Education and Science in Ukraine: Regulatory and Legal Characteristics Death penalty in Ancient Egypt. Entrepreneurship, Economy and Law, 6, 220–224. doi: https://doi.org/10.32849/2663-5313/2019.6.40
  11. Derzhavno-pryvatne partnerstvo v osviti (DPP) (2019). Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/Serpneva%20conferentcia/2019/Presentacii/olena-kolesnikova.pdf/
  12. Stan zdiisnennia DPP v Ukraini (2022). Available at: https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=9fc90c5e-2f7b-44b2-8bf1-1ffb7ee1be26&title=StanZdiisnenniaDppVUkraini
  13. Domina, I. O. (2021). Public-private partnership as a mechanism of educational development in Ukraine in the context of decentralization and globalization. Scientific Notes of Taurida V. I. Vernadsky University. Series «Public Administration», 32 (2 (71), 52–58. doi: https://doi.org/10.32838/tnu-2663-6468/2021.2/09
  14. Moskvichova, O. S. (2016). Public-private partnership in the field of vocational and higher education. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia, 2 (22), 291–299.
  15. Pro derzhavno-pryvatne partnerstvo (2010). Zakon Ukrainy No. 2404-VI. 01.07.2010. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2404-17#Text
  16. Statystyka naselennia Ukrainy. Available at: http://database.ukrcensus.gov.ua/MULT/Dialog/statfile_c.asp
  17. Ukraine – Internal Displacement Report – General Population Survey Round 3 (2022). Available at: https://dtm.iom.int/reports/ukraine-—-internal-displacement-report-—-general-population-survey-round-3-11-—-17-april
  18. Zvedenyi biudzhet. Available at: https://bank.gov.ua/ua/statistic/macro-indicators
  19. Vyshcha ta fakhova peredvyshcha osvita v Ukraini u 2020 rotsi. Statystychna informatsiia. Available at: https://ukrstat.gov.ua
  20. Statystychnyi shchorichnyk Ukrainy za 2020 rik (2021). Kyiv: Derzhavna sluzhba statystyky, 450. Available at: https://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/Arhiv_u/01/Arch_zor_zb.htm
  21. Overview of the current state of education and science in Ukraine in terms of russian aggression (2022). Available at: https://drive.google.com/file/d/1Y-7IpHhHTf5BzqInnbu6TZ_CYjQZ3W76/view

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-08-31

Як цитувати

Панасенко, І. В. (2022). Ідентифікація ключових векторів трансформації сфери освіти України. Technology Audit and Production Reserves, 4(4(66), 33–37. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2022.265321

Номер

Розділ

Розвиток продуктивних сил і регіональна економіка: Звіт про науково-дослідну роботу