Впровадження системи контролінгу в управління закупівельними групами.
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6407.17.2018.159913Ключові слова:
закупівельні групи, контролінг, види контролінгу, система збалансованих показників, стратегічна карта.Анотація
Метою статті є розв’язання проблем ефективного стратегічного управління закупівельними групами завдяки розробці практичних рекомендацій щодо їх вирішення. Закупівельна група розглядається як інноваційна організаційна модель, яка дозволяє отримувати значні вигоди від синергії діяльності її учасників. У статті розглянуто поняття закупівельних груп, мету їх створення, основи функціонування. Розглянуто основні типи закупівельних груп в залежності від галузевої приналежності її учасників. Описані джерела отримання доходів цих об’єднань залежно від організації бізнес-моделі. Розглянуто основні стратегії закупівель, які базуються на взаємовідносинах учасників закупівельних груп з постачальниками. Висвітлено основні проблеми функціонування закупівельних груп та шляхи їх вирішення. Описано основні проблеми управління закупівельними групами як об’єднанням незалежних підприємців, які мають різні бачення щодо цілей своєї діяльності. Авторами було запропоновано використання системи контролінгу для організації стратегічного управління закупівельними групами різних галузей економіки. Розглянуто основні види та інструменти контролінгу, особливий акцент зроблено на системі збалансованих показників. На основі закупівельної групи, яка наразі створюється у Донецькій області, розроблено стратегічну карту для закупівельної групи малих та середніх фермерських господарств та малих підприємств по переробці сільськогосподарської продукції під назвою «АГРО-Приазов’є». Стратегічна карта була розроблена за методикою Системи збалансованих показників за такими напрямками як: фінанси, клієнти, бізнес-процеси, персонал. Під час розробки стратегічної карти за цими напрямками були використані власні дослідження щодо інновацій у сфері фермерства та переробки продукції сільського господарства.
Посилання
1.Редченко К. І. Стратегічний аспект створення закупівельних груп в Україні / К.І.Редченко // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Економіка і менеджмент. – 2015. – Вип.11. – С.97-100.
2. Григораш І. О. Методика оцінки доцільності впровадження системи контролінгу на підприємстві / І.О. Григораш // Економiчний часопис-XXI. — 2011. — № 7-8. — С. 30-33.
3. Замятіна Н. В. Місце контролінгу в системі управління сучасним підприємством // Економіка та суспільство. – Мукачівський державний університет, 2016. – №7 (фахове видання). — С. 324-328.
4. Воляник Г. М. Контролінг у системі управління підприємством / Г.М. Воляник, Н.С. Марушко // Науковий вісник НЛТУ України. – 2009. – Вип. 19.4. – С. 151-155.
5. Купуймо Разом! Закупівельні групи – нові можливості для українського бізнесу: Підручник / [Т. Будзяк, П. Войтовіч-Марийка, О. Гайдукевич, З. Гудзій, Р. Данкієвіч, Т. Мельник, С. Ревич, К. Редченко, В. Талах, Н. Якібчук]. – Варшава, асоціація «Ініціатива Родинних Фірм», 2017 – 311 с.
6. Калайтан Т. В. Контролінг : навчальний посібник. – Львів: Новий Світ – 2000, 2008. – 252 с.
7. Зильберштейн О. Б., Невструев К. В., Шкляр Т. Л., Юрковский А. В. Особенности использования инструментов контроллинга при реализации социальных проектов бизнеса: Российская практика / Экономика и предпринимательство № 4 ч.2 (69-2) 2016 . — С.1163-1171.
8. Кокодей Т.А. Методика Balanced Scorecard как инструмент реализации стратегии на предприятиях связи . - 2007. - № 118. - С. 40-42.
9. Robert S. Kaplan, David P. Norton. The Strategy-Focused Organization: How Balanced Scorecard Companies Thrive in the New Business Environment. Boston, MA: Harvard Business School Press, 2000. — 400 p.
References (BSI):
1. Redchenko K. I. Strategic aspect of creation of procurement groups in Ukraine / K. I. Redchenko // Scientific Bulletin of the International Humanitarian University. Series: Economics and Management. - 2015. - Vip. 11. - P. 97-100.
2. Grigorash I. O. Methodology for assessing the feasibility of implementing a controlling system in the enterprise / IO Grigorash // Economical magazine-XXI. - 2011. - No. 7-8. - P. 30-33.
3. Zamyatina N. V. Controlling place in modern enterprise management system // Economy and society. - Mukachevo State University, 2016. - № 7 (professional edition). - P. 324-328.
4. Volyanik G. M. Controlling in the enterprise management system / G.M. Воляник, Н.С. Marushko // Scientific Bulletin of NLTU of Ukraine. - 2009. - Vip. 19.4 - P. 151-155.
5. Buy Together! Procurement groups - new opportunities for Ukrainian business: Tutorial / [T. Budziak, P. Voitovich-Marijka, O. Gaidukevich, S. Gudzii, R. Dankievich, T. Melnyk, S. Revich, K. Redchenko, V. Talakh, N. Yakibchuk]. - Warsaw, Association "Initiative of Family Firms", 2017 - 311 pp.
6. Kalaytan T. V. Controlling: textbook. - Lviv: New World - 2000, 2008. – 252 p.
7. Zilbershtein O. B., Nevstruev K. V., Shklyar T. L., Yurkovsky A. V. Features of the use of controlling tools in the implementation of social business projects: Russian practice / Economics and Entrepreneurship No. 4, Part 2 (69-2) 2016. - p. 1163-1171.
8. Kokodey T. A. Balanced Scorecard methodology as a tool for implementing strategies in communication enterprises. - 2007. - № 118. - p. 40-42.
9. Robert S. Kaplan, David P. Norton. The Strategy-Focused Organization: How Balanced Scorecard Companies Thrive in the New Business Environment. Boston, MA: Harvard Business School Press, 2000. — 400 p.