Дослідження оцінки викидів парникових газів від функціонування транспортної системи в великих та середніх містах
DOI:
https://doi.org/10.15587/2706-5448.2024.298569Ключові слова:
транспортна система, парникові викиди, SECAP, енергоефективність, CO2, вид палива, категорії транспортуАнотація
У роботі в якості об’єкта дослідження виступає транспортна система міста. Розглянуто необхідність оцінки викидів парникових газів у місті та запропоновано методику інвентаризації викидів парникових газів міського транспорту. Запропонований підхід узгоджується з керівними принципами розробки Плану дій зі сталого розвитку енергетики та клімату (SECAP) Головних угод Європейського Союзу (ЄС). Методології, викладені в документі, дозволяють оцінити щорічні викиди парникових газів від транспортного сектору.
SECAP визначає транспортні сектори на основі власності та функціонування таким чином: муніципальний транспортний парк, громадський транспорт, приватний та комерційний транспорт. У роботі пропонується методологія оцінки прямих і непрямих викидів у кожному з описаних секторів на основі інформації, яка зазвичай доступна для муніципалітетів в Україні. Оцінка проводиться на дезагрегованому рівні для різних типів палива (дизельне паливо, нафта, природний газ, біопаливо, електроенергія тощо) та окремо для кожного типу парку (автобуси, вантажівки, легковий транспорт, спецтехніка). Потім загальні викиди CO2 оцінюються шляхом множення кількості спожитого палива на коефіцієнт викидів для кожного типу палива та типу транспортного засобу. Інформація про споживання палива оцінюється на основі річного пробігу та оцінюється на основі доступних даних і кількості припущень, запропонованих у документі. Запропонована методологія інвентаризації викидів парникових газів для транспортного сектору дозволяє проаналізувати наявні дані, рекомендації щодо збору даних та методологію визначення викидів CO2 від роботи транспортної системи з достатньою точністю розрахунків.
На основі цих результатів можна спрогнозувати зміни у споживанні енергії та викидах у транспортному секторі в результаті різних втручань. Наприклад, у м. Житомирі за результатами інвентаризації розроблено комплекс заходів, серед яких – оновлення рухомого складу електротранспорту; підвищення енергоефективності енергомереж транспортної системи, розвиток велоінфраструктури.
Посилання
- Reitsen, Ye. O., Stepanchuk, O. V. (2004). Metody stvorennia i vedennia transportno-ekolohichnoho monitorynhu u mistakh Ukrainy. Mistobuduvannia ta teryt. planuv, 18, 178–186.
- Wallington, T. J., Anderson, J. E., Dolan, R. H., Winkler, S. L. (2022). Vehicle Emissions and Urban Air Quality: 60 Years of Progress. Atmosphere, 13 (5), 650. doi: https://doi.org/10.3390/atmos13050650
- Wallington, T. J., Kaiser, E. W., Farrell, J. T. (2006). Automotive fuels and internal combustion engines: a chemical perspective. Chemical Society Reviews, 35 (4), 335–347. doi: https://doi.org/10.1039/b410469m
- Use of energy explained Energy use for transportation (2022). U.S. Energy Information Agency. 2022. Available at: https://www.eia.gov/energyexplained/use-of-energy/transportation.php Last accessed: 12.01.2022
- European Environmental Agency, EEA. Air Pollutant Emissions Data Viewer (Gothenburg Protocol, LRTAP Convention 1990–2019). Available at: https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/dashboards/air-pollutant-emissions-data-viewer-4 Last accessed: 19.08.2021
- Environmental Protection Agency. The 2021 EPA Automotive Trends Report, EPA-420-R-21-023. Environmental Protection Agency. Washington.
- Nelson, P. F. (1981). Evaporative Hydrocarbon Emissions from a Large Vehicle Population. Journal of the Air Pollution Control Association, 31 (11), 1191–1193. doi: https://doi.org/10.1080/00022470.1981.10465347
- United States: Cars and Light-Duty Trucks: Tier 3. DieselNet Emission Standards. Available at: https://dieselnet.com/standards/us/ld_t3.php Last accessed: 12.01.2022
- Bishop, G. A. (2019). Three decades of on-road mobile source emissions reductions in South Los Angeles. Journal of the Air & Waste Management Association, 69 (8), 967–976. doi: https://doi.org/10.1080/10962247.2019.1611677
- Bishop, G. A. (2021). On-Road Remote Sensing of Automobile Emissions in the Chicago Area: Fall 2020. CRC Report No. E-123, Coordinating Research Council. Available at: https://crcao.org/published-report/ Last accessed: 21.09.2021
- Stepanchuk, O. V. (2004). Metody stvorennia i vedennia transportno-ekolohichnoho monitorynhu v krupnykh i naikrupnishykh mistakh na prykladi. KNUBA.
- Reporting guidelines (2020). Covenants of Mayors for Climate and Energy, 51.
- Rukovodstvo «Kak razrabotat Plan deistvii po ustoichivomu energeticheskomu razvitiiu i klimatu v stranakh Vostochnogo Partnerstva». Available at: https://com-east.eu/ru/tekhnicheskie-i-metodologicheskie-materialy/item/14753-rukovodstvo-kak-razrabotat-plan-dejstvij-po-ustojchivomu-energeticheskomu-razvitiyu-i-klimatu-v-stranah-vostochnogo-partnerstva/
- 2006 IPCC Guidelines for National Greenhouse Gas Inventories. Volume 2 Energy. Available at: https://www.ipcc-nggip.iges.or.jp/public/2006gl/vol2.html Last accessed: 06.04.2022
- Nakaz No. 43 «Normy vytrat palyva i mastylnykh materialiv na avtomobilnomu transporti» (Mintrans vid 10.02.98). iz zminamy i dopovnenniamy, ostanni z yakykh uneseno nakazom Ministerstva infrastruktury Ukrainy vid 24 sichnia 2012 roku No. 36. Available at: https://www.buhoblik.org.ua/uchet/uchet-tovarov-i-materialov/888-normy-rasxoda-topliva.html Last accessed: 06.04.2022
- Statystychnyi zbirnyk «Chyselnist naiavnoho naselennia Ukrainy» (2019). Available at: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2019/zb/06/zb_chnn2019.pdf Last accessed: 06.04.2022
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Tetiana Tokmylenko, Olena Chernyshova, Vitalii Chyzhyk
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.