ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПРОМИСЛОВИХ КЛАСТЕРІВ І МОДЕЛЮВАННЯ ПРОЦЕСІВ ЕФЕКТИВНОГО ВИКОРИСТАННЯ ЇХ КОНКУРЕНТНОГО ПОТЕНЦІАЛУ

Автор(и)

  • А. В. Таранич Донецький національний університет (м. Вінниця), Україна

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6407.12.2015.76061

Ключові слова:

інформаційна економіка, суспільне відтворення, державно-приватне партнерство, промислові кластери, моделювання, конкурентоспроможність регіонів, конкурентний потенціал, зони прибутку, старопромислові регіони

Анотація

Визначено особливості формування промислових кластерів в інформаційній економіці як способу підвищення ефективності процесу суспільного відтворення через розташування зони прибутку та напрямків зусиль зі створення кластеру. Обґрунтовано ключові елементи алгоритму створення кластеру від формування сукупного портфелю бізнесу через розвиток споріднених і підтримуючих видів діяльності до впровадження елементів державно-приватного партнерства. Розкрито сутність процесу формування потенціалу галузевих ринків кластерного утворення за критеріями групування: рентабельність продажів, питома вага в конкурентній структурі ринку і ступінь впливу вихідних бар’єрів. За всією сукупністю показників запропоновано систему зіставлення рівня стратегічної захищеності кластеру від конкурентів у рамках сукупного продуктового портфеля кластерного утворення. Запропоновано показники моделювання процесів ефективного використання конкурентного потенціалу кластерних утворень. За ними визначено можливість проведення повторного регулярного аналізі ринку і конкурентів, якщо відслідковувати динаміку розвитку ринку і відзначати її на координатній площині, а також при прогнозуванні конкурентного стану ринку після впровадження інновацій і відповідних дій конкурентів. Визначено, що кластерне утворення є самостійною самоорганізаційною економічною одиницею, що здатна забезпечити не тільки розширений розвиток за власні кошти, але й стимулювати пожвавлення ділової активності в регіоні та взаємопов’язаних галузях промисловості. За умов державної підтримки та залучення приватного капіталу можливе створення венчурних підприємств у інфраструктурі; компенсування процентної ставки чи пільгове кредитування; преференції та пільги у оподаткуванні в разі створення непрофільних робочих місць. Формування кластерних утворень має спиратися на стратегічні рішення з контролювання зони прибутку, пов’язаної з етапами процесу суспільного відтворення.

Біографія автора

А. В. Таранич, Донецький національний університет (м. Вінниця)

канд. екон. наук, доцент

Посилання

Таранич А.В. Еволюція вчень про територіальні та міжгалузеві утворення // Вісник ДонНУЕТ. Економічні науки. — Донецьк: ДонНУЕТ, 2010. — № 4 (48). — 418 с. С. 40-45.

Enright M. Regional Clusters and Economic Development: A Research Agenda // The Conference on Regional Clusters and Business Networks. Fredericton, New Brunswick, 1993.

Портер М.Е. Конкурентная стратегия: методика анализа отраслей и конкурентов / М.Е. Портер; Пер. с англ. И. Минервина, Науч. ред. О. Нижельская . ─ 2-е изд. ─ М.: Альпина Бизнес Букс, 2006 . ─ 454 с.

Стратегія міжнародної економічної діяльності кластерних утворень в інформаційній економіці: монографія /С.І. Гриценко, А.В. Таранич. — Донецьк: ДонНУ, 2010. — 227 с.

Сливотски А., Моррисон Д. Маркетинг со скоростью мысли. — М.: Издательство ЭКСМО - Пресс, 2002. — 448 с.

Макогон Ю.В., Таранич А.В., Хаджинов І.В. Донецкая область как фабрика инноваций в контексте становления стратегии ее регионального развития и территориального маркетинга // Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. — Хмельницьк, ХНУ, 2011. — №4. — Т.1. — 328с. С. 186-190.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-12-03