ОЦІНКА ВПЛИВУ ГЛОБАЛЬНИХ ПРОЦЕСІВ НА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Михайло Румелійович Терованесов Донецький інститут залізничного транспорту, м.Донецьк, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6407.10.2014.36421

Ключові слова:

вища освіта, рушійні сили, статистичний показник, рейтинговий індикатор, оцінка, мультиплікатор, інерційність

Анотація

Стаття присвячена аналізу і методам оцінювання рушійних сил розвитку вищої освіти. Підкреслено, що вони є складовими інерційності, облік якої дозволяє оптимізувати управління освітньою сферою. Вказано, що глобалізація в освіті виявляється у вигляді інтеграції або інтернаціоналізації, інформатизації і коммерционалізациі. Кожен із вказаних процесів характеризується власними параметрами, що обумовлює різні підходи до визначення їх величини. Як вихідні дані використовуються статистичні показники і рейтингові індикатори. Проведений аналіз критеріїв та індикаторів, що характеризують міжнародну співпрацю у сфері вищої освіти, найбільш відомих світових рейтингів. Найбільш інформативною ознакою інтеграції, яка може бути визначена чисельно, є академічна мобільність. Цей показник відображає у чисельній формі ефективність освітньої системи, її переваги та недоліки, і відрізняється доступністю й достовірністю. Невірогідність статистичних показників для оцінювання рівня інформатизації вимагають використання узагальнених інтегральних величин, які характеризують якість освіти. Різноманітність рейтингових критеріїв та індикаторів, що визначають рівень коммерционалізациі, дозволяє всесторонньо порівнювати вищі школи різних країн. Запропонований метод розрахунку рівня конкурентоспроможності вищої освіти. Підсумковий показник представляє оцінний мультиплікатор, який відображає рейтингові показники конкурентоспроможності. Для обліку різних чинників, що впливають на конкурентоспроможність використовуються і компенсатори ризиків, які дозволяють коректніше проводити зіставлення освітніх систем

Біографія автора

Михайло Румелійович Терованесов, Донецький інститут залізничного транспорту, м.Донецьк

к.т.н., доцент

Посилання

Авшенюк Н.М. Соціально-економічні детермінанти розвитку транснаціональної вищої освіти на зламі ХХ–ХХІ століть / Н.М.Авшенюк // Порівняльна професійна педагогіка. — 2011.— №1.—С.52-61.

Чабала О.В. Болонський процес як одна з провідних тенденцій глобалізації сучасної освіти /О.В.Чабала // Філософія освіти.— 1(6).—2007.—С.79-86.

Носуліч Т.М. Глобалізаційні чинники регіонального розвитку — соціальний вектор прояву /Т. М. Носуліч //Стратегія економічного розвитку України.— 2009.— Вип. 24-25.— С.141-144.

Товканець Г.В. Вища професійна освіта Чеської республіки в умовах глобалізації/ Г.В.Товканець// Педагогічний альманах. – 2010.– Вип.6.– 160-167.

Утюж И.Г. Глобализация в системе высшего образования /И.Г.Утюж // Гуманітарний вісник ЗДІА.—2011.—№ 47.— С.51-65.

Хомерікі О.А. Інтернаціоналізація і інтеграція, як напрямки глобалізації освіти: процеси синтезу і диференціації /О.А.Хомерікі // Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. — 2012.— №16.— С.76-84.

Константюк Н.І Основні засади підвищення конкурентоспроможності вищої освіти України в умовах формування глобальної економіки /Константюк Н.І // Сталий розвиток економіки. Міжнарод.наук-вироб. журнал.— 2013.—№3.— С.26-28.

Петрович О.Г. Глобализация системы высшего образования России: основные направления деятельности /О.Г. Петрович// Известия Саратовского ун-та. Серия:«Социология. Политология». – 2009. – Т.9. – Вып. 2. – С. 31– 34.

Иноземцев В. Л. Вестернизация как глобализация и "глобализация" как американизация / В. Л. Иноземцев // Вопросы философии. – 2004. – №4. – С.58 – 69.

А.2.Антонюк Т.Д. Якість освітніх послуг як головна умова конкурентоспроможності української системи вищої освіти / Т.Д.Антонюк // Вісн. Київського національного ун-ту ім. Тараса Шевченка.—2010.—№14— С.32-37.

Эньцин Ч. Проблемы международной интеграции в высшем образовании на примере сотрудничества вузов Китая и России / Ч.Эньцин // Вестн. Иркутского гос. лингв. ун-а.— 2012.—№4.— С.142-144.

Нанівська Є.В. Інтеграція інноваційного механізму у розвиток системи вищої освіти АР Крим / Є.В. Нанівська, О.А.Подсолонко // Ученые записки Таврического нац.ун-та им. В.И. Вернадского. Серия: «Экономика и управление».— 2009.— Том 22(61).— № 2.— С. 235-248.

Полухтович Т.Г. Інтеграція вищої освіти України в умовах глобалізації /Т.Г.Полухтович// Вісник СевНТУ. – Севастополь. – 2012. – Вип. 127. – С.184-187.

Вищі навчальні заклади Донецької області на початок 2013/2014 навчального року / Статистичний бюлетень. Державна служба статистики України. – 2013. – 216с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-05-08