Оцінка стратегічних можливостей підприємства в умовах невизначеності

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2023.289288

Ключові слова:

стратегічний аналіз, стратегія, стратегічні можливості підприємства, методичні прийоми теорії ймовірності, сценарний метод

Анотація

Робота містить розроблення теоретичних і методологічних положень, практичних рекомендацій з аналізу стратегічних можливостей підприємства та оцінки ефективності стратегії підприємств у складних умовах невизначеності. Об’єктом дослідження є стратегічні можливості підприємств як основа для формування стратегічних планів. Вирішується проблема оцінювання ефективності стратегій та стратегічних можливостей підприємств, що змушені функціонувати в умовах невизначеності.

Діяльність українських підприємств у складних умовах війни сприяла виникненню необхідності у формуванні нових підходів до розроблення та оцінювання стратегій або адаптації існуючих до нових умов зовнішнього середовища. Якщо ж фактори та їхні характеристики не піддаються визначенню, то і наслідки їхнього впливу на діяльність підприємства будуть неочікуваними. А оскільки невизначеність майбутнього часто недооцінюється, це призводить до вибору підприємствами тих стратегій, які не сприяють уникненню підприємством зовнішніх загроз і не дають змоги використати можливості, які може приховувати невизначеність. За допомогою економіко-математичного моделювання сформовано модель оцінювання стратегічних можливостей підприємства, яка дала б змогу співставити наявні ресурси та можливі виклики зі сторони зовнішнього середовища, дослідити зв’язок між можливостями підприємства та його здатністю досягнути стратегічні цілі. Запропоновано методику оцінки стратегічних можливостей підприємств за допомогою інструментарію теорії ймовірності та сценарного підходу.

Отримані результати можуть бути корисними для застування при виборі стратегії та її оцінювання українськими підприємствами, що функціонують в умовах невизначеності.

Біографія автора

Зоряна Остапівна Коваль, Національний університет «Львівська політехніка»

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедра обліку та аналізу

Посилання

  1. Babin, B., Anderson, R. (2010). Multivariate data analysis. Englewood Cliffs: Prentice Hall.
  2. Carpenter, M. A., Sanders, G. (2009). Strategic management: a dynamic perspective concepts. Upper Saddle River: Pearson International.
  3. Rusetska, O. V. (2021). Vykorystannia teorii ymovirnostei v ekonomichnykh zadachakh. Polit. Suchasni problemy nauky. Kyiv, 164–165.
  4. Dubihlela, J., Sandada, M. (2014). Impact of Strategic Planning on Small and Medium-Sized Enterprises’ (SMEs) Performance: The Role of Employee Participation, Implementation Incentives and Evaluation and Control. Journal of Economics, 5 (1), 45–55. doi: https://doi.org/10.1080/09765239.2014.11884983
  5. Dubois, D., Prade, H. (2001). Possibility Theory, Probability Theory and Multiple-valued Logics: A Clarification. Annals of Mathematics and Artificial Intelligence, 32 (1/4), 35–66. doi: https://doi.org/10.1023/a:1016740830286
  6. Gerla, G. (2001). Fuzzy logic: Mathematical Tools for Approximate Reasoning. Kluwer Academic Publishers.
  7. Zadeh, L. A. (1999). Fuzzy sets as a basis for a theory of possibility. Fuzzy Sets and Systems, 100, 9–34. doi: https://doi.org/10.1016/s0165-0114(99)80004-9
  8. Chukhrai, N., Koval, Z. (2016). Evaluation Indicators of the Marketing Strategies Efficiency of Value-Based Enterprises. Economics, Entrepreneuship, Management, 3 (1), 35–39. doi: https://doi.org/10.23939/eem2016.01.035
  9. Koval, Z. O. (2019). Evaluation of efficiency of marketing strategies of enterprises by factor analysis methods. Economic Innovations, 21 (1 (70)), 64–74. doi: https://doi.org/10.31520/ei.2019.21.1(70).64-74
  10. Guide to the Expression of Uncertainty in Measurement (1993). ISO.
  11. Abramov, A. V., Kotsiuba, A. M., Novikov, V. M. (2008). Nastanova z otsiniuvannia nevyznachenosti vymiriuvannia rezultativ kilkisnykh vyprobuvan: Tekhnichnyi zvit EUROLAB No. 1/2006. Kyiv: Yevrolab-Ukraina, 51.
  12. Podzharenko, V. O., Vasilevskyi, O. M., Kucheruk, V. Yu. (2008). Opratsiuvannia rezultativ vymiriuvan na osnovi kontseptsii nevyznachenosti. Vinnytsia: PNTU, 128.
Assessment of strategic opportunities of the enterprise in conditions of uncertainty

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-19

Як цитувати

Коваль, З. О. (2023). Оцінка стратегічних можливостей підприємства в умовах невизначеності. Technology Audit and Production Reserves, 5(4(73), 27–31. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2023.289288

Номер

Розділ

Економіка та управління підприємством