Вдосконалення технології виготовлення литих гальмових барабанів у розових піщаних формах

Автор(и)

  • Віталій Юрійович Лисенков Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-0291-8793
  • Дмитро Олександрович Дьомін Національний технічний університет «Харківський політехнічний iнститут», Україна http://orcid.org/0000-0002-7946-3651

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2024.301715

Ключові слова:

гальмівний барабан, хімічний склад чавуну, припуски на механічну обробку, серійна плавка чавуну, шихтові матеріали, межа міцності чавуну

Анотація

Об’єктом дослідження у роботі є технологія виготовлення виливка «барабан гальмівний» із чавуну базової марки СЧ20 за ГОСТ 1412-85 (ДСТУ EN 1561, EN-GJL-200). Існуюча проблема полягає в тому, що внаслідок недосконалості технологічних процесів виготовлення виливків можливі остаточні внутрішні дефекти усадкового характеру. Це може призводити до зменшення міцності та зниження експлуатаційної надійності барабанів незалежно від хімічного складу, який може відповідати технічним умовам та мав би забезпечувати задані показники міцності відповідно до марки чавуну.

На основі результатів 3D-моделювання виявлено, що за існуючої технології виготовлення виливків гальмівного барабану в разових піщаних формах остаточні дефекти усадкового характеру формуються у верхній частині виливку. Для усунення цієї проблеми запропоновано рішення щодо збільшення величини припуску на механічну обробку по верхній поверхні виливку. Можливе перевищення маси виливку та перевитрата сплаву, що виникнуть при втіленні цього рішення, може бути компенсоване зменшенням припуску на інші поверхні на основі їх оптимізації методом розмірних ланцюгів та зменшенням товщині стінки виливку. Для цього запропоноване зменшення вмісту вуглецю в сплаві, як фактор підвищення міцності на розтяг чавуну. На основі проведених 90 серійних плавок в промислових умовах доведена можливість підвищення межі міцності чавуну приблизно 11 % за допомогою зниження середнього вмісту в чавуні вуглецю з 3.45 % до 3.4 %.

Запропоновані рішення становлять суть удосконалення технології виготовлення литих гальмівних барабанів, що виготовляються литтям у разові піщані форми.

Представлене дослідження буде корисним для машинобудівних підприємств, що мають в своїй структурі ливарні цеха, де виплавляють чавун для виготовлення виливків.

Біографії авторів

Віталій Юрійович Лисенков, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Аспірант

Кафедра ливарного виробництва

Дмитро Олександрович Дьомін, Національний технічний університет «Харківський політехнічний iнститут»

Доктор технічних наук, професор

Кафедра ливарного виробництва

Посилання

  1. Savchenko, Yu. E. (2012). Use of computer-integrated systems and technology in the production of pistons. Technology Audit and Production Reserves, 1 (1 (3)), 8–13. doi: https://doi.org/10.15587/2312-8372.2012.4868
  2. Alekhin, V. I., Belogub, A. V., Marchenko, A. P., Akimov, O. V. (2009). Kompiuterno-integrirovannoe modelirovanie liteinykh protcessov v avtomobilnykh porshniakh na osnove konstruktorsko – tekhnologicheskoi metodiki proektirovaniia detalei DVS. Dvigateli vnutrennego sgoraniia, 2, 101–104.
  3. Krasnokutskyi, E. A. (2012). The simulation of crystallization in a metal mold cast parts. Technology Audit and Production Reserves, 1 (1 (3)), 3–8. doi: https://doi.org/10.15587/2312-8372.2012.4867
  4. Alekhin, V. I., Belogub, A. V., Marchenko, A. P., Akimov, O. V. (2010). Modelirovanie mest proiavleniia defektov usadochnogo kharaktera pri proektirovanii litykh detalei DVS. Metall i lite Ukrainy, 12, 27–30.
  5. Orendarchuk, Y., Marynenko, D., Borysenko, S., Loek, I., Anan’in, V. (2017). Monitoring of castings quality for use in cad systems of foundry production technologies. ScienceRise, 4 (2), 48–52. doi: https://doi.org/10.15587/2313-8416.2017.99442
  6. Ponomarenko, O. Y., Trenev, N. S. (2013). Computer modeling of crystallization processes as a reserve of improving the quality of pistons of ICE. Technology Audit and Production Reserves, 6 (2 (14)), 36–40. doi: https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.19529
  7. Akimov, O. V. (2003). Analiz pogreshnostei formoobrazovaniia otlivok koles turbin turbokompressorov dlia nadduva DVS na etape izgotovleniia ikh voskovykh modelei. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (3), 16–24.
  8. Penzev, P., Pulyaev, A., Gulaga, M., Vlasiuk, V., Makarenko, D. (2017). Parametric classification of pistons of internal combustion engines parts according to the «hole axis shift relative to the piston axis» criterion. ScienceRise, 5 (2 (34)), 3–41. doi: https://doi.org/10.15587/2313-8416.2017.101975
  9. Chibichik, O., Sil’chenko, K., Zemliachenko, D., Korchaka, I., Makarenko, D. (2017). Investigation of the response surface describing the mathematical model of the effects of the Al/Mg rate and temperature on the Al-Mg alloy castability. ScienceRise, 5 (2 (34)), 42–45. doi: https://doi.org/10.15587/2313-8416.2017.101923
  10. Frolova, L. (2023). Search procedure for optimal design and technological solutions to ensure dimensional and geometric accuracy of castings. Technology Audit and Production Reserves, 1 (1 (69)), 18–25. doi: https://doi.org/10.15587/2706-5448.2023.271860
  11. Borsato, T., Berto, F., Ferro, P., Carollo, C. (2016). Effect of in-mould inoculant composition on microstructure and fatigue behaviour of heavy section ductile iron castings. Procedia Structural Integrity, 2, 3150–3157. doi: https://doi.org/10.1016/j.prostr.2016.06.393
  12. Bai, Y., Luan, Y., Song, N., Kang, X., Li, D., Li, Y. (2012). Chemical Compositions, Microstructure and Mechanical Properties of Roll Core used Ductile Iron in Centrifugal Casting Composite Rolls. Journal of Materials Science & Technology, 28 (9), 853–858. doi: https://doi.org/10.1016/s1005-0302(12)60142-x
  13. Frolova, L., Barsuk, A., Nikolaiev, D. (2022). Revealing the significance of the influence of vanadium on the mechanical properties of cast iron for castings for machine-building purpose. Technology Audit and Production Reserves, 4 (1 (66)), 6–10. doi: https://doi.org/10.15587/2706-5448.2022.263428
  14. Lysenkov, V., Demin, D. (2023). Adaptive method of estimating the dynamic characteristics of the bottom pressing process when making disposable casting molds. Technology Audit and Production Reserves, 5 (1 (73)), 6–11. doi: https://doi.org/10.15587/2706-5448.2023.288152
  15. Endo, M., Yanase, K. (2014). Effects of small defects, matrix structures and loading conditions on the fatigue strength of ductile cast irons. Theoretical and Applied Fracture Mechanics, 69, 34–43. doi: https://doi.org/10.1016/j.tafmec.2013.12.005
  16. Demin, D. (2019). Development of «whole» evaluation algorithm of the control quality of «cupola – mixer» melting duplex process. Technology Audit and Production Reserves, 3 (1 (47)), 4–24. doi: https://doi.org/10.15587/2312-8372.2019.174449
  17. Lysenkov, V., Demin, D. (2022). Reserves of resource saving in the manufacture of brake drums of cargo vehicles. ScienceRise, 3, 14–23. doi: https://doi.org/10.21303/2313-8416.2022.002551
  18. Kharchenko, S., Barsuk, A., Karimova, N., Nanka, A., Pelypenko, Y., Shevtsov, V. et al. (2021). Mathematical model of the mechanical properties of Ti-alloyed hypoeutectic cast iron for mixer blades. EUREKA: Physics and Engineering, 3, 99–110. doi: https://doi.org/10.21303/2461-4262.2021.001830
Improving the technology of manufacturing cast brake drums in pink sand molds

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-12

Як цитувати

Лисенков, В. Ю., & Дьомін, Д. О. (2024). Вдосконалення технології виготовлення литих гальмових барабанів у розових піщаних формах. Technology Audit and Production Reserves, 2(1(76), 27–30. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2024.301715