Визначення впливу параметрів водіння на гальмівний шлях для зменшення ризиків ДТП
DOI:
https://doi.org/10.15587/2706-5448.2024.295438Ключові слова:
дорожньо-транспортні пригоди, гальмівний шлях, симулятор водіння, експериментальний дизайн, гальмівна система транспортного засобуАнотація
Об'єктом дослідження є найважливіші фактори, що спричиняють дорожньо-транспортні пригоди. Ця робота направлена на дослідження впливу цих факторів та їх взаємодій на функцію гальмівного шляху. Розуміння цієї функції за допомогою імітаційного моделювання та порівняння результатів з математичними моделями та експериментальними тестами допоможе зменшити кількість дорожньо-транспортних пригод. Значна частина дорожньо-транспортних пригод пов'язана з недотриманням нормативної швидкості, що пов'язано з гальмівною системою транспортного засобу (зчепленням, дорогою та шинами) та погодними умовами. Кампанія з вимірювання швидкості на приміських дорогах була проведена з метою вивчення поведінки водіїв та дотримання швидкісного режиму в декількох містах Алжира. Проведено експериментальне моделювання впливу швидкості, антиблокувальної системи, погодних умов, зчеплення з дорогою та їх взаємодії на гальмівний шлях транспортного засобу з використанням методу експериментального дизайну в поєднанні з випробуваннями на симуляторі водіння. Для дослідження впливу різних параметрів руху на гальмівний шлях необхідна була розробка експериментального плану з діапазонами зміни швидкості (70 і 130 км/год). Розроблена математична модель була підтверджена результатами, отриманими на симуляторі. Метод експериментального дизайну та результати на симуляторі були використані для виявлення та визначення важливих параметрів, які впливають на гальмівний шлях. Результати показують, що на гальмівний шлях (ГШ) в основному впливають швидкість транспортного засобу (S), погодні умови (M) та їх взаємодія. Збільшення за рахунок швидкості призводить до збільшення гальмівного шляху з оціночним ефектом 54,30 м. Коли швидкість змінюється від нижчого експериментального рівня (70 км/год) до вищого (130 км/год), гальмівний шлях збільшується на 54,30 м. Аналіз кампанії з вимірювання швидкості на дорогах показав, що 55 % учасників дорожнього руху не дотримуються швидкісного режиму. Результати, отримані в цьому дослідженні, можуть бути застосовані до інших країн, лише параметри мають бути скориговані.
Посилання
- Traumatismes dus aux accidents de la circulation (2023). World Health Organization. Available at: https://www.who.int/fr/news-room/fact-sheets/detail/road-traffic-injuries
- Global status report on road safety 2015 (2015). World Health Organization. Available at: https://www.afro.who.int/publications/global-status-report-road-safety-2015#:~:text=The%20Global%20status%20report%20on,rates%20in%20low%2Dincome%20countries
- Global Status Report on Road Safety (2017). World Health Organization. Available at: https://www.afro.who.int/sites/default/files/2017-06/vid_global_status_report_en.pdf
- Accidents-Bilan 2020: le moins tragique depuis trois décennies (2021). Algérie press service. Available at: https://www.aps.dz/societe/117350-accidents-bilan-2020-le-moins-tragique-depuis-trois-decennies
- D’Onghia, F., Delhomme, P., Dubois, N. (2008). How to Convince Drivers to Respect Speed Limits? Effects of Framing and the Presence of an Image on Attitudes about Speeding and the Intent to Respect Speed Limits. Bulletin de psychologie, 498 (6), 561–576. doi: https://doi.org/10.3917/bupsy.498.0561
- Podoprigora, N., Dobromirov, V., Pushkarev, A., Lozhkin, V. (2017). Methods of Assessing the Influence of Operational Factors on Brake System Efficiency in Investigating Traffic Accidents. Transportation Research Procedia, 20, 516–522. doi: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2017.01.084
- Statistical report n°: 830, national car park at 31/12/2017 (2017). National Statistics Office, Algiers.
- Boughédaoui, M., Chikhi, S., Driassa, N., Kerbachi, R., Joumard, R. (2009). Caractérisation du parc de véhicule algérien et son usage. Environment and Transport in different contexts/Environnement et Transports dans des contextes différents, 201–208.
- Karwowska, E., Simiński, P. (2015). Analysis of the influence of perception time on stopping distance from the angle of psychophysical factors. Archiwum Motoryzacji, 70 (4), 59–74.
- Gürbüz, H., Buyruk, S. (2019). Improvement of safe stopping distance and accident risk coefficient based on active driver sight field on real road conditions. IET Intelligent Transport Systems, 13 (12), 1843–1850. doi: https://doi.org/10.1049/iet-its.2019.0322
- Cho, J. R., Choi, J. H., Yoo, W. S., Kim, G. J., Woo, J. S. (2006). Estimation of dry road braking distance considering frictional energy of patterned tires. Finite Elements in Analysis and Design, 42 (14-15), 1248–1257. doi: https://doi.org/10.1016/j.finel.2006.06.005
- Koylu, H., Tural, E. (2021). Experimental study on braking and stability performance during low speed braking with ABS under critical road conditions. Engineering Science and Technology, an International Journal, 24 (5), 1224–1238. doi: https://doi.org/10.1016/j.jestch.2021.02.001
- Toma, M., Andreescu, C., Stan, C. (2018). Influence of tire inflation pressure on the results of diagnosing brakes and suspension. Procedia Manufacturing, 22, 121–128. doi: https://doi.org/10.1016/j.promfg.2018.03.019
- Carcaterra, A., Roveri, N. (2013). Tire grip identification based on strain information: Theory and simulations. Mechanical Systems and Signal Processing, 41 (1-2), 564–580. doi: https://doi.org/10.1016/j.ymssp.2013.06.002
- Imprialou, M.-I. M., Quddus, M., Pitfield, D. E., Lord, D. (2016). Re-visiting crash–speed relationships: A new perspective in crash modelling. Accident Analysis and Prevention, 86, 173–185. doi: https://doi.org/10.1016/j.aap.2015.10.001
- Choudhary, P., Imprialou, M., Velaga, N. R., Choudhary, A. (2018). Impacts of speed variations on freeway crashes by severity and vehicle type. Accident Analysis and Prevention, 121, 213–222. doi: https://doi.org/10.1016/j.aap.2018.09.015
- Cheng, Z., Lu, J., Li, Y. (2018). Freeway crash risks evaluation by variable speed limit strategy using real-world traffic flow data. Accident Analysis and Prevention, 119, 176–187. doi: https://doi.org/10.1016/j.aap.2018.07.009
- Bergel-Hayat, R., Debbarh, M., Antoniou, C., Yannis, G. (2013). Explaining the road accident risk: Weather effects. Accident Analysis and Prevention, 60, 456–465. doi: https://doi.org/10.1016/j.aap.2013.03.006
- Chand, A., Jayesh, S., Bhasi, A. B. (2021). Road traffic accidents: An overview of data sources, analysis techniques and contributing factors. Materials Today: Proceedings, 47, 5135–5141. doi: https://doi.org/10.1016/j.matpr.2021.05.415
- Naik, B., Tung, L.-W., Zhao, S., Khattak, A. J. (2016). Weather impacts on single-vehicle truck crash injury severity. Journal of Safety Research, 58, 57–65. doi: https://doi.org/10.1016/j.jsr.2016.06.005
- Malin, F., Norros, I., Innamaa, S. (2019). Accident risk of road and weather conditions on different road types. Accident Analysis and Prevention, 122, 181–188. doi: https://doi.org/10.1016/j.aap.2018.10.014
- Heqimi, G., Gates, T. J., Kay, J. J. (2018). Using spatial interpolation to determine impacts of annual snowfall on traffic crashes for limited access freeway segments. Accident Analysis and Prevention, 121, 202–212. doi: https://doi.org/10.1016/j.aap.2018.09.014
- Moomen, M., Rezapour, M., Ksaibati, K. (2019). An investigation of influential factors of downgrade truck crashes: A logistic regression approach. Journal of Traffic and Transportation Engineering (English Edition), 6 (2), 185–195. doi: https://doi.org/10.1016/j.jtte.2018.03.005
- Gürbüz, H., Buyruk, S. (2016). The prototype design and tests of vibration controlled driver warning system from the steering wheel. International Journal of Automotive Engineering and Technologies, 5 (3), 77–84. doi: https://doi.org/10.18245/ijaet.287174
- Andrieux, A., Lengellé, R., Beauseroy, P., Chabanon, C. (2008). A Novel Approach to Real Time Tire-Road Grip and Slip Monitoring. IFAC Proceedings Volumes, 41 (2), 7104–7109. doi: https://doi.org/10.3182/20080706-5-kr-1001.01204
- Salehi, M., Noordermeer, J. W. M., Reuvekamp, L. A. E. M., Dierkes, W. K., Blume, A. (2019). Measuring rubber friction using a Laboratory Abrasion Tester (LAT100) to predict car tire dry ABS braking. Tribology International, 131, 191–199. doi: https://doi.org/10.1016/j.triboint.2018.10.011
- Soulmana, B., Boukebbab, S., Boulahlib, M. S. (2021). Hand position on steering wheel during fatigue and sleepiness case: driving simulator. Advances in transportation studies, 53, 69–84.
- de Groot, S., Centeno Ricote, F., de Winter, J. C. F. (2012). The effect of tire grip on learning driving skill and driving style: A driving simulator study. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 15 (4), 413–426. doi: https://doi.org/10.1016/j.trf.2012.02.005
- Hault-Dubrulle, A., Robache, F., Pacaux, M.-P., Morvan, H. (2011). Determination of pre-impact occupant postures and analysis of consequences on injury outcome. Part I: A driving simulator study. Accident Analysis and Prevention, 43 (1), 66–74. doi: https://doi.org/10.1016/j.aap.2010.07.012
- Davenne, D., Lericollais, R., Sagaspe, P., Taillard, J., Gauthier, A., Espié, S., Philip, P. (2012). Reliability of simulator driving tool for evaluation of sleepiness, fatigue and driving performance. Accident Analysis and Prevention, 45, 677–682. doi: https://doi.org/10.1016/j.aap.2011.09.046
- Auberlet, J.-M., Pacaux, M.-P., Anceaux, F., Plainchault, P., Rosey, F. (2010). The impact of perceptual treatments on lateral control: A study using fixed-base and motion-base driving simulators. Accident Analysis and Prevention, 42 (1), 166–173. doi: https://doi.org/10.1016/j.aap.2009.07.017
- Branzi, V., Domenichini, L., La Torre, F. (2017). Drivers’ speed behaviour in real and simulated urban roads – A validation study. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 49, 1–17. doi: https://doi.org/10.1016/j.trf.2017.06.001
- Nichici, A., Cicală, E. F, Mee, R. (1996). Experimental data processing. Cursşiaplicaţii, Timişoara, 63.
- Goupy, J., Creighton, L. (2006). Introduction aux plans d'expériences-2ème édition-Livre+ CD-Rom. Hachette.
- Vigier, M. (1988). Pratique des plans d'experiences: methodologie Taguchi. Éditions d'Organisation.
- Cicală, E. F. (2005). Metoda experimentelor factoriale: proiectarea experimentelor, modelare, optimizare. Timişoara: Editura Politehnica.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Nesrine Boulmedais, Lyes Bidi, Rachid Chaib, Salim Boukebbab, Mohamed Salah Boulahlib
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.