Вплив лідера на процес формування стратегії в підприємстві
DOI:
https://doi.org/10.15587/2706-5448.2023.282053Ключові слова:
керівник, особистісні характеристики лідера, формування стратегії, стратегічне мислення, фактори, особистісні недоліки лідераАнотація
Динамічна зміна зовнішнього середовища діяльності підприємств України останніми роками характеризується погіршенням умов функціонування організацій. Карантинні заходи, спричинені епідемією COVID-19, змінили звичні умови підприємницької діяльності. Військова агресія рф проти України руйнує найкращі стратегії та проєкти розвитку підприємств. Непередбачувані умови функціонування бізнесу у сучасних умовах вимагає від керівників адаптування існуючої стратегії розвитку підприємства або створення нової актуальної стратегії функціонування підприємства в умовах економічної кризи.
Об’єктом дослідження обрано особистісні характеристики лідера, які безпосередньо впливають на процес розроблення стратегії розвитку підприємства. Досліджено позитивні та негативні характеристики, спрямовані на осмислення дій лідера, прийняття лідером імпульсивних чи виважених рішень та їх наслідки.
У роботі розкрито вплив лідера на процес формування стратегії підприємства. У ході дослідження наведено трактування науковцями понять «стратегічне мислення» та «стратегічне планування», «лідерства» та «керівництва». Встановлено спільне та відмінне між ними. Виділено ряд ознак, за якими можна визначити ефективність управлінця, а саме: особистісні характеристики менеджера, основні організаційні фактори управлінської результативності та ряд обмежень, що заважають повній реалізації всіх особистісних можливостей управлінця.
Проаналізовано ключові елементи піраміди високої ефективності управлінця. Наведено два принципи збереження стану ідеальної продуктивності праці лідера. Представлено чотири типи особистісних недоліків лідера та їх вплив на процес формування стратегії. Визначені пом’якшувальні дії для подолання особистісних недоліків лідерів.
Отримані результати можуть бути використані у процесі формування стратегії розвитку підприємства на основі особистісних характеристик лідера, та моделі поведінки лідера.
Посилання
- Zorhach, A. M. (2015). Teoretychni zasady formuvannia systemy upravlinnia innovatsiino-investytsiinym potentsialom silskohospodarskykh pidpryiemstv. Ekonomika APK, 8, 65–72. Available at: http://eapk.org.ua/contents/2015/08/65
- Steiner, G. (1979). Strategic Planning: What Every Manager Must Know. New York: Free Press, 383.
- Lorange, P. (1980). Roles of the CEO in Strategic Planning and Control Processes. Seminar on The Role of General Management in Strategy Formulation and Evaluation, cosponsored by E.S.S.E.C., E.I.A.S.M. and I.A.E. Cergy, 2.
- Mintzberg, H. (1994). The Fall and Rise of Strategic Planning. Harvard Business Review, 107–114. Available at: https://hbr.org/1994/01/the-fall-and-rise-of-strategic-planning
- Serheieva, L. M., Kondratieva, V. P., Khromei, M. Ya. (2015). Liderstvo. Ivano-Frankivsk: Lileia-NV, 296. Available at: http://umo.edu.ua/images/content/depozitar/navichki_pracevlasht/liderstvo.pdf
- Pryshchak, M. D., Lesko, O. Y. (2016). Psykholohiia upravlinnia v orhanizatsii. Vinnytsia, 150. Available at: https://shron1.chtyvo.org.ua/Pryschak_Mykola/Psykholohiia_upravlinnia_v_orhanizatsii.pdf
- Lazorenko, T. V., Perminova, S. O. (2021). Osnovy menedzhmentu. Kyiv: KPI im. Ihoria Sikorskoho, 166. Available at: https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/41193/1/Managment.pdf
- Drucker, P. F., Maciariello, J. A. (2008). Management. HarperCollins, 568.
- Havrysh, O., Dramaretska, K. (2022). The role of a leader of organizational changes management in the enterprise. Bioeconomics and Agrarian Business, 13 (3). doi: https://doi.org/10.31548/economics13(3).2022.15-24
- Biloshapka, V. A. (2008). Upravlinska rezultatyvnist v TNK. Kyiv, 37.
- Woodcock, M., Francis, D. (1991). The unblocked manager. A practical guide to self development. Gower, 320.
- Farghaly Abdelaliem, S. M., Abou Zeid, M. A. G. (2023). The relationship between toxic leadership and organizational performance: the mediating effect of nurses’ silence. BMC Nursing, 22 (1). doi: https://doi.org/10.1186/s12912-022-01167-8
- Loehr, J., Schwartz, T. (2001). The making of a corporate athlete. Harvard Business Review, 79 (1), 120. Available at: https://hbr.org/2001/01/the-making-of-a-corporate-athlete
- Kovbasiuk, Yu. V., Vashchenko, K. O., Surmin, Yu. P. (2012). Derzhavne upravlinnia. Vol. 1. Kyiv; Dnipropetrovsk: NADU, 564.
- Webster, V., Brough, P., Daly, K. (2014). Fight, Flight or Freeze: Common Responses for Follower Coping with Toxic Leadership. Stress and Health, 32 (4), 346–354. doi: https://doi.org/10.1002/smi.2626
- Carucci, R., Lancefield, D. (2021). Every Leader Has Flaws. Don’t Let Yours Derail Your Strategy. Harvard Business Review. Available at: https://hbr.org/2021/09/every-leader-has-flaws-dont-let-yours-derail-your-strategy
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Alona Zorgach
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.