Дизайн професійних компетенцій авіаційних операторів методом ситуаційно-орієнтованої підготовки у єдиному освітньому середовищі
DOI:
https://doi.org/10.15587/2706-5448.2024.309737Ключові слова:
авіадиспетчер, пілот, ситуаційно-орієнтована підготовка, спільне прийняття рішення, єдине освітнє середовище, навігаційна допомогаАнотація
Обсяги авіаційних перевезень до 2030 року зростуть як мінімум у двічі, й з врахуванням цього знадобляться тисячі нових пілотів та диспетчерів управління повітряним рухом (УПР). Об’єктом дослідження є система професійної підготовки авіаційних операторів. Одним з проблемних місць є те, що незважаючи на схожість як напрямків підготовки, так й професійних компетенцій, підготовка цих фахівців здійснюється повністю окремо. Однак, в процесі діяльності вони повинні працювати як єдина команда. Отримані результати свідчать про те, що переважна більшість майбутніх диспетчерів та пілотів вважають, що підготовка в умовах єдиного освітнього середовища обов’язково потрібна протягом певного періоду. З метою підвищення ефективності міжпрофесійної інтеграції таких фахівців та системи їх професійної підготовки, пропонується застосування ситуаційно-орієнтованого методу в єдиному освітньому просторі впродовж певного періоду часу. Вибір цього методу обґрунтований наступним. Віртуально моделюючи, під керівним впливом інструктора, «учень» вирішує поставлену задачу у своїй власній інтерпретації. У порівнянні з подібними відомими методами, моделювання «реального» робочого середовища сприяє розвитку вищих когнітивних процесів, таких як аналіз, управління ризиками, розгляд можливих альтернатив та спільно прийнятті рішення командою «диспетчер УПР-пілот». Даний підхід дає змогу найбільш ефективно, з точки зору витрат та переваг, трансформувати теоретичні знання в практичні уміння та навички діяльності. Показано приклад навігаційного наведення повітряного судна диспетчером УПР на етапі зниження та заходження на посадку в умовах втрати сигналу глобальної супутникової системи позиціонування. Це продемонструвало реагування системи підготовки на негативні виклики в стані аеронавігаційної системи протягом відносно короткого періоду часу, а також формування нових компетенцій в команді «диспетчер УПР-пілот».
Посилання
- The role of an Air Traffic Controller. Available at: https://www.airways.co.nz/work-with-us/become-an-air-traffic-services-specialist-nz/
- Shmelova, T., Kolotusha, V. (2022). Dyzain navchalnykh paketiv z vrakhuvanniam indyvidualnykh kohnityvnykh zdibnostei ta osobystisnykh kompetentsii slukhachiv. Aviatsiia v XXI stolitti – Bezpeka v aviatsii ta kosmichni tekhnolohii. Kyiv: Natsionalnyi aviatsiinyi universytet.
- The importance of the market for ATCO training. Available at: http://www.atmpolicy.aero/wp-content/uploads/2018/03/The-importance-of-the-market-for-ATCO-training.pdf
- ICAO Study Reveals Strong Demand for Qualified Aviation Personnel up to 2030. Available at: https://www.icao.int/Newsroom/Pages/icao-study-reveals-strong-demand-for-qualified-aviation-personnel-up-to-2030.aspx
- Europe needs 6,000 new pilots a year for next two decades, warns Boeing. Available at: https://www.telegraph.co.uk/business/2022/07/27/europe-needs-6000-new-pilots-year-next-two-decades-warns-boeing/
- How much does a pilot’s license cost? Available at: https://www.aopa.org/training-and-safety/students/pilot-license-cost
- Problem-Based Learning. Available at: https://teaching.cornell.edu/problem-based-learning
- Introducing to Scenario-Based Training. Available at: https://www.faasafety.gov/files/gslac/library/documents/2007/Sep/19529/Introduction%20to%20Scenario-Based%20Training.pdf
- Scenario-Based Training. Available at: https://www.cfinotebook.net/notebook/flight-training/scenario-based-training
- The Advantages of Scenario-Based Training. Available at: https://www.flyhpa.com/2017/08/the-advantages-of-scenario-based-training
- NGAP Programme. Available at: https://www.icao.int/safety/ngap/Pages/NGAP-Programme.aspx
- Pro skhvalennia Natsionalnoi transportnoi stratehii Ukrainy na period do 2030 roku (2018). Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy No. 430-r. 30.05.2018. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/430-2018-%D1%80#Text
- F Distribution Tables. Available at: http://www.socr.ucla.edu/Applets.dir/F_Table.html
- Doc 10056 Manual on Air Traffic Controller Competency-based Training and Assessment First Edition (2017). Available at: https://www.icao.int/MID/Documents/2018/CBT%20ATCO%20and%20ATSEP%20Wksp/Doc%2010056_EN.pdf
- ІCAO Doc 9868 – Training (2020). Available at: https://www.studocu.com/ca-es/document/lestonnac/batxillerat/doc-9868-icao-training-2020-3rd-ed/69627210
- ICAO Doc 9995 – Manual of Evidence-based Training (2013). Available at: https://store.icao.int/en/manual-of-evidence-based-training-doc-9995
- Pilotam vazhlyvo znaty, yak pratsiuie aviadyspetcher (2018). Available at: https://www.wing.com.ua/content/view/19708/55/
- Birje, A. (2024). Proactive or Reactive: The Best Approach for Effective L&D Programs in the Business World. Available at: https://www.airmeet.com/hub/blog/proactive-or-reactive-the-best-approach-for-effective-ld-programs-in-the-business-world
- Proactive vs reactive training (2022). Available at: https://www.alturalearning.com/proactive-vs-reactive-training/
- Veillette, P. (2023). The Serious Threat Of GPS Spoofing: An Analysis. Available at: https://aviationweek.com/business-aviation/safety-ops-regulation/serious-threat-gps-spoofing-analysis
- GNSS/GPS Interference Reported in MENA Region 2022 (2023). Global Aviation Data Management. Available at: https://www.icao.int/MID/Documents/2023/MIDAMC%20and%20CNS/CNS%20SG12-PPT11.pdf
- FAA Warning Issued, Further Serious Navigation Failures Reported. Available at: https://ops.group/blog/faa-warning-navigation-failures/
- Franclin, J. (2023). Global Navigation Satellite System Outage. Available at: https://www.easa.europa.eu/community/topics/global-navigation-satellite-system-outage
- EASA Safety Information Bulletin. Operations – ATM/ANS – Airworthiness. SIB No.: 2022-02R2 (2023).
- Analiz stanu bezpeky polotiv za rezultatamy rozsliduvannia aviatsiinykh podii ta intsydentiv z tsyvilnymy povitrianymy sudnamy Ukrainy ta sudnamy inozemnoi reiestratsii, shcho stalysia u 2021 rotsi (2022). Natsionalne biuro z rozsliduvannia aviatsiinykh podii ta intsydentiv z tsyvilnymy povitrianymy sudnamy. Kyiv.
- Shmelova, T., Sikirda, Yu., Yatsko, M., Kolotusha, V. (2023). Integrated models of collaborative decision-making in the practical training of aviation specialists. Science and Technology of the Air Force of Ukraine, 3 (52), 32–45. https://doi.org/10.30748/nitps.2023.52.05
- Sniedovich, M. (2016). Wald’s mighty maximin: a tutorial. International Transactions in Operational Research, 23 (4), 625–653. https://doi.org/10.1111/itor.12248
- Shmelova, T., Yatsko, M., Sierostanov, I., Kolotusha, V. (2023). Artificial Intelligence Methods and Applications in Aviation. Handbook of Research on AI Methods and Applications in Computer Engineering, 108–140. https://doi.org/10.4018/978-1-6684-6937-8.ch006
- Borissova, D., Dimitrova, Z. (2021). An Integrated Group Decision-Making Approach Considering Uncertainty Conditions. Business Information Systems, 307–316. https://doi.org/10.52825/bis.v1i.52
- ATC Refresher Training Manual/ Eurocontrol. Edition 1.0, Edition Date: 06/03/2015 (2015). EUROCONTROL. Brussels.
- Annex A to TRM Guidance Material – TRM Modules/ Eurocontrol. Edition 1.0, Edition Date: 26/04/2021 (2021). EUROCONTROL. Brussels.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Volodymyr Kolotusha
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.