Визначення ролі корпоративної соціальної відповідальності у забезпеченні сталого розвитку підприємства

Автор(и)

  • Галина Валентинівна Назарова Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця, Україна https://orcid.org/0000-0003-4893-5406
  • Нікіта Костянтинович Назаров Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця, Україна https://orcid.org/0000-0001-8762-2248
  • Андрій Володимирович Семенченко Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця, Україна https://orcid.org/0000-0003-2354-0774
  • Аліна Володимирівна Семенченко Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця, Україна https://orcid.org/0000-0003-3971-6770
  • Катерина Олегівна Демченко Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця, Україна https://orcid.org/0000-0002-4097-9407

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.332953

Ключові слова:

бізнес-стратегія, механізм впровадження, ефективність, корпоративна культура, соціальна відповідальність, управління

Анотація

Актуальність цієї роботи зумовлена тісним зв’язком корпоративної соціальної відповідальності із забезпеченням сталого розвитку підприємств задля досягнення довгострокових цілей економіки та соціуму у повоєнному відновленні України. Метою роботи є дослідження корпоративної соціальної відповідальності підприємств з акцентом на прихильність споживачів та розробка механізму реалізації системи корпоративної соціальної відповідальності підприємств на основі визначених принципів сталого розвитку. У роботі розглянуто основні підходи до визначення корпоративної соціальної відповідальності, її вплив на суспільство та бізнес, а також перспективи розвитку в умовах глобальних викликів. Об’єкт дослідження – процеси формування та впровадження корпоративної соціальної відповідальності на підприємствах у контексті забезпечення їх сталого розвитку. Розвиток концепції корпоративної соціальної відповідальності простежується від етичного підходу, що акцентує моральні зобов’язання компаній, до стратегічного підходу, який розглядає соціальну відповідальність як інструмент створення довгострокової цінності. Наголошується, що інтеграція корпоративної соціальної відповідальності у бізнес-стратегії провідних компаній сприяє сталому розвитку, підвищенню конкурентоспроможності та формуванню позитивного іміджу. Результати свідчать про те, що особливу увагу керівникам підприємств слід приділити впровадженню системи корпоративної соціальної відповідальності в період криз та воєнних конфліктів та узгодити її реалізації з принципами сталого розвитку. Визначено, що соціальна відповідальність бізнесу є необхідною умовою підтримки соціальної єдності, допомоги вразливим верствам населення та зміцнення національної стійкості. Дослідження надає компаніям можливість розробити власний механізм формування системи корпоративної соціальної відповідальності за запропонованим поетапним алгоритмом. Практичне застосування результатів досліджень дозволяє підприємствам визначати конкретні стратегії впровадження корпоративної соціальної відповідальності, дотримуючись принципів екологічної рівноваги, економічної стійкості та соціальної справедливості.

Біографії авторів

Галина Валентинівна Назарова, Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця

Доктор економічних наук, професор

Кафедра соціальної економіки

Нікіта Костянтинович Назаров, Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця

Доктор економічних наук, професор

Кафедра менеджменту, бізнесу та адміністрування

Андрій Володимирович Семенченко, Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедра соціальної економіки

Аліна Володимирівна Семенченко, Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедра соціальної економіки

Катерина Олегівна Демченко, Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця

Доктор філософії, викладач

Кафедра соціальної економіки

Посилання

  1. Irshak, О., Kolomiiets, O., Chepepanyn, A. (2024). Types of corporate social responsibility in the context of achieving sustainable development goals. Economy and Society, 59. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-13
  2. Dinh, T., Husmann, A., Melloni, G. (2022). Corporate Sustainability Reporting in Europe: A Scoping Review. Accounting in Europe, 20 (1), 1–29. https://doi.org/10.1080/17449480.2022.2149345
  3. Nazarova, G., Stepanova, E., Achkasova, O., Nazarov, N., Semenchenko, A. (2024). Analysis of tools for evaluating the effectiveness of the personnel adaptation system in the context of the social entrepreneurship. Economics of Development, 23 (3), 42–55. https://doi.org/10.57111/econ/3.2024.42
  4. Leena, S., Balaji, K. R. A., Ganesh, K. R., Prathima, K., Bhat, S. N. A. (2023). Corporate social responsibility and sustainable development goals: evidence from responsible business leaders. Journal of Global Responsibility, 15 (4), 409–435. https://doi.org/10.1108/jgr-06-2023-0109
  5. Hummel, K., Jobst, D. (2024). An Overview of Corporate Sustainability Reporting Legislation in the European Union. Accounting in Europe, 21 (3), 320–355. https://doi.org/10.1080/17449480.2024.2312145
  6. Al-Nawaiseh, H. N., Nawaiseh, M. E., Bader, A., Mubaset, Z., Adel, A. (2023). Sustainability Reporting Adoption in Jordanian Listed Firms: Does Corporate Social Responsibility Matter? Cutting-Edge Business Technologies in the Big Data Era. Cham: Springer, 56–70. https://doi.org/10.1007/978-3-031-42455-7_6
  7. Bai, Y., Wang, D., Sun, C., Zhang, W. (2025). Corporate social responsibility under the influence of management tone. Finance Research Letters, 75, 106831. https://doi.org/10.1016/j.frl.2025.106831
  8. Wrzalik, A. (2021). Corporate social responsibility of heating companies in Poland in the context of sustainable development. System Safety: Human-Technical Facility – Environment, 3 (1), 329–336. https://doi.org/10.2478/czoto-2021-0035
  9. Bezverkhyi, K. (2024). Implementation european sustainability reporting standards. Foreign trade: economics, finance, law, 133 (2), 134–150. https://doi.org/10.31617/3.2024(133)08
  10. Nazarova, G., Honcharova, S., Achkasova, О., Nazarov, N., Semenchenko, A., Khomenko, P. (2024). Impact of digitalization of the economy on transformation of the labor market: opportunities and threats. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 3 (56), 459–473. https://doi.org/10.55643/fcaptp.3.56.2024.4391
  11. Onikiienko, N. (2025). Management strategies for achieving the global goals of sustainable development: the role of management in the implementation of global initiatives. Economic Scope, 197, 100–106. https://doi.org/10.30838/ep.197.100-106
  12. de Villiers, C., Dimes, R., Molinari, M. (2023). How will AI text generation and processing impact sustainability reporting? Critical analysis, a conceptual framework and avenues for future research. Sustainability Accounting, Management and Policy Journal, 15 (1), 96–118. https://doi.org/10.1108/sampj-02-2023-0097
  13. ISO 26000. Social Responsibility (2010). International Organization for Standardization. Available at: https://www.iso.org/iso-26000-social-responsibility.html
  14. UN Global Compact Network Ukraine. Available at: https://globalcompact.org.ua/en/un-global-compact-network-ukraine/
  15. Lopaschuk І. А., Lopaschuk В. О., Rusinko А. І. (2024). Social Responsibility of Business: Essential-Theoretical and Program Aspects. Problems of Modern Transformations. Series: Economics and Management, 14. https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-14-04-04
  16. Ushenko, N., Tupika, A. (2025). Sustainable development of ukrainian cities in the context of globalisation: foreign and domestic approaches. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, 338 (1), 354–363. https://doi.org/10.31891/2307-5740-2025-338-52
  17. Bazyliuk, A. V., Nazarenko, Ya. Ya., Kuzmenko, D. O. (2024). Functional and substantive characteristics of the e-business model as a component of the sustainable development economy. Current Issues of Economic Sciences, 6. https://doi.org/10.5281/zenodo.14546064
  18. Babyar, V., Tymofiichuk, Yu., Kelner, O., Bocharov, V. (2024). Sensitive aspects of corporate social responsibility and their impact on global economic development. Inclusive Economics, 4 (6), 5–11. https://doi.org/10.32782/inclusive_economics.6-1
  19. Zaitsev, Y. (2024). Interaction of Digitization and Corporate Social Responsibility in the Context of Sustainable Development. Economic Affairs, 69 (1s), 217–277. https://doi.org/10.46852/0424-2513.1.2024.23
  20. Mendez, L. (2024). U.S. foreign aid: Marketization, social responsibility, and economic returns. Public Administration and Development, 45 (1), 43–55. Portico. https://doi.org/10.1002/pad.2075
  21. Luchko, H. (2024). Social responsibility of business in Ukraine. Economy and Society, 67. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-130
  22. Le, A., Doan, A. (2024). Examining the influence of corporate social responsibility performance on earnings management: A global perspective in the context of sustainable development. Business Strategy & Development, 7 (2). https://doi.org/10.1002/bsd2.372
  23. Kamara, H. Y., Nwagbara, U., Ugwoji, C. A., Ibeawuchi, N. (2024). Corporate Social Responsibility (CSR) and Sustainable Development: Exploring the Nexus in the Sierra Leonean Context. Corporate Social Responsibility Disclosure in Developing and Emerging Economies. Cham: Springer, 139–169. https://doi.org/10.1007/978-3-031-61976-2_9
The role definition of corporate social responsibility in ensuring sustainable development of an enterprise

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-30

Як цитувати

Назарова, Г. В., Назаров, Н. К., Семенченко, А. В., Семенченко, А. В., & Демченко, К. О. (2025). Визначення ролі корпоративної соціальної відповідальності у забезпеченні сталого розвитку підприємства. Technology Audit and Production Reserves, 4(4(84), 6–12. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.332953

Номер

Розділ

Економіка та управління підприємством